سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موهبتی که بر اثر غفلت در معرض تخریب قرار دارد

حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب‌ بین‌المللی هشیلان در کرمانشاه از جمله عواملی است که حیات این تالاب را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بیش از ۱۰۰ تالاب و سراب در استان با قابلیت‌های مختلفی از نظر آب شرب و قابل مصرف در کشاورزی و سایر کارکرد‌ها شناسایی شده است.

او با اشاره به وضعیت سراب‌ها و تالاب‌های استان کرمانشاه گفت: محیط‌زیست استان برای وظیفه ذاتی خود در گام اول باید سراب‌ها و تالاب‌ها را شناسایی کند که بیش از ۱۵ سال پیش در قالب یک پروژه تحقیقاتی در استان انجام شد.

او عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ تالاب و سراب در استان با قابلیت‌های مختلفی از نظر آب شرب و قابل مصرف در کشاورزی و سایر کارکرد‌ها شناسایی شده است.

یاوری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تالاب و سرابی در استان در معرض خطر جدی قرار نگرفته‌اند گفت: تالاب هشیلان مهمترین تالاب استان کرمانشاه است که بنابر تحقیقات و نظر کارشناسان یک سوءتفاهم اکولوژیک است که به طور معمول باید در عرصه‌های جغرافیایی بسیار بالاتر همچون اسکاندیناوی شکل می‌گرفت که این موهبت نصیب استان کرمانشاه شد.

او افزود: عوامل مختلفی در تخریب تالاب هشیلان موثر هستند که خشکسالی‌های دهه اخیر و برداشت‌های بی‌رویه در حوزه حفر چاه، شکار بی‌رویه و تبدیل به اراضی کشاورزی از جمله این عوامل است.

یاوری بیان کرد: در درجه اول باید به نعمت‌های خدادادی متکی باشیم که چنانچه بارندگی طبیعی باشد تالاب نیز تغذیه می‌شود، اما اقداماتی نیز برای بهبود وضعیت تالاب در نظر گرفته شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: مشخص‌سازی مرز تالاب و رفع اختلافات با جوامع محلی از طریق دستگاه قضایی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.