سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناظمی اردکانی در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

احتمال نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها

وزیر تعاون دولت نهم گفت: مجلس درصدد است تا سازوکاری ایجاد شود که نظارت بر فرایند برگزاری انتخابات شورا‌ها دقیق‌تر شده و یا به شورای نگهبان محول شود.

محمد ناظمی اردکانی وزیرتعاون دولت نهم، در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح مجلس برای تشکیل کمیسیون ملی انتخابات، گفت: لازم به یادآوری است که شوراها گستره وسیعی را در بر می‌گیرند و در اقصی نقاط شهرها تا روستاها حضور دارند، همچنین نقش مردم در اداره امور شهر و روستا بسیار پررنگ است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که شوراها نقش بسیار مهمی دارند.

ناظمی اردکانی افزود: کاندیدای متقاضی انتخابات شوراها بسیار زیاد هستند و طبق قانون هم رد یا تایید صلاحیت داوطلبان برعهده هیئت‌های اجرایی گذاشته شده است، برای جلوگیری از تخلفات احتمالی هم هیئت‌های نظارتی مرکزی تعیین شده که متشکل از  ۵ نفر از نمایندگان مجلس، شامل ۳ نفر از کمیسیون داخلی و شورا‌ها و دو نفر هم از کمیسیون اصل نود است؛ در هر استان هم سه نفر از نمایندگان تعیین می‎‌شوند تا این نظارت را برعهده بگیرند.

او ادامه داد: هیئت‌های اجرایی برای تایید یا رد صلاحیت کاندیداها از چهار دستگاه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می‌گیرند؛ پس قاعدتا اگر این ۴ دستگاه بانک اطلاعاتی از افراد داشته باشند و دقت لازم اعمال شود دیگر شاهد نارضایتی نخواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


وزیر تعاون دولت نهم گفت: با این وجود اما در این چند دوره که انتخابات شورا‌ها برگزار شده شکایت های زیادی درباره رد یا تایید صلاحیت داوطلبان صورت گرفته که برخی آن را ناشی از نقص‌هایی در عملکرد هیات‌های اجرایی می‌دانند.

فعال اصولگرا خاطر نشان کرد: در حال حاضر و باتوجه به اینکه ۴ دهه از پیروزی انقلاب گذشته و ما تجربه برگزاری انتخابات‌های مختلف را داریم باید یک بانک اطلاعاتی از افراد وجود داشته باشد و نبود این امر یک ضعف بزرگ است، زیرا برخی افراد صلاحتشان تایید می‌شود و وارد نهاد‌هایی نظیر مجلس شورای اسلامی، شورا‌ها و یا سایر دستگاه‌های اجرایی می‌شوند اما در نهایت متوجه می‌شویم که صلاحت لازم را ندارند.

ناظمی اردکانی خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد مجلس درصدد است تا سازوکاری ایجاد شود که نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات شورا‌ها که فعلا مسئولیتش با مجلس شورای اسلامی است دقیق تر شده و یا به شورای نگهبان محول شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.