سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ: اصرار بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تنها باعث انزوای آمریکا در شورای امنیت می‌شود

رسانه آمریکایی بلومبرگ در تحلیلی اعلام کرد تلاش واشنگتن برای تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی تهران، تنها به بحران‌سازی در شورای امنیت منجر خواهد شد.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی در آستانه نشست شورای امنیت در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران، نوشت اصرار واشنگتن بر تمدید تحریم‌های ایران تنها به ایجاد بحرانی بی‌سابقه در سازمان ملل منجر خواهد شد.

پایگاه خبری بلومبرگ در ابتدای تحلیل خود آورد با گذشت بیش از دو سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، دولت ترامپ همچنان تهدید به بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی می‌کند، این همان اقدامی است که سازمان ملل را در معرض بحران قرار می‌دهد.

بلومبرگ یادآور شد تهدیدات آمریکا علیه ایران می‌توان نتایجی به بار آورد که شاید زمانی غیرقابل تصور بود: واداشتن متحدان واشنگتن یعنی آلمان و فرانسه برای رفتن به سمت روسیه و چین در شورای امنیت و انزوای آمریکا.

این رسانه آمریکایی یادآور شد این درگیری و اختلافات با رای‌گیری بر سر پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت با تاکید بر جلوگیری از معافیت تسلیحاتی ایران، می‌تواند کلید بخورد.

این در حالی است که یک دیپلمات چین در سازمان ملل می‌گوید تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به هر شکلی فاقد مبنای قانونی است و تنها تلاش‌ها برای حفظ برجام را تضعیف می‌کند. هیچ شانسی برای تصویب قطعنامه آمریکا وجود ندارد.

اما سفیر آمریکا در سازمان ملل با تاکید دوباره بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت روسیه و چین می‌خواهند از پایان تحریم‌های تسلیحاتی به نفع خود سود ببرند.

کلی کرفت به خبرگزاری فاکس نیوز گفت روسیه و چین منتظر هستند تا بتوانند به ایران سلاح بفروشند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ در اکتبر امسال منقضی می‌شود و در نتیجه تحریم‌های مانع بر سر مبادلات تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. پیش‌تر آمریکا تهدید کرده است که در صورت عدم همراهی شورای امنیت، با توسل به مفاد برجام همه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را از سر می‌گیرد؛ اقدامی که البته فاقد وجهات قانونی است.

به نوشته رویترز، تحریم‌های جدید، اقدامی موسوم به عکس‌العمل سریع، احتمالا منجر به نابودی برجام به طور کامل خواهد شد. زیرا ایران انگیزه خود برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را از دست خواهد داد. یک دیپلمات اروپایی با صحه گذاشتن بر این مطلب می‌گوید هدف دولت آمریکا در واقع پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران است که در قالب تحریم تسلیحاتی آن را دنبال می‌کند.

تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا مستلزم ۹ رای موافق است، این در حالی است که برخی دیپلمات‌های سازمان ملل توانایی آمریکا برای کسب این تعداد رای موافق را نیز زیر سوال می‌برند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۶:۳۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
مسئولان به هوش باشند اگر قطعنامه ای بر علیه ایران با متنی شامل یک حرف در شورای امنیت تصویب شود ، آمربکا و غرب فردا آنرا دستاویزی برای مشروعیت بخشی به فشارهای سیاسی و نظامی قرار خواهند داد.
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
آخه کدوم انزوا خبرها اینو میگن که همه برسر تمدید تحریم ها تا سال دیگه اتفاق نظر دارند حتی روسیه و چین
معلوم هست چی زدید