طبق مشاهدات میدانی خودروهای داخلی در بازار آزاد به شدت دچار نوسانات قیمتی شده به طوری که از یک ماه گذشته تاکنون بیش از ۴۰ میلیون تومان به قیمت ۲۰۶ که یک خودرو داخلی محسوب می شود، افزوده شده است. در حال حاضر در بازار آزاد خودرو، پژو ۲۰۰۸، ۷۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۹۹ میلیون تومان و مزدا ۳ با رقم ۸۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. سراتو نیز در حال حاضر رقم ۵۳۰ میلیون تومان و استپ وی ۳۸۵ میلیون تومانی را ثبت کرده است.
شورای رقابت برای کنترل بازار خودرو اقداماتی را انجام داد و رئیس این شورا، تصمیم گرفت که کلینیکی برای قیمت گذاری خودرو ایجاد کند که بر این اساس قیمت خودروهای جدید داخلی در کلینیک تجاری قیمت خودرو تعیین خواهد شد.
این افزایش قیمت، در کارخانه خودرو هم سرکی کشیده و خودروسازان تصمیم به گران کردن مجدد محصولاتشان گرفتند!
اولین جلسه این کلینیک برگزار شد اما نتوانست نظر مثبت فعالان صنعت خودرو و کارشناسان را جلب کند چرا که طبق گفته کارشناسان صنعت خودرو، شورای رقابت در این کلینیک نیز به دنبال پیاده کردن سیاستهای دستوری و سرکوب قیمت ها بوده است. آنطور که برخی حاضران در این جلسه عنوان کرده اند، مسئولان شورای رقابت در مورد خودروهای جدید نیز بنای قیمتگذاری در حاشیه بازار را ندارند و همچنان اصل بر نرخگذاری دستوری است.
اما این اتفاقات در حالی است که دولت برای کاهش قیمت ها و اُفت التهابات کاری نمی کند و حالا انتظارات از مجلس است. آنچه این بازار نشان می دهد، صنعت خودروسازی نیازمند ورود جدی دستگاه قضایی و دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم است اما قوه قضاییه نیز به این بازار ورود نمی کند.
بیشتر بخوانید
یحیی کمالی پور نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این خصوص می گوید: باید به این نکته توجه کنیم مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی نمیتواند به ساز و کار قیمت گذاری، خرید، فروش و پیش فروش ورود کند.
نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: در این وضعیت نابسامان ابتدا ورود دستگاه قضایی، ورود عاجل متولیان امر و سازمانهای مرتبط با موضوع، شاید راهگشاتر از اقدامی باشد که مجلس بخواهد در این مدت انجام دهد.
کمالی پور همچنین درباره علت افزایش بی رویه قیمتها در این بازار اظهار کرد: فکر میکنم صنعت خودرو کشور ما خود را تافته جدا بافته از حاکمیت میداند، به همین دلیل نه دستورالعمل ها، نه نطقها و نه سخنرانیها تاثیری بر عملکرد آنها ندارد و آنها کار خودشان را انجام میدهند.
تاکنون دو شرکت خودروساز سایپا و مدیران خودرو وارد فاز افزایش قیمت خودرو شدند و شاید بعدها ایران خودرو هم به این صف بپیوندد، اما با توجه به این موج جدید گرانی خودرو، راهکار مجلس برای مقابله با آن چیست؟
عزیز اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش مجلس برای کاهش التهابات بازار خودرو، گفت: در مورد مشکلات صنعت خودرو در مجلس، در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در این خصوص هر چه سریعتر به نتیجهای برسیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص بازار خودرو، ادامه داد: در داخل کمیسیون در حال انجام مذاکراتی در بخشهای مختلف صنعتی در تمام بخش ها هستیم که خودرو یکی از آنهاست. امیدواریم بتوانیم به خوبی کار را پیش ببریم.
به گفته این مقام مسئول، کارگروهی برای کنترل قیمت خودرو تشکیل شده و نظراتی در آن نیز داده شده است که در حال حاضر منتظر نظر کمیسیون هستند و تا زمانی که رئیس کمیته نظر ندهد نمایندگان نمیتوانند در این خصوص نظر دهند.
