سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای پنج اثر فرهنگی به موزه تویسرکان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان از اهدای ۵ اثر فرهنگی به موزه این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان با بیان اینکه موزه‌ها را مردم می‌سازند و نقش کلیدی در پویایی موزه‌ها دارند، افزود: این آثار فرهنگی شامل یک آینه و قاب آینه سنگی، یک یخدان با رویه مخمل قرمز، یک قاب آینه چوبی و زین چرمی اسب و کیف چرمی زنانه است که هر کدام از این آثار دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارند.

او افزود: تاکنون اشیای تاریخی زیادی ار سوی فرهنگ دوستان تویسرکانی به موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان اهدا شده است که همه این اشیاء با نام اهداکننده آن‌ها در موزه نمایش داده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان ضمن درخواست مشارکت همگانی در زمینه تحویل آثار تاریخی - فرهنگی برای حفاظت از این آثار یادآور شد: این اقدام زیبا به منظور حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه بسیار حائز اهمیت و شایسته تقدیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان گفت: موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان از سال ١٣٨٩ راه اندازی شد و در محل خانه تاریخی مسعودی قرار دارد و همه ساله از سوی تعداد زیادی گردشگران داخلی و خارجی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

ترکاشوند همچنین از آغاز مرمت بخشی از مدرسه شیخ علیخان تویسرکان خبر داد و گفت: با انتخاب پیمانکار واجد شرایط و دارای سابقه، مرمت فضا‌های داخلی و حجره‌های این بنای تاریخی که به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده بود از اواخر هفته گذشته آغاز شد و با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال تا پایان شهریور پایان خواهد یافت.

او اضافه کرد: این مدرسه دارای حیاطی مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده است و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در کنار مجموعه بازار تاریخی تویسرکان قراردارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان ادامه داد: این بنای ارزشمند به شماره ۱۸۶۶ در تاریخ ۷۶/۰۲/۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.