سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای بولتون: عراق باید تجزیه شود/ هدف آمریکا باید براندازی در ایران باشد

مشاور امنیت ملی جنگ‌طلب سابق دولت آمریکا از تجزیه عراق و تغییر رژیم در ایران حمایت کرد و گفت واشنگتن باید این موضوعات را در برنامه خود قرار دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی اخراجی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه رووداو کردستان عراق، اعلام کرد به این نتیجه رسیده ام که تجزیه عراق می‌تواند اقدامی سودمند باشد و از کُرد‌های این کشور خواست تا برای مرحله‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده باشند.

جان بولتون که برای رویکرد‌های جنگ طلبانه خود شهره است، در خصوص سیاست دولت آمریکا در قبال عراق با حمایت آشکار از تجزیه این کشور گفت کرد‌ها بار‌ها برای تشکیل کشور مستقل تلاش کرده و هر بار عقب نشسته اند.

او آشنایی خود با مسئله کردستان را به سال‌های پس از اولین جنگ خلیج فارس ارجاع داد. او حمله عراق به کویت را عامل بی خانمانی بسیاری از کُرد‌ها دانست.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا تاکید کرد اکنون قانع شده ام که تجزیه عراق سودمند خواهد بود. آمریکا سیاست فعالی در قبال کرد‌ها ندارد و متاسفانه در این موضوع با بسیاری از کشور‌های از جمله در اروپا تفاوتی نداریم. آمریکا باید کشور کردی را در کردستان عراق به رسمیت بشناسد. بولتون این اقدام را حاوی نتایج مثبت و سودمند ارزیابی کرد.

او همچنین از مخالفت برخی اشخاص در وزارت خارجه آمریکا با تجزیه عراق انتقاد کرد و گفت آن‌ها نمی‌خواستند این حقیقت را که عراق بواقع تجزیه شده، بپذیرند. به اعتقاد بولتون، حکومتی که پس از جنگ جهانی دوم در عراق شکل گرفت و با سقوط دولت بعث خاتمه یافت، دیگر در این کشور تشکیل نخواهد شد.

بولتون همچنین شانس ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بسیار اندک دانست. او با این حال تاکید کرد که نمی‌توان درباره شکست ترامپ در انتخابات تضمینی داد.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید پیش بینی کرد در صورت راهیابی بایدن به کاخ سفید نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی آمریکا باز هم به شمال شرقی سوریه باز خواهند گشت.

او در بخشی از این مصاحبه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را کلید اصلی ایران در خاورمیانه توصیف کرد و از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور او حمایت کرد.

بولتون گفت او یکی از فرماندهان برجسته سپاه بود. او صدمات درازمدتی به آمریکا، ارتش این کشور و متحدانش وارد کرده بود. او کلید ایران برای نفوذ و تاثیرگذاری در منطقه بود؛ بنابراین فکر می‌کنم اینکار (ترور سردار سلیمانی) درست بود.

این مقام اخراجی کاخ سفید در ادامه گزافه گویی هایش افزود سرنگونی رژیم ایران یکی از مواردی است که باید بر روی آن کار کنیم. از بین بردن سپاه پاسداران یکی از راه‌های تحقق این مهم است. اینکار می‌تواند به تقویت بی ثباتی در ایران منجر شود. تغییر رژیم و برگرداندن دولت به مردم باید بخشی از سیاست آمریکا باشد. حکومت ایران از تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد کشید.

او درباره عقیده ترامپ در خصوص تغییر رژیم در ایران گفت او به دنبال تغییر رژیم نیست و این یکی از مشکلات اساسی است. ترامپ از سال ۲۰۱۶ به دنبال خروج از توافق هسته‌ای ایران بود، ولی اینکار تا سال ۲۰۱۸ طول کشید.

بولتون در ادامه خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران را اقدامی ناکافی در برابر تهران دانست و مدعی شد ایرانی‌ها تصمیم استراتژیکی را دنبال می‌کنند که نشان می‌دهد از دستیابی به سلاح اتمی منصرف نشده ند. فکر نمی‌کنم آن‌ها از اینکار دست بکشند، زیرا معتقدند داشتن قابلیت هسته‌ای باعث حفظ قدرت آن‌ها می‌شود.

او این ادعا را دلیل تاکید بر تغییر حکومت در ایران دانست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
این ارزو را به گور خواهی برد
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
جدی نگیرید این سرباز فراریه سیبیلو رو. بدبخت قبلا هم گفته بود جمهوری اسلامی جشن ۴۰ سالگی رو نمیبینه
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
کم کم تو باید بری زیر خاک تجزیه بشی پیرمرد
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
منظورش اينه كه كردستان عراق يه كشور ديگه است ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
بولتون سبیلی می دانیم که شما ازمنافقین پول گرفتی وخوردی و به آنها قول دادی که دولت وحکومت اسلامی ایران را سرنگون کنی ومنافقین کوردل ونوکر خود سرکار بیاری این آرزو را بگور میبری .می دانیم که هروقت بی پول می شوی بااین حرفها ازمنافقین پول می گیری