او در خصوص ورود مجلس به مشکلات صنعت خودرو، ادامه داد: به بحث مشکلات هنوز ورود نکرده ایم و مجلس هر اقدامی که از دستش بر آید انجام خواهد داد.
مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت خودرو، گفت: برای کنترل بازار ۳ کار می توان انجام داد. یکی از کارها افزایش عرضه خودرو به بازار است.
او بیان کرد: از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار خودرو بسیار موثر است، در نتیجه در قدم اول باید میزان تولید خودروسازی ها افزایش یابد. یعنی هر چقدر میزان عرضه خودرو به بازار زیاد باشد، شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود. اما این روند نیاز به زمان طولانی دارد و باید به فکر کاهش قیمت ها در بازه کوتاه مدت باشیم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: نکته دیگر در کاهش قیمت خودرو این است که باید به فکر ارزان شدن این کالا در کوتاه مدت باشیم که نکته آن در احتکار خودرو است بدین معنا که باید از خودروهایی که احتکار شده استفاده کرد، برخی افراد چندین خودرو را در پارکینگ نگه داشته اند تا زمانی که خودرو گران شود و در آن زمان اقدام به فروش می کنند.
طاهری ادامه داد: یک راه حل برای بیرون کشیدن این خودروها از پارکینگ وجود دارد که آن هم مالیات است، اینگونه خودروهای احتکاری به بازار کشیده می شوند و باعث کاهش قیمت خواهند شد. بحث دیگر در خودرو، قیمت مواد اولیه است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمده ترین کالایی که در خودرو به کار می رود، فولاد است که اگر قیمت فولاد را کاهش دهیم شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر شاهد افزایش قیمتها در بازار خودرو هستیم، افزود: بازار خودرو، بسیار آشفته و نابسامان است ضمن اینکه در بازار داخلی، شاهد افزایش قیمتها البته با شیب ملایم بوده ایم.
او بیان کرد: به عنوان نمونه، امروز پراید ۱۱۱، نود و سه میلیون تومان، پراید ۱۳۱، هشتاد و یک میلیون تومان، پراید ۱۳۲، هشتاد و یک میلیون تومان، تیبا دو، ۱۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق دار، ۹۶ میلیون تومان، ساینا، ۱۰۸ میلیون تومان و بعضی از محصولات ایران خودرو هم مانند، پژوپارس، ۱۷۳ میلیون تومان، پژوپارس تیوفایو، ۲۰۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو، ۱۶۳ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج، ۱۹۷ میلیون تومان، ۲۰۶ وی هشت، ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵، صد و سی و نه میلیون تومان، و سمند ال ایکس، ۱۴۳ میلیون تومان داد و ستد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، در خصوص قیمت خودروهای خارجی هم گفت: حدود دو سال است که خودرو خارجی وارد کشور نمیشود و دارندگان این خودروها قیمتها را بسیار بالا اعلام میکنند، مثلا خودرویی که یک سال پیش ۷۰۰ میلیون تومان بوده، الان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
او بیان کرد: خودروی ۲۰۰۸، چند ماه پیش، ۴۸۰ میلیون تومان بود امروز، ۷۴۰ میلیون تومان، سراتو که ۴۶۰ میلیون تومان بود، ۶۲۵ میلیون تومان، هایما که ۴۰۰ میلیون تومان بود امروز ۵۶۰ میلیون تومان و یا خودروی جک که یکسال پیش حتی در بازار زیر قیمت شرکت، به فروش میرسید، امروز ۵۶۰ میلیون تومان داد و ستد میشود. وی در پایان گفت: در حال حاضر بازار خودرو، مشتری ندارد و خریداران منتظر این هستند تا قیمتها پایین بیاید و معاملات به صفر رسیده است.
واضح است که گرانی خودرو عوامل مختلف دیگری همچون افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایههای سرگردان و کاهش ارزش ریال و کم شدن تولید و عرضه خودرو به بازار و تبدیل شدن خودرو از کالای مصرفی به کالایی سرمایهای دارد، اما در این بین نباید نقش دلالان را نادیده گرفت؛ کسانی که عامل اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و بازار آزاد شده اند. افزایش نرخ ارز هم بی تاثیر نبوده تا جایی که فعالان بازار خودرو ثبات در نرخ ارز را عاملی مهم در ایجاد آرامش در بازار خودرو میدانند.
