به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه ایرانکالا به تازگی اقدام به پخش مجموعه انیمیشنی به نام «جمجمک» به کارگردانی و تهیهکنندگی شیوا حسینپور کردهاست. این مجموعه در ۱۰۰ قسمت دو دقیقهای با تکنیک کات اوت دیجیتال و با بهره گیری از ۹ شخصیت تولید شدهاست.
مجموعه «جمجمک» در فضایی طنز، مسائل و معضلاتی که حوزه تولید و اقتصاد را دچار چالش کرده، با رویکرد آسیبشناسی به تصویر میکشد. ۲۶ مرداد نخستین قسمت از این مجموعه با عنوان «صنایع شیمبکو» پخش شده که در همان قسمت نخست بازتاب نسبتا خوبی داشتهاست. حسین پور پیش از این هم چند مجموعه ساخته که یکی از آنها استاپ موشنـ عروسکی «توتک و تراب» تولید مرکز صباست. از این رو با شیوا حسین پور، تهیهکننده و کارگردان این مجموعه گفتوگوی کوتاهی درباره جمجمک داشتیم که در ادامه میخوانید:
چطور شد به فکر ساخت این مجموعه برای شبکه «ایرانکالا» افتادید؟
با توجه به موضوع و معضلاتی که در حوزه تولید چه از جانب مردم یا مسؤولان و یا تولیدکننده داریم، به نظر میرسید بهتر است این معضلات و موضوعات از منظر اقتصادی آسیبشناسی شود؛ بنابراین طرح تولید این مجموعه به شبکه ایرانکالا ارائه شد و پس از تصویب شروع به کار کردیم.
دلیل استفاده از قالب انیمیشن برای انتقال مسائل مهم اقتصادی چه بود؟
تحصیلات و حیطه کاری من در زمینه پویانمایی و سینماست و در این زمینه هم کار ساختهام و تدریس میکنم؛ بنابراین احساس کردم در چارچوب انیمیشن اتفاقات خوب و مهمی را میتوان رقم زد که در کارهای رئال این امکان میسر نمیشود.
از طرفی میزان تاثیرگذاری کارهای پویانمایی هم روی این مخاطب بیشتر است.
ضمن اینکه رویایی که ما میتوانیم در حوزه خلق کنیم، فانتزیتر و برای اقشار جامعه قابل درکتر است. از این رو تصمیم گرفتیم برای انتقال موضوعات اقتصادی از قالب پویانمایی استفاده کنیم.
تولید هر ۱۰۰ قسمت مجموعه به پایان رسیدهاست؟
خیر. تعدادی از قسمتها تولید شده و برای اینکه موضوعات آن به روز باشد و دغدغههای اقتصادی روز جامعه را مدنظر داشتهباشیم، همزمان با پخش، تولید آن هم ادامه دارد.
هر قسمت شامل یک موضوع است یا مجموعه دارای یک داستان کلی است؟
بله مجموعه به صورت اپیزودیک است که در هر قسمت یک موضوع بنا به اتفاقات روز و مسائل اقتصادی بیان میشود و ۹ شخصیت فانتزی داریم که در این مجموعه حضور دارند.
به تعبیری میتوان گفت هر چیزی که در رابطه با اقتصاد ما باشد و بتواند چرخه تولید را بچرخاند و نیز معضلات اقتصادی را آسیبشناسی میکنیم. از طرفی به این نکته هم میپردازیم چه چیزهایی در پیرامون ما وجود دارد که میتواند زمینهساز تولیدمان
باشد.
از این رو به هر آدمی که در زمینه تولید خلاقیت دارد، میتوانیم تلنگری به آنها بزنیم. همچنین به آن تولیدکنندگانی که کیفیت را فدای کمیت میکنند بگوییم بهتر است به کیفیت کار اهمیت بدهید تا کمیت.
پس با این حساب مخاطب مجموعه شما صرفا تولیدکنندهها هستند.
من معتقدم سه راس تولیدکننده، مصرفکننده و مسؤولان به گونهای به یکدیگر متصل هستند و هر کدام از آنها میتوانند به مثابه روغنی باشند که در چرخ دیگری ریخته میشود؛ بنابراین به هم مرتبط هستند و از این رو مخاطب مجموعه ما صرفا تولیدکنندگان نیستند و همه اقشار دولت و ملت میتوانند مخاطبان این کار باشند.
این مجموعه صرفا از شبکه ایرانکالا پخش میشود یا در آیندهای نزدیک شاهد پخش آن از شبکههای دیگر هم خواهیم بود؟
در حالحاضر که صرفا از شبکه ایرانکالا پخش میشود. اما امیدوارم شبکههای دیگر هم علاقهمند پخش این مجموعه شوند و درخواست بدهند تا میزان تاثیرگذاری آن روی مخاطبان بیشتر شود. چرا که موضوعات مطرح شده به روز و شامل همه افراد در جامعه است.
گفتید که این مجموعه ۹ شخصیت اصلی و ثابت دارد. فکر میکنید بتوانند مانند مجموعه «دیرین دیرین» یا «شکرستان» شخصیتهایش ماندگار شوند و برای مخاطبان جا بیفتد؟
امیدوارم این اتفاق برای مجموعه ما هم بیفتد. با توجه به اینکه هر شخصیتی در این مجموعه مختصات خاص خودش را در گفتار، رفتار و لحن دارند و بکر هستند، امیدوارم این اتفاق خوشایند برای جمجک هم بیفتد و برای مردم ملموس باشند.
عنوان مجموعه را بر چه اساسی انتخاب کردید؟
جمجمک به معنای تکان خوردن است و جمجمک برگ خزون برگرفته از مثلهای قدیمی پارسی است که افسانه شعبان نژاد شعری بر همین اساس سرودهاست.
انتخاب این نام برای انیمیشن نیز در واقع حاکی از تکانهایی است که میبایست در زمینه اقتصاد برای هر سه راس تولیدکننده، مصرفکننده و مسؤولان ذیربط ایجاد شود تا چرخه تولید و اقتصاد پویا باشد.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/