سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از طراحی هایپرمارکت تا تضمین کیفیت تجهیزات و خدمات پس از فروش!

طراحی داخلی حوزه ای تخصصی است که علاوه بر نیاز به مهارت های معماری داخلی و دکوراسیون، نیازمند اطلاعات و دانش کافی در زمینه روانشناسی و مسائل اجتماعی است.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طراحی داخلی یک مکان از جمله حوزه‌های تخصصی است که علاوه بر نیاز به مهارت‌های معماری داخلی و دکوراسیون، نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات و دانش کافی در زمینه روانشناسی و مسائل اجتماعی است. این مسئله برای طراحی مکان‌های عمومی اهمیت بیشتری نسبت به منازل و دفاتر خصوصی دارد. فروشگاه‌های خرده فرشی از جمله این مکان‌های عمومی هستند که به دلیل سروکار داشتن روزانه با مشتریان، باید توجه ویژه به نیاز‌ها و سلایق آنان در خصوص نوع چیدمان فضای فروشگاهی داشته باشند. علاوه بر این موضوع، آگاهی از روش‌های انتخاب تجهیزات با دوام به علت برخود روزمره مشتریان با آن‌ها و به دنبال این موضوع، حفظ ظاهر مرتب و منظم تجهیزات، اهمیت ویژه‌ای در جلب توجه و حفظ مشتری دارد.

چند نکته برای طراحی هایپرمارکت:

تا پیش از ظهور هایپرمارکت و سوپرمارکت‌ها به شکل امروزی، اغلب مردم خرید‌های روزانه خود را از فروشگاه‌ای محلی که عموما در هر یک از محلات یک یا تعدادی از آنان وجود داشت، تهیه می‌کردند. با ظهور هایپرمارکت‌ها و استقبال گسترده مردم از این فرمت فروشگاهی، رفتار خرید مشتریان نیز تغییر کرده به نحوی که با هربار مراجعه به یک هایپرمارکت و یا سوپرمارکت، خرید مربوط به یک دوره مثلا یک هفته‌ای خود را انجام می‌دهند.

هایپرمارکت‌ها که از نظر ابعاد بزرگترین انواع فروشگاه‌های خرده فروشی به شمار می‌آیند، روزانه پذیرای تعداد قابل توجهی از شهروندان و مشتریان هر منطقه هستند. استقبال روزافزون مردم از این فرمت‌های فروشگاهی به دلیل تجمیع تعداد قابل توجهی کالا با تنوع گسترده و فراهم آوردن امکان خرید بخش بزرگی از مایحتاج خانوار برای آنان، منجر به گسترش سریع این فروشگاه‌ها در سال‌های اخیر شده است.

رعایت اصول چیدمان فروشگاهی در طراحی هایپرمارکت از جمله نکات بسیار مهمی است که در صورت غفلت و عدم توجه به آن می‌تواند منجر به ایجاد فضایی نامناسب و عدم تمایل مشتری به حضور در مکان شود. از این رو لازم است قبل از هرگونه اقدام برای راه اندازی سوپرمارکت نسبت به طراحی اصولی آن اقدام شود. پیروی از استاندارد‌های شهری، رعایت اصول طراحی و دکوراسیون داخلی، جانمایی درست تجهیزات و لوازم فروشگاهی و استفاده درست از این تجهیزات همگی از جمله نکات حائز اهمیت در این زمینه است.

بخش قابل توجهی از طراحی هایپرمارکت ها، به انتخاب درست تجهیزات فروشگاهی و استفاده درست از آن‌ها مرتبط است. جانمایی درست قفسه‌های یک و دوطرفه، رعایت نکاتی که در ایجاد جریان‌های ترافیکی اثرگذار است، استفاده به جا از تجهیزات در مکان‌هایی که می‌تواند موجب افزایش فروش برنامه ریزی نشده شود و... از این دسته موارد مهم هستند.

خدمات پس از فروش تجهیزات فروشگاهی، چقدر مهم است؟

یکی از مواردی که در صنعت تولید تجهیزات فروشگاهی باید مد نظر قرار بگیرد موضوع خدمات پس از فروش است. امروزه اکثر تولید کنندگان تجهیزات و ماشین آلات، بندی در قرار داد با عنوان خدمات پس از فروش دارند. به دلیل اینکه خود تولید کننده اشراف کامل تری روی تجهیزات به فروش رفته دارد، خدمات پس از فروش می‌تواند در افزایش و حفظ رضایت مشتریان بسیار موثر واقع شود. خدمات نصب و تعمیر پس از فروش از جمله مواردی هستند که باید در این رابطه به آن‌ها توجه شود. مواردی مانند گارانتی و وارانتی نیز از مفاهیم به روزی هستند که در قالب خدمات پس از فروش به خریداران ارائه می‌شود.


ارائه خدمات پس از فروش برای کالا‌های تولید و یا حتی خدمات از جمله عواملی است که می‌تواند در افزایش رضایت مشتری و همچنین ایجاد وفاداری در مشتریان نقش به سزایی ایفا کند. وجود خدمات پس از فروش علاوه بر اینکه نشان از اطمینان سازنده نسبت به محصول خود دارد، این اطمینان خاطر را در مشتری ایجاد می‌کند که در صورت بروز عیب یا مشکل می‌تواند نسبت به رفع آن توسط تیم متخصص و کاربلد اقدام کند.

این خدمات در حوزه تولیدات تخصصی همچون تجهیزات و لوازم فروشگاهی دارای اهمیت بیشتری است چراکه به دلیل تخصصی بودن تولیدات، امکان استفاده از افراد، خارج از سازمان‌های تولیدی به منظور رفع ایرادات کمتر فراهم است. از این رو تولیدکنندگان این گروه از لوازم و تجهیزات می‌توانند با بهره مندی از تیم تخصصی نصب و تجهیز و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، از مزیت رقابتی در این صنعت برخوردار شوند.

خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات فروشگاهی شامل خدمات حمل و نصب، تعویض کامل محصول یا قطعه، عیب یابی و تعمیر و سایر مواردی از این دست است. به همین جهت نیاز است تا سازمان مجهز به بخش خدمات مشتریان جهت دریافت و ثبت گزارشات و شکایات باشد. برای این منظور، استفاده از خدمات نمایندگی تجهیزات فروشگاهی استفاده از کارشناسان و کارمندان با تجربه و خبره برای نصب تجهیزات و همچنین مراجعه برای تعمیر محصولات دارای اهمیت است.

مدت زمان خدمات پس از فروش بسته به نوع محصول و از یک سازمان تا سازمان دیگر متفاوت است. این بخش از خدمات می‌تواند طیف وسیع و متفاوتی مانند تعویض کامل محصول و یا تعویض قطعه معیوب را شامل شود که این امر نیز به نوع محصول و قطعات آن بستگی دارد. انواع چک اوت کانتر، یخچال، فریزر، صندوق‌های فروشگاهی، دستگاه‌های اسکنر و بارکدخوان، دوربین‌های مداربسته و ... از جمله تجهیزاتی هستند که وجود خدمات پس از فروش برای آن‌ها ضرورت بیشتری دارد.

منبع: اسپات

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.