سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکست سازمان جهانی بهداشت در تامین بودجه واکسن کرونا

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تاکنون موفق به جذب منابع مالی برای برنامه تولید واکسن کرونا نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در روند تکمیل و توزیع واکسن کرونا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نیازمند است.

این سازمان اعلام کرد: این بودجه برای تسریع در روند تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و نیز اطمینان از دستیابی عمومی و راحت همه به واکسن مورد نیاز است. با این حال، ما هنوز حتی به ۱۰ درصد این بودجه نیز دست نیافته ایم.

در ماه آوریل (فروردین ماه) سازمان جهانی بهداشت برنامه خود برای تسریع در روند توسعه، تولید و توزیع عادلانه واکسن کرونا را اعلام کرد. واکسنی که این سازمان در حال توسعه آن است "کوواکس" نام دارد. این سازمان از کشور‌ها و شرکت‌های داروسازی خواسته بود به صورت داوطلبانه به این طرح ملحق شوند.

با این حال، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: پیشرفت این طرح دستکم از جنبه تامین بودجه رضایت بخش نیست. یک شکاف عمیق میان جاه طلبی ما در برنامه دستیابی به واکسن کرونا و جذب کمک‌های مالی برای این طرح وجود دارد. در حالی که ما امیدوار به همکاری‌های گسترده هستیم، تنها موفق به جذب ۱۰ درصد از میلیارد‌ها دلاری شده ایم که برای این طرح به آن نیازمندیم.

او بیان کرد: این تنها بخشی از سرمایه گذاری جهانی برای اطمینان از دسترسی همگانی به واکسن ویروس کرونا است. ما تنها برای تولید واکسن کووید ۱۹ به ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نیازمندیم. به نظر این میزان بودجه زیاد است، اما در مقایسه با ۱۰ هزار میلیارد دلاری که کشور‌های عضو گروه ۲۰ (۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهان) تاکنون به عنوان محرک اقتصادی برای مقابله با تبعات همه گیری ویروس کرونا هزینه کرده اند، ناچیز است.


بیشتر بخوانید


سازمان جهانی بهداشت امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۱ بتواند در قالب برنامه خود ۲ میلیارد دوز از واکسن کرونا را در جهان توزیع کند. این برنامه از آن جهت اهمیت دارد که کشور‌هایی با درآمد کم و فقیر احتمالا در خرید واکسن کووید ۱۹ با مشکل مواجه خواهند شد. سازمان جهانی بهداشت می‌کوشد در برنامه خود نظام توزیع عادلانه را رعایت کند و از دسترسی آسان کشور‌های کم درآمد به واکسن اطمینان حاصل کند.

تاکنون ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۷۴۱ هزار تن جان خود را از دست داده اند. سازمان جهانی بهداشت به مردم توصیه کرده است تا زمان کشف واکسن موثر برای کرونا، در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.