سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبارزه با ملخ آسیایی با خروج احشام از مراتع هیرمند آغاز می‌شود

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بزودی با ترک احشام از مراتع هیرمند مبارزه شیمیایی با ملخ آسیایی در این شهرستان آغاز می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، غلام حسین تیموری مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان هیرمند اظهارداشت: ملخ آسیایی از مهمترین آفات مراتع، مزارع و باغات بعد از ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بوده که قدرت مهاجرت وسیع داشته و از آفات عمومی محسوب می‌شود.

او افزود: این حشره دارای دو فاز مهاجر و انفرادی است که بسته به تنوع فصل و میزان رطوبت درصد مختلفی از اشکال سبز رنگ یا قهوه‌ای رنگ وجود دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این گونه ملخ به گرما و رطوبت متوسط نیاز دارد و ۲ تا سه نسل در سال تولید مثل داشته، ولی در هوای گرم چرخه زندگی آن کوتاه‌تر می‌شود.

او بیان کرد: دسته‌های ملخ روز‌ها مهاجرت می‌کنند و می‌توانند به نقاط دورتر پرواز‌های طولانی‌تر از ملخ‌های انفرادی داشته باشند به طوریکه این ملخ در طول عمر قادر است صد‌ها کیلومتر پرواز کند.

تیموری افزود: این ملخ‌ها از خانواده گندمیان تغذیه و پوره و حشره کامل از برگ و ساقه‌های جوان تغدیه می‌کنند، ولی در عین حال به سایر گیاهان سبز مثل سبزی و صیفی نیز آسیب می‌زنند.

او  تصریح کرد: از اواخر هفته قبل این آفت از کشور افغانستان به شهرستان هیرمند هجوم آورده و بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون که پوشش گیاهی مناسبی دارد را آلوده کرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: دیده بانان سازمان جهاد کشاورزی و مردم محلی مشغول رصد و پایش این حشره در منطقه هستند.

او  بیان کرد: امکانات مبارزه شیمیایی از قبیل سم و سمپاش در شهرستان هیرمند آماده شده، ولی با توجه به اینکه در محل مراتع دام و احشام عشایر و دامداران حضور دارند پس از اطلاع رسانی به افراد مذکور و تخلیه مناطق با کمک دهیاری‌ها و شورا‌ها و مناسب شدن شرایط جوی (کاهش توفان) عملیات مبارزه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.