سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دام‌هایی که علیه تب برفکی مایه‌کوبی شدند

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: امسال بیش از ۱۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مهاباد زیرپوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفته است.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: در ۲ مرحله مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب‌برفکی، در این شهرستان بیش از ۱۷۰  راس دام علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

این مقام مسئول در مهاباد با اعلام اینکه مایه کوبی دام‌ها در ۱۷۹ مرکز پرورش دام صنعتی و سنتی (روستایی) این شهرستان اجرا شد، افزود: این طرح با همکاری تیم دامپزشکی بخش خصوصی و یک تیم نظارتی بخش دولتی به صورت بهاردار صورت گرفت.


بیشتر بخوانید


آغاز با بیان اینکه تولید واکسن تب برفکی در شهرستان مهاباد صورت می‌گیرد و این شهرستان از لحاظ تولید این واکسن خود کفا بوده، اذعان کرد: خط تولید واکسن تب‌برفکی خانه روناک شهرستان مهاباد به طور تقریبی تولید کننده سالانه ۱۵میلیون دز واکسن از نوع آبی بوده و این بیماری در این شهرستان تحت کنترل بوده و تاکنون مورد جدیدی مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد خاطر نشان کرد: مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی هر سال در سه نوبت انجام می‌گیرد که نوبت نخست آن در خرداد ویژه دام‌های سبک و سنگین، در مهرماه ویژه دام‌های سنگین و در آخر اسفندماه نیز شامل دام‌های سبک و سنگین است.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی با اپیدمی بالاست، از این بیماری به اسم بیماری قاره‌ای به اقتصاد نیز می‌توان نام برد، سالانه درگیری با تلفات بالایی را برجای می‌گذارد و از طرفی دیگر سرایت این بیماری به صورت مستقیم و غیر مستقیم منتقل می‌شوند که دامداران علاوه بر تزریق واکسن و با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای شرایط پیشگیری در واحد‌های دامی خود می‌توانند تا ۲۰ درصد از تلفات دامی جلوگیری کنند.

کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد از لحاظ وسعت بزرگترین کارخانه تولید واکسن تب برفکی خاورمیانه است که مجوز اسمی این کارخانه برای ۱۰۰ میلیون دز را دارد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.