سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش خبر داد:

کاهش محتوای کتب درسی؛ آخرین فرمول آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید

ملکی گفت: باید بین آموزش و زمان آن متناسب‌سازی شود بنابراین بخشی از مطالب کتاب درسی را به عنوان مطالب آزاد در نظر گرفته‌ایم تا دانش آموزان در صورت تمایل اقدام به مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بین آموزش حضوری و غیرحضوری تفاوت اساسی وجود دارد؛ نمی‌توان گفت کیفیت هر دو شیوه آموزشی به یک شکل است، شرایط یادگیری در دوره حضوری بهتر است و باید این تفاوت را پذیرفت لذا با تمهیداتی که اندیشیدیم، تفاوت بین آموزش حضوری و غیر حضوری به مقدار زیادی کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه تلاش‌هایی به عمل آمده تا آموزش غیر حضوری کیفیت قابل توجهی داشته باشند، گفت: وضعیت سفید به این معناست که کرونا رخت ببندد و ملت ایران و همه کشور‌های دنیا از شر کرونا خلاص شده باشند در این حالت دانش آموزان به صورت عادی به مدرسه می‌روند، اما در وضعیت قرمز اینگونه نیست و شرایط طوری است که دانش‌آموزان احتمال دارد هفته‌ای ۲ الی ۳ روز در مدرسه حضور پیدا کنند، باید تعداد دانش آموزان در کلاس‌های درس هم نیز در این روش کاهش پیدا کند.

ملکی افزود: در این وضعیت ما می‌توانیم از ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری استفاده کنیم.

محتوای کتاب درسی هم قدری کاهش می‌یابد

او با اشاره به اینکه اصل برای ما کتب درسی است لذا صیانت از برنامه درسی در دستور کارمان قرار دارد،‌گفت: کرونا ما را وادار می‌کند تا خودمان را با شرایط موجود تطبیق دهیم، در کتاب‌های درسی بخش‌های غیر حضوری مشخص شده است و لذا با توجه به شرایط، محتوای کتاب درسی هم باید قدری کاهش یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید بین آموزش و زمان آموزش متناسب‌سازی شود بنابراین بخشی از مطالب کتاب درسی را به عنوان مطالب آزاد در نظر گرفته‌ایم تا دانش آموزان در صورت تمایل اقدام به مطالعه کنند.


بیشتر بخوانید


الگوی تدریس دروس را ارائه می‌کنیم

او با بیان اینکه قسمتی از کتاب‌های درسی تحت عنوان مطالعه آزاد خواهد بود، بیان کرد: ما خودمان را با واقعیت موجود تطبیق داده‌ایم، لذا در شبکه ملی رشد الگو‌های تدریس مربوط به هر درس را ارائه کرده ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شبکه ملی رشد به معلمان گفته می‌شود که چگونه با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند، افزود: معلمان در شبکه رشد می‌توانند الگو‌های تدریس متناسب درس خود را به دست آورند، اگر معلم برخی از کتاب‌های آموزشی را مطالعه کند به دانش و معرفت خود اضافه کرده است.

شبکه ملی رشد پذیرای ایده‌ معلمان

او با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته کارشناسان بر روی شبکه ملی رشد متمرکز شدند، مطرح کرد:معلمان می‌توانند الگو‌های تدریس مناسب خود را انتخاب کنند، به طوری که از خلال گفتگو‌ها به الگوی مناسب می‌رسند.

ملکی تصریح کرد: فرض بر این است که در کل کشور معلمان، نخبگان و کارشناسان محتوا‌های آموزشی مختلفی را تولید کرده‌اند بنابراین فراخوانی داده می‌شود تا معلمان، کارشناسان و نخبگان در صورتی که محتوای آموزشی تولید کرده اند اثر خود را به دفتر انتشار و فناوری آموزشی ارسال کند و لذا در شبکه ملی رشد این محتوا‌ها بارگذاری می‌شود تا معلمان به آن‌ها مراجعه کنند، پس حاصل تلاش معلمان در سراسر کشور در شبکه ملی رشد وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از ظرفیت آموزش آنلاین استفاده می‌کنیم، گفت: کرونا و اوضاع سخت برای همه ملت ایجاد شده است لذا باید از فرصت استفاده کنیم باید دانست که پس از هر سختی گشایشی در کار است، در پسا کرونا کار برای مدیران کشور حساس و ظریف خواهد بود و دیگر آن‌ها نمی‌توانند به عقب برگردند لذا بعد از اینکه شرایط عادی شد باید آموزش مجازی را کارآمدتر و متناسب با اصول علمی کنیم.


بیشتر بخوانید


مطالعه آزاد؛ قسمت تازه وارد در کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کرونا باعث شد مسئولان آموزش و پرورش به عمق واقعیت‌ها توجه کنند لذا به سمت آموزش مجازی در حال حرکت هستیم که شاید در شرایط عادی به این زودی متوجه آن نمی‌شدیم.

ملکی افزود: در همه کتاب‌های درسی بخشی را به عنوان مطالعه آزاد در نظر گرفته ایم که البته آن بخش‌ها را حذف نمی‌کنیم، بنابراین بخش‌های آزاد در امتحانات گنجانده نمی‌شود.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.