در این شرایط نابسامان انتظار می رود که مسئولان بالادستی به این قضیه ورود کنند و اما چیزی که کاملا مشخص است نه تنها دولت، بلکه مجلس و قوه قضاییه نیز برای کاهش قیمت ها و ورود نمی کنند و هر روز شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.
انتهای پیام/
این روش «عرضه کمتر از تقاضا»قیمت را بالا ببرنند،در مورد دوم مردم می توانند موثر باشند اگر چند وقت خودروی صفر نخرند مجبور است با خواسته مردم کنار بیاید چرا که بازاری دیگری ندارد واین همه خودرو ظرفیت صادرات را ندارد مگر اینکه به کشورهای دوست و برادر به عنوان صادارات پبشکش کنند
تورو به خدا به عنوان یک رسانه بیطرف بداد ما برسید.من بعد از پنج سال بدون خودرو با زحمت و شانس اسم همسرم در قرعه سایپا خودروی کوئیک برای اسفند۹۹ در آمد.۴۰م که واریز کردیم از فردای همان روز گفتند باید ۲۰درصد روی خوردوهای دو کارخانه افزایش قیمت بدهند.یک ماهم نگذشته دوباره تو خبرها همش میزنند هر سه ماه به دلخواه افزایش میتوانند داشته باشند.خوب اگر اولش میگفتند که میخواهند تا آخر سال این بلا را نازل کنند من این کارو نمیکردم.به خدا قسم به جان بچه هام به روح رسول الله شبها از استرس و فکر خواب ندارم.همون ۴۰م باقیمانده را میخواستم با وام و اضافه کاری جور کنم بازم شک داشتم.وقتی هم به شرکت زنگ زدم گفتم اگر انصراف دهم پولم را پس میدهید گفتند سه ماه دیگر.پولی که حتی یک ریال سود و ضرر و زیان هم ندارد.ماندم تو کار خودم از بچه های کوچیکمم خجالت میکشم از بس ذوق دارند.به هر چیزی ایمان دارید انعکاس دهید.صدای من که به جایی نمیرسه.خداوند پشت و پناه شما باشد و یار مظلومان و ضعفا
احتمالا الان هم قیمتش ترمز نداره
۲زحمت دوتاشرکت ایرانی که لوازم خودروهای خود را به غیر از بدنه وارد می کنه کم کنه با دادن حقوق کارگران زحمت کش از جیب ما مردم در همان کشور چین وارد کنه تا دیر نشده بگذارند مردم واسه خودشون خودرو وارد کنند ومارا بیشتر از این ازار ندهند چون هنوز خودروههایی است اگروارد کمیم کمتر از ۵۰میلیونتومان نی شود
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
چون درآمد خودرو ساز از همین چیزاس و هرچی گرونتر بهتر . و بخشی از درآمد دولت هم از همین کارخانه هاس ، هرچه گرانتر ، مالیات بیشتر.
لطفا برای چند دقیقه دست از سر دولت و خودرو ساز بردارین و به خودتون نگاه کنید.
چرا میخرین؟؟؟؟ اگه چیزی گرون میشه نخرین ، بعد از مدت کوتاه خود به خود ارزون میشه چون سازنده ها منافع مالیشون به خطر میوفته.
دوباره ازتون میپرسم مردم عزیز ....
چرا میخرین ؟؟؟؟
لطفا برام دلیل قانع کننده بگین.
واردات رو ازاد کنند و عوارض رو از ماشین های وارداتی بردارند ببینید چطور همینا ماشین 100 میلیونی رو میدن 20 میلیون
والا هرچی میکشیم از قوانین حمایت از کالای داخلیه اگه یکم فکر میکردند میدیدن داخل بعضی از صنایع باید رقابت باشه مثل خودرو سازی که مردم فقط دو تا حق انتخاب دارن و دستشون بسته یه پس عوارض گمرگی رