سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"دریاچه چشمه سبز گلمکان"، چشمه افسانه ای در خراسان رضوی

دریاچه "چشمه سبز" گلمکان دریاچه‌ای طبیعی است که در دامنه شمالی رشته کوه بینالود "شمال خراسان" قرار گرفته و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دریاچه "چشمه سبز گلمکان" به وسیله دیواره‌های کوهستانی احاطه شده است و در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود قرار دارد و از چشمه‌های متعدد این محل به نام چشمه اشتها معروف است.
 

اهمیت چشمه سبز به هوای مناسب و مطلوب آن است که مردم این چشمه را چشمه سوز می‌خوانند و در متون از آن با نام «چشمه سو» و «چشمه سبز» یاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که غرض از «چشمه سو»‌ی شاهنامه همین چشمه باشد چرا که مردم خراسان معمولا "سبز" را "سوز" تلفظ می‌کردند.
 

"گلمکان" نیز به لحاظ لغوی به مکان رویش گل گفته می‌شود و این شهر در گذشته به گورمکن معروف بوده است و قدمت آن به پیش از اسلام مربوط می‌شود.
 

دریاچه چشمه سبز ۱۵ هکتار مساحت داشته و از آب این دریاچه برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می‌شود و در دریاچه ماهی‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد که گاه گردشگران را برای ماهیگیری به این مکان جذب می‌کند.
 
چشمه سبز به هوای متعادلش معروف بوده و یکی از ویژگی‌های مهم این دریاچه همین هوا و طراوت همراه با آن است.
 

دریاچه چشمه سبز با هوای معتدل و منظره‌ای زیبا، بار‌ها در کتاب‌های گوناگون آمده و در واقع افسانه و داستان‌های زیادی در قلب این چشمه نهفته است و یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌هایی که در آن نام چشمه سبز ذکر شده کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی است.
 
 
انتهای پیام//ز.ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.