سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت غیرمجاز آب علت مرگ ماهیان سد شهید کلانتری است

مدیر جهاد کشاورزی مرند گفت: برداشت شبانه غیرمجاز و بی‌رویه از آب سد شهید کلانتری توسط تانکر‌های حمل آب برای فروش، دلیل اصلی مرگ ماهیان در سد شهید کلانتری این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، صیادی مدیر جهاد کشاورزی مرند گفت: برداشت شبانه غیرمجاز و بی‌رویه  آب ،کشت در بستر و حاشیه‌های سد، تبخیر آب بر اثر گرمای تابستان، بارش نامناسب در تابستان و عدم ورود آب کافی باعث مرگ هزاران ماهی هرز و کپور در سد شهید کلانتری مرند در روز‌های گذشته شده است.

او درباره وضعیت کنونی ماهیان سد شهید کلانتری، گفت: اکنون میزان تلفات بسیارکاهش یافته و جای نگرانی وجود ندارد؛  تخلیه آب به مخزن سد به وسیله تانکر‌های بخش خصوصی و دولتی، رهاسازی آب چاه عمیق و انتقال ماهیان از این سد به سایر ایستگاه‌های پرورش ماهی در شهرستان و انتقال بقیه ماهی‌ها از نقاط کم عمق به نقاط پرعمق سد از جمله اقدامات انجام شده است.

او در خصوص میزان تلفات ماهیان کپور در سد شهیدکلانتری گفت: هنوز آمارگیری دقیق انجام نگرفته، اما میزان تلفات حدود ۵ تا ۶ هزار قطعه ماهی است.

صیادی همچنین افزود: سد خاکی شهید کلانتری در شهرستان مرند در تامین آب کشاورزی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب منطقه نقش اساسی دارد.

او گفت: سد شهید کلانتری روستای انامق برای آبیاری مزارع گندم، جو و کلزای روستا‌های انامق، بهرام و دیزج یکان احداث شده و همه ساله ۲ نوبت آبیاری برای مزارع فوق، تخصیص و پس از آن مقدار مشخصی آب جهت حفظ محیط زیست در سد نگهداری می‌شود و در سه سال گذشته هیچ رهاسازی ماهی در سد انجام نشده است.

صیادی افزود: سد خاکی شهید کلانتری برای ذخیره آب با اهداف کشاورزی آبگیری طراحی و ساخته شده است و آبگیری آن نیز از رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.