به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «درآمد دفاتر ثبت میلیاردی است»، این صحبتی است که همه ما آن را شنیدیم. دفاتری که گاهی اوقات با استفاده از رانت یا هر چیز دیگری چند صد هزار سند را ثبت میکنند و از این طریق درآمدهای هنگفت میلیاردی را به جیب میزنند، موضوعی که به گفته برخی کارشناسان دور از ذهن نیست و تعدادی از دفاتر ثبت درآمدهای میلیاردی دارند و برخی هم درآمدهایشان بسیار کم است.
یکی از سردفتران اسناد رسمی تهران در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ثبت سند در دفترخانهها و درآمدهایی که این دفاتر دارند، اظهار کرد: روند ثبت اسناد در دفترخانهها متفاوت است؛ یک دفترخانه در طول یک سال صدها هزار سند ثبت میکند، اما یک دفترخانه کمتر از صد سند را ثبت میکند.
یکی دیگر از سردفتران اسناد رسمی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه گفته میشود درآمد دفاتر ثبت اسناد نجومی است، به تمام دفترخانهها مربوط نمیشود و گاهی اوقات برخی از دفترخانهها حتی در اجاره واحد خود هم میمانند و از پس پرداخت آن بر نمیآیند.
بیشتر بخوانید
همان طور که گفته شد برخی از سردفتران به واسطه ثبت اسناد با درآمدهای هنگفتی مواجه هستند و برخی دیگر به دلیل نداشتن مراجعهکننده حتی توان پرداخت هزینههای ابتداییشان را هم ندارند.
اما به دنبال وقوع این مشکل و عدم رعایت عدالت در توزیع اسناد میان دفترخانهها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به فکر ایجاد سامانهای افتاد تا عدالت را برای تمام سردفتران ایجاد کند، این سامانه میزان ثبت اسناد را در طول یک سال در مراکز استانها مشخص میکند و بر اساس آن هر دفترخانه مجاز به ثبت تعداد مشخصی از اسناد است.
ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ثبت سند در دفترخانهها گفت: ما به دنبال این هستیم تا رانت برخی از دفاتر جمع شود و با تصویب ریاست قوه قضاییه سامانهای طراحی شده که در جهت ساماندهی ارجاع اسناد به دفاتر اسناد رسمی است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در گذشته برخی از دفاتر ارتباطاتی میگرفتند که سبب میشد میزان ارجاع به دفاترشان زیاد و مدت ثبت اسناد در آنها طولانی شود و در مقابل برخی از دفاتر هم بیکار بودند، اما سعی کردیم تا به کمک این سامانه توزیع عادلانه اسناد را بین دفاتر داشته باشیم.
وی ادامه داد: با توزیع عادلانه اسناد روند ثبت سرعت بخشیده میشود و مانع رانت میشویم و درآمد بین دفاتر به صورت عادلانه تقسیم میشود.
خداییان با بیان اینکه هم اکنون این طرح اجرایی شده است، گفت: بر اساس تعداد اسنادی که هر سال در مرکز استانها ارجاع میشوند، میانگین دو برابر سال قبل برای سال جدید تعیین میشود.
وی افزود: اگر سردفتری به حد میانگین مشخص شده برسد، اسناد به سایر دفاتر ارجاع میشوند و آن دفترخانه دیگر حق ثبت اسناد را ندارد و اگر در یک شهرستان تنها یک دفترخانه وجود داشته باشد دیگر حد نصابی تعیین نمیشود و به هر میزان که سند باشد، در همان دفترخانه ثبت خواهد شد.
انجام این کار میتواند مانع از درآمدزاییهای بسیار برای برخی از دفترخانهها و همچنین ایجاد مشکلات بسیار برای دفترخانههای دیگر شود، لذا به کمک این سامانه که هم اکنون فعال شده است میتوان میزان ثبت اسناد را در هر یک از دفترخانهها تشخیص داد.
انتهای پیام/
من خانه ای خریداری کردم. که مالک در سر وقت محضر حاضر نشد و محضر دار احتمالا با گرفتن پول برگه عدم حضور رابه اینجانب نداد البته این محضر دار از همان محضر های کم درآمد است
جالبتر در تماس که با اتحادیه داشتم گفتند عدم حضور اختیاری است
بله هر درآمدی بیعلت نیست. وهمین محضر دار باعث ضرر 500میلیونی در خرید آپارتمان به اینجانب شد
درامددفترخانه بانزدیک یک قرن سابقه ودفترخونه تازه تاسیس که نمیتونه یکی باشه