سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی ۹۰ میلیارد تومان اعتبار/ کاجو در جریان باشد یا نه؟

با افزایش حجم آب در رودخانه کاجو در شهرستان قصرقند،راه ارتباطی ۳۵ روستا که از بستر این رودخانه می‌گذرد،قطع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رودخانه فصلی کاجو با بارش‌های فصل مونسون در سر شاخه‌های خود، جاری می‌شود و بر اثر افزایش بارندگی‌ها اغلب طغیان می‌کند.

فصل مونسون از اواخر خرداد ماه در جنوب سیستان و بلوچستان فعال و گاهی موجب بارندگی سیل آسا در این منطقه شده است.

رودخانه کاجو هم از آغاز فعالیت سامانه مونسون تا دیشب برای بیست و هشت بار طغیان کرده است.

با هر بار طغیان رودخانه کاجو، راه ارتباطی ۳۵ روستای قصرقند که از بستر این رودخانه می‌گذرد با مرکز شهرستان قصرقند قطع می‌شود و اهالی آن با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

فرماندار قصرقند اظهار کرد: ۲۳ روستا که روستا‌هایی پراکنده و کوچک با جمعیتی حدود ۵۴۰۰ نفر هستند در بالا دست این رودخانه و ۱۲ روستا با جمعیت ۹ هزار نفر هم در پایین دست رودخانه قرار دارند.
پاک اندیش افزود: هنگام جاری شدن آب و طغیان رودخانه کاجو، ۵۵۰ خانوار این روستا‌ها به هیچ وجه راه دسترسی به دیگر مناطق را ندارند و نیازمند امداد رسانی می‌شوند.

او تصریح کرد: به علت مشکلات ایجاد شده برای این خانوارها، جمعه هفته گذشته با کمک نیرو‌های هلال احمر و با گذر از مسیر‌های صعب العبور از سمت شهرستان سرباز، به آنان سبد غذایی اهداء شد.

فرماندار قصرقند،تنها راه رفع این مشکل را احداث جاده از مسیر‌های کوهستانی منطقه دانست و اضافه کرد: تاکنون در مسیر این روستا‌ها ۱۶ کیلومتر جاده سازی شده و نیازمند جاده سازی در ۴۰ کیلومتر دیگر هستیم.

پاک اندیش یادآور شد: اعتبار پیش بینی شده برای احداث این جاده، ۹۰ میلیارد تومان است که تامین آن از محل اعتبارات این شهرستان، امکان ندارد.

رودخانه‌های فصلی در جنوب سیستان و بلوچستان، شاهرگ حیاتی این مناطق است که به برکت بارندگی‌های مونسون که ناشی از فعالیت سامانه بارش زا در اقیانوس هند است،در هر فصل بارش جانی دوباره به خود می‌گیرند و در مسیر حرکت خود موجب پر آب شدن منابع آبی، احیاء قنات‌ها و آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شود که لازم است، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از این برکت بهره برد و متحمل خسارت و مشکلات نشد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.