سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۱ هزار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سد‌های خراسان شمالی

مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت :۲۱ هزار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی تحت پوشش سد‌های استان است و ۱۲۵میلیون متر مکعب آب در مخازن این سد ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مرتضوی مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از رسالت‌ها و وظایف وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای مهار و کنترل سیلاب هاست گفت :در استان خراسان شمالی ۸ سد در مدار بهره برداری است، که این سد‌ها قابلیت مهار سیلاب‌های بزرگ و کوچک که در سر شاخه‌های رودخانه‌ها و مسیل‌هایی که سد روی ان‌ها احداث شده  را دارا است.

مرتضوی گفت : این سد‌ها ۲۴۰میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. بخاطر بارندگی‌های سال‌های اخیر بیش از پنجاه درصد از حجم مخازن سد‌ها آب گیری شده و امروزه ۱۲۵میلیون متر مکعب در مخازن این سد‌ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه آب این سد‌ها در بخش‌های مختلف استفاده میشود، افزود :مهم‌ترین بخش مصرفی بحث آب شرب شهر‌ها و روستاها است و بخش دوم بحث تامین آب کشاورزی است،  که ۲۱هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش این سد‌ها هستند.

مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان شمالی ادامه داد : بخش سوم مصرف بخش صنعتی است؛ و صنایع پایین دست این سد‌ها اب خود را از این سد‌ها تامین میکنند.

او با اشاره به اینکه اخرین بخش مصرفی آب سد‌ها بخش حق آبه زیست محیطی است، افزود :در سایر سد‌های استان این چهار مصرف تامین می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه کیفیت آب سد‌ها کاربری‌های متفاوت دارند گفت :در سایر سد‌های استان این چهار مصرف تعریف شده است.

مرتضوی افزود: قبل از احداث سد‌ها کلیه مباحث مربوط به سد‌ها از جمله مباحث اقتصادی، فنی و اجتماعی و جزییات عملیات اجرایی مطالعه میشود؛ که یکی از این موضوعات بحث اراضی پایین دست این سد هاست.


بیشتر بخوانید 


او افزود:باید مطالعه شود که چه میزان از اراضی پایین دست از این رودخانه‌ها اب تهیه میکردند و بر اساس تعریف قانونی حق ابه بر این رودخانه‌ها بوده اند. پس به همان نسبت مخزن اب سد‌ها تعریف می‌شود.

او گفت:اگر سدی ظرفیت و گنجایش این را دارد که بیش از میزان حق ابه کشاورزان قابلیت مهار آب را داشته باشد اراضی مازاد بر‌ی هم تحت پوشش شبکه ابیاری سد قرار میگیرند.

او افزود : سد شیرین دره، بیدواز و بارزو علاوه بر اراضی پایین دست اراضی مازاد بر را هم تحت پوشش قرار میدهند.

در سد شیرین دره بیش از پنج هزار هکتار از اراضی پایین دست تحت پوشش شبکه ابیاری است؛ که بیش از شصت کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.
انتهای پیام/ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.