سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرورش زنبور عسل، موثر در گسترش گیاهان دارویی و تثبیت خاک

پرورش زنبور عسل، در گسترش گیاهان دارویی و تثبیت خاک تاثیر زیادی دارد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: مقدار مصرف عسل در جهان روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن، از فرآورده‌های حاصل از عسل هم درآمدزایی می‌شود که با توجه به نوع محصول تولیدی (عسل، موم، گرده گل، بره موم و رویال ژل) باعث دلگرمی و انگیزه برای ادامه این شغل می شود.
 
او افزود: پوشش گیاهی مطلوب در فصل زراعی پارسال باعث تولید یک میلیون و  ۶۳۰۱ کیلوگرم عسل در مشهد شد.
 
مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: ۱۵۹ هزارو ۵۲۰ کلونی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد و تولید ژل رویال در محدوده این کلونی‌ها در حال پیگیری و انجام است.

طهماسبی زاده بیان کرد: با توجه به ارزش بسیار سایر فرآورده‌های زنبور از قبیل ژل رویال، زهر زنبور، گرده گل و تولید ملکه دوره‌های آموزشی برای زنبورداران برگزار شده است. براساس آمارگیری زنبورستان‌ها امسال ۷۳۸ نفر زنبور داربه صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

او تصریح کرد: این شهرستان به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در چند سال گذشته به یکی از قطب‌های عسل در استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: بیشترین نوع عسل در مشهد از نوع خار شتر، گون و یونجه است و زنورستان‌ها علاوه بر تولید عسل نقش عمده‌ای در گسترش گیاهان دارویی و تثبیت خاک دارند.


تولید میزان ۱۰۰۶۳۰۱ کیلوگرم عسل، ۴۷۸۵ کیلوگرم گرده گل، ۳۰۵ کیلوگرم ژل رویال، ۱۰۱۹ کیلوگرم بره موم و۴۷۵۷۳ کیلوگرم موم در سطح شهرستان می‌باشد که این میزان تولید، بیانگر ظرفیت و پتانسیل این صنعت با توجه به ۴۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۱۷ هزار عرصه باغی و حدود ۲۴ هزار بهره بردار در مشهد است.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.