به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بارها و بارها از نیروی انسانی و مشکلاتش در آموزش و پرورش گفتهاند، همان معلمانی که در استخدام آموزش و پرورش هستند و با وجود رسمیتی که از حیث وضعیت استخدامی دارند باز هم با کوهی از مشکلات مواجه هستند حال از منشا این مشکلات که بگذریم، اوضاع وقتی بغرنج میشود که گروهی از معلمان همین حداقلها را هم ندارند و گویی بکارگیری شان صرفا برای خالی نبودن کلاسهای درس انجام شده است.
گروهی که درست است با علم به موقتی بودن وارد این کار شدهاند، اما همین دوران هم برایشان اطمینان خاطری از حیث امنیت شغلی و حفظ جایگاهشان به عنوان معلم وجود ندارد؛ صحبت از معلمان مدارس غیردولتی است همان معلمانی که دور از شان معلمی آنقدر حقوق و مزایا داشته اند و ماهیت حرفه شان گم شده است.
کم نبوده اند روزهایی که از دغدغههای معلمان مدارس غیردولتی گفته شده است، تجمعاتی که در مقابل مجلس و آموزش و پرورش داشتند، نگارش بیانیهها و اعتراضهایی که به هر طریق قرار بوده است صدای اعتراضشان باشد، اما گوشی برای شنیدن و عزمی برای عمل کردن وجود نداشته است.
نبود بیمه، نبود امنیت شغلی، نبود رسمیت و حتی یک کارت شناسایی برای آنها و قراردادهای بدون ضمانت تنها بخشی از مشکلاتی است که معلمان غیردولتی را متفق القول میکند تا حداقل خواستههایشان را مطالبه کنند.
در میان انبوه گلایهها و مطالباتی که معلمان غیردولتی دارند، یکی از این معلمان میگوید من با مدرک فوق لیسانس و ۵ سال سابقه، هر سال همقبولی تیزهوشان درپایه ششم دارم. با وجود اینکه از مهر سال ۹۵ از حقوق بنده هزینه بیمه کسر میشد، اما تا الان فقط یک سال سابقه بیمه دارم و حقوق ما هم از بهمن ماه واریز نشده است، اعتراض که میکنیم گفته شده است که اولیا شهریه نمیدهند، بودجه نداریم.
او ادامه میدهد که آیا انصاف است با تلاش و زحمتی که معلم غیردولتی به صورت مجازی برای تدریس بچهها داشتند حقوقی بابت تلاششان دریافت نکنند، درصورتی که در شهر ما بعضی معلمهای دولتی اصلا به صورت مجازی تدریس نداشتند و حقوق کامل از اداره برای آنها واریز میشد، اما ما که با تمام وجود زحمت کشیدیم تا به امروز دریافتی نداشته باشیم؟
معلمی دیگر معتقد است که بعضی از موسسان هیچ تفاوتی میان معلم باسابقه و دیگر معلمان قائل نیستند و فقط به فکر منافع خود بوده که چطور سود بیشتری را با دادن حقوق کمتر به معلمان به دست آورند، اما اگر معلمان غیر دولتی هم در راس استخدام قرار گیرد به این استثمار خاتمه داده خواهد شد.
معلم دیگر میگوید حقوق من معلم ۱۴ سال سابقه که در تمام سطوح تدریس داشتم در قرار داد بدون بیمه و مزایا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زده میشود و برای اداره کل در قرارداد فتوشاپی درست شده است که بنده خودم شاهدش بودم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رد میشود و بازرس به مدرسه مراجعه میکند همان قرارداد را در معرض دیدشون قرار میدهند.
همین چند وقت پیش بود که وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان غیردولتی به این موضوع اشاره داشت که معلمان ناگزیر هستند تدریس کنند و پولی که دریافت میکنند، چون پول مستمر نیست، ممکن است ۲۵ درصد دریافت کند و بقیه آن را تا آخر سال میرود و آن را خرج اداره واحد آموزشی میکند یا بیمه کسانی که بکارگیری شدهاند، میشود و پولی برای آن باقی نمیماند که به معلمان حقوق بدهد بنابراین برخی از اینها با حقوق خیلی کمی کار میکنند.
آقای وزیر وعده داده است: در ۲۵ بسته تحولی، تحول در وضعیت معلمان مدارس غیردولتی هم مدنظر است که طراحی کردهایم تا آنها تحت آموزشهای خاصی قرار گیرند و کنترل شوند و از نظر حمایتهای حقوقی هم پیگیر هستیم.
در کنار تمام نگرانیها و نبود امنیت شغلی که معلمان غیردولتی با آن دست و پنجه نرم میکنند روزهای فعلی شیوع کرونا و احتمال برگزاری کلاسهای غیرحضوری موجب شده است تا معلمان درباره قراردادهایی که به گفته خودشان به دلیل این ایام نسبت به گذشته هم بی اعتبارتر شده است، نسبت به آینده شغلی بیش از پیش نگران باشند.
سعید صالح مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این مورد در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش صرفا به این توضیحات بسنده کرد که با توجه به وضعیت سخت ناشی از کرونا، طبعا موسسین، معلمان، دانش آموزان و اولیا آنان نیز دغدغه امر آموزش و نحوه بازگشایی را با رعایت تمام جوانب دنبال میکنند و تلاش بر این است تا آرامش خاطر ذینفعان حاصل شود. ضمنا عقد هر گونه قرار داد کاری به عهده موسسین و همکاران است.
حال با این اوضاع نگاه مسئولان باید دید مطالبه به حق معلمان غیردولتی به جز روی کاغذ آیا در عمل هم راهی برای تحقق مییابد یا خیر.
انتهای پیام/