سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به سلامت دهان و دندان بیشتر توجه کنیم

متخصص دندان پزشکی کودکان گفت: ویروس ها و میکروب ها ممکن است در بین لثه و دندان ها تکثیر یابد و در صورت رعایت نکردن بهداشت وارد اندام تنفسی و گوارشی شوند.


حمیدرضا پور اسلامی متخصص دندان پزشکی کودکان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: همه‌ی ما می‌دانیم که دهان، بینی و چشم‌ها سه دروازه اصلی بدن برای ورود میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا هستند.

او افزود: دهان، چون حاوی تعداد زیادی دندان و لثه‌هایی به دور دندان‌ها است لذا در صحبت کردن، غذا خوردن و نوشیدن مایعات نقش اساسی دارند به همین خاطر مکررا در معرض حمله میکروب‌ها ازجمله ویروس‌ها از طریق مختلف قرار می‌گیرند.

متخصص دندان پزشکی کودکان بیان داشت: ویروس قادر خواهد بود در بزاق موجود در دهان و شیار‌های طبیعی بین لثه و دندان و ناحیه انتهای دهان که حلق شروع می‌شود جایگزین شده و شروع به تکثیر کنند و سپس حمله خود را به سایر ارگان‌ها مانند دستگاه تنفس و دستگاه گوارش آغاز کنند.

او تصریح کرد: اگر ما در اثر رعایت نکردن بهداشت مانند مسواک نزدن به موقع و نداشتن رژیم غذایی مناسب دچار بیماری‌های دهان و دندان شویم مخاط دهان و لثه‌ها در طی بیماری از حالت سلامت خود خارج شده و دچار تورم و زخم شده و در نتیجه محیط دهان مناسب‌تر برای تجمع ویروس کرونا و تکثیر آن خواهد شد.

اسلامی ادامه داد : در چنین شرایطی که مشکلات دهان، دندان‌ها و لثه ها ما را وادار می‌کنند که نزد دندانپزشک برویم حین کار دندانپزشکی مانند تراش و ترمیم دندان‌ها یا جرم گیری و جراحی لثه‌ها ترشحات دهان ما که حاوی مقادیر بی شماری باکتری و ویروس هستند، در این شرایط ممکن است حاوی ویروس کرونا هم باشند و همین باعث می‌شود که در محیط دندانپزشکی پراکنده شده و سبب آلودگی محیط دندانپزشکی از جمله دندانپزشک، کارکنان، مطب دندانپزشکی و سایر مردم حاضر در مطب شویم پس لازم است در این شرایط بیش از گذشته به سلامت دهان و دندان‌های خود اهمیت داده و در صورت نیاز به دندانپزشکی برای دریافت درمان دندان‌ها و لثه‌ها مراجعه کنیم.

پور اسلامی گفت: اگر علائمی از وجود ویروس کرونا در بدنمان حس می‌کنیم باید حتما دندانپزشک را در جریان قرار داده و به توصیه‌هایی دندانپزشک در خصوص زمان مراجعه به دندانپزشکی برای دریافت درمان‌ها عمل کنیم و بدانیم که شرایط حضور در مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی در این بحران کرونا متفاوت از شرایط عادی است، ملاحظات و نکات خاصی است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی باید از طریق تماس تلفنی با دندانپزشک از آن‌ها مطلع شده و مطابق آن دستورالعمل‌های گفته شده از سوی دندانپزشک خود را برای درمان دندانپزشکی آماده کرده و سپس مراجعه کنیم.

او افزود: این موضوع که دندانپزشکی و محیط دهان شرایط را برای پراکنده کردن میکروب‌ها فراهم می‌کند و همیشه وجود داشته است در زمینه بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و ‏hiv یا ایدز هم همیشه در واقع حکم فرما بوده است و دندانپزشکان لحظات خاص خود را برای پیشگیری از انتقال این گونه بیماری‌ها از یک بیمار به بیمار دیگر در نظر می‌گرفته و رعایت می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: اما در خصوص ویروس کرونا، چون ویروس بسیار ناشناخته است و رفتار‌های این ویروس در بدن از قبیل نحوه تکثیر، نحوه حمله به میزبان و نحوه انتقال از یک فرد به فرد دیگر هنوز به خوبی شناخته نشده است بنابراین نیاز است که احتیاط‌های لازم را رعایت کرده و بدانیم همانطور که محیط دهان، دندان‌ها و لثه‌ها به ما کمک می‌کنند در زمینه انتقال ویروس کرونا ممکن است نه تنها به ما کمک نکرده بلکه سبب انتقال ویروس و تکثیر ویروس در دهانمان و سپس انتقال آن به دیگران شویم.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.