سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوک: آمریکا پیشنهاد جایگزینی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دریافت نکرده است

نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد کشورش تاکنون پیشنهادی در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران از سوی هیچ کشوری دریافت نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، نماینده برکنار شده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران اعلام کرد هیچیک از کشور‌های عضو شورای امنیت پیشنهادی در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای یک دوره زمانی مشخص ارائه نکرده اند.

برایان هوک، که به تازگی از کارگروه ویژه «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کنار گذاشته شده، در ارتباط با اظهارات برخی منابع دیپلماتیک شورای امنیت مبنی بر اینکه آمریکا به هیچ وجه برای نیل به یک راه حل متعادل یا متحدان خود از جمله در اروپا بر سر تمدید تسلیحاتی ایران برای یک دوره زمانی مشخص، آمادگی نداشته، گفت: من این را از شماری از منابع رسانه‌ای شنیدم، اما به هیچ وجه صحت ندارد. هیچ یک از کشور‌های عضو یا خارج از شورای امنیت پیشنهادی در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به واشنگتن ارائه نکردند.

نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران گفت بحث‌های بی‌شماری در این باره صورت گرفت، ولی هیچکدام از آن‌ها به یک پیشنهاد خاص در این باره تعبیر نشد. آمریکا از ماه دسامبر این مباحثات را آغاز کرد. هوک مدعی شد رویکرد آمریکا در این زمینه روشمند و صبورانه بوده و از هر ایده‌ای استقبال شده، با این حال هیچ پیشنهادی در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دریافت نکرده است.

هوک افزود همانطور که از ابتدا عنوان شد تا به این لحظه آمریکا تنها کشوری بوده که پیشنهاد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را مطرح کرده است.

این مقام آمریکایی پیش از این نیز مدعی شد که توافق برجام جنبه سیاسی دارد و از لحاظ حقوقی الزامی ایجاد نمی‌کند. برایان هوک همچنین ادعا کرد که دولت آمریکا هیچ منعی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

آمریکا که پیش از این نتوانست اجماعی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ایجاد کند، روز پنج‌شنبه از فعال‌کردن مکانیسم ماشه خبر داد. اقدام اخیر آمریکا موجب انتقاد رقبا و شرکای واشنگتن شده است. چین، روسیه و اتحادیه اروپا تاکید کردند که اقدام آمریکا در فعال‌کردن مکانیزم ماشه، غیرقانونی است، چراکه واشنگتن دیگر در توافق برجام حضور ندارد و نمی‌تواند به بندی که در توافق برجام هست مراجعه کند.

 فعال شدن مکانیزم ماشه می‌تواند نهایتا منجر به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیش از توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

بنا به اعلام رویترز، در کمتر از ۲۴ ساعت پس از درخواست آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه و برگشت تحریم‌ها علیه ایران، ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت مخالفت خود را با این اقدام واشنگتن اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.