سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت:

رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی/ واکسن ایرانی کرونا وارد فاز انسانی می شود

نمکی از رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی و کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی اظهار کرد: ما برای مدیریت کووید ۱۹ نیازمند مشارکت گسترده بین المللی هستیم و انتقال تجاری بین کشور‌ها بسیار کار ساز است.

او با اشاره به اینکه امروز  برای مدیریت کرونا ۲۲ کشور به تبادل اطلاعات پرداختند، افزود: مدیریت این بیماری بدون مشارکت‌های بین المللی ممکن نیست.

نمکی بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک اثرات مثبتی داشت براین اساس کاهش موارد بستری و مرگ و میر‌ها را شاهد بودیم. در رابطه با واکسن کرونا فعالیت‌های ما پیشرفت‌های خوبی داشته است و در حال عبور از تست حیوانی و ورود به مرحله انسانی هستیم.

وزیر بهداشت گفت: اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی برگزار شد. مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ۷ کشور برگزیده کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی را برای سخنرانی انتخاب کرد زیرا این کشور‌ها دستاورد‌های خوبی در مدیریت نظام سلامت به ویژه در کووید ۱۹ داشته اند.

ایران یکی از هفت کشور برگزیده در مدیریت کووید ۱۹

او ادامه داد: ایران در شرایط سخت تحریم جزو یکی از هفت کشور برگزیده در مدیریت کووید ۱۹ انتخاب شد. ما در این نشست از فعالیت هایمان گفتیم، یکی از چالش‌های عمده در پاندمی پرداختن به کووید ۱۹ و غفلت از سایر موارد بهداشتی است.

نمکی گفت: گرچه در روز‌های نخست شیوع کرونا پوشش واکسیناسیون و رسیدن به زنان باردار مانند همه کشور‌ها به دلیل ترس از مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و مشغولیت ما برای بیماریابی و مداوای مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کرد، اما امروز پوشش واکسیناسیون ایران در حد شرایط عادی است و مراقبت از زنان باردار با انتخاب درمانگاه‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته مجزا برای کووید ۱۹ و مراکز عادی عاری از کرونا این خدمات بهداشتی اولیه در حال بازگشت به شرایط عادی است.

وزیر بهداشت گفت: کووید ۱۹ و غافلگیری‌های آن و احتمال بروز آنفلوانزا و بیماری‌های واگیر و غیرواگیر وجود دارد؛ می‌طلبد که ما منطقه محدودتری را تعریف کنیم و کشور‌های کمتری در کنار هم قرار بگیرند و مدیریت‌ها و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. باید توجه داشت که کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق بیشترین تاثیر را بر نظام سلامت ما می‌گذارند و پیشنهاد دادین با این کشور‌ها در یک گروه قرار بگیریم و مدیریت یکپارچه‌ای را در بیماری‌های مختلف دنبال کنیم و ایران به عنوان رهبر گروه می‌تواند اقدام کند.

نمکی گفت: امروز روزگاری نیست که به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و سایر ارگان‌های بین المللی باید به تقویت زیرساخت‌ها و دانش فنی کشور‌ها کمک کنند تا بتوان بر کووید ۱۹ و عوارض اجتماعی، فرهنگی و ... فائق آمد.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما یک دستاورد بی نظیری در اردیبهشت ماه در کاهش موارد ابتلا و فوتی‌ها داشتیم. من بار‌ها تاکید داشتم که ویروس را ساده نپنداریم وگرنه دقیقه ۹۰ گل خواهیم خورد و متاسفانه با ساده انگاری و عادی پنداری مردم و برخی دستگاه‌ها و غفلت از برخی ابعاد دچار خیز جدید بیماری شدیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز به کاهش موارد بستری و مرگ و میر‌ها باز می‌گردیم که نتیجه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تلاش بی وقفه و شبانه روزی همکارانم است. همکارانم از فشار ۶ ماهه خسته شده اند اما بهورزان خانه‌های بهداشتی، کارشناسان مراکز جامع سلامت، تکنسین‌های اورژانس، پرستاران و پزشکان و همکاران در آزمایشگاه‌ها و همه مدافعان سلامت هنوز هم عاشقانه خدمت می‌کنند، اینکه همکارانمان را به دلیل ساده انگاری از دست بدهیم موجب شرمندگی است.

او از رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی و کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را بشکنند، خبر داد و گفت: ما در کنار تمنا‌ها رویکرد جدیدمان جریمه است و اگر کسی رعایت نکرده  و پروتکل‌های بهداشتی را بشکند باید با او برخورد شود. برخی می‌گویند از ماسک زدن خسته شدم نمی‌توانم ماسک بزنم پس پزشک و پرستار ما چگونه تحمل می‌کنند؟. برخی از مدافعان سلامت با لباس‌های سخت ۲ یا ۳ شیفت خدمت می‌کنند.

وزیر بهداشت از مردم خواست تا در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند، همچنین از همه مسئولان، نیرو‌های انتظامی، قضایی در خواست کرد به یاری کادر درمان بیایند و اجازه ندهند که برخی با شکستن پروتکل‌ها موجب شوند بار مدافعان سلامت سنگین‌تر شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ، واکسن کرونا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.