سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا باید تایر‌های خودرو را جابه جا کرد؟

تایر‌ها در اثر چرخش فرسوده می‌شود، اما بسته به نوع سیستم انتقال قدرت شما، ممکن است برخی از آن‌ها بیشتر فرسوده شوند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را با یکدیگر جا به جا کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به طور کلی تایر‌ها باید بین هر ۴ هزار تا ۸ هزار کیلومتر با یکدیگر جا به جا شوند که حداکثر عمر مفید را داشته باشند. همچنین می‌توانید این کار را همزمان با تعویض روغن انجام دهید.

با توجه به نوع سیستم انتقال قدرت خودرو، تایر‌ها به انواع گوناگون ساییده می‌شوند. برای مثال در خودرو‌های دیفرانسی جلو طبیعتا سایش لاستیک‌های جلو بیشتر است و بر عکس آن درباره خودرو‌های دیفرانسیل عقب صدق می‌کند. اما در خودرو‌های دو دیفرانسیل معمولا هر ۴ تایر به صورت هماهنگ سایش پیدا می‌کنند.

برای خودرو‌های سواری چندین نوع جا به جایی وجود دارد به آن‌ها پرداخته خواهد شد:

*حالت اول: در حالت اول هنگام جا به جایی، تایر‌های محور عقب به همان صورت به جلو منتقل می‌شوند، یعنی تایر چرخ عقب در سمت چپ به محور جلو سمت چپ و همین حالت برای تایر سمت راست محور عقب رخ می‌دهد. اما تایر‌های جلو به صورت ضربدری جا به جا می‌شوند، یعنی تایر چرخ جلو سمت راست به چرخ عقب سمت چپ و تایر چرخ جلو سمت چپ به قسمت عقب سمت راست منتقل می‌شود.

*حالت دوم: در حالت دوم هر چهار تایر به صورت ضربدری با یکدیگر جا به جا می‌شوند.

*حالت سوم: دقیقا برعکس حالت اول، تایر‌های جلو بدون تغییر جهت به محور عقب منتقل می‌شوند، اما تایر‌های عقب به صورت ضربدری به محور جلو متصل می‌شوند.

*حالت چهارم: این حالت، تایر‌های هر محور در هر سمت، با دیگر تایر آن محور در همان طرف جا به جا می‌شود. یعنی تایر محور عقب سمت چپ با تایر محور جلو سمت چپ و همین رویه برای سمت دیگر انجام می‌شود.

این حالت برای تایر‌های آج جهت دار استفاده می‌شود.

*حالت پنجم: حالت پنجم برای خودرو‌هایی است که سایز محور جلو و عقب آن با یکدیگر متفاوت است.


بیشتر بخوانید:


منبع: خودروکار

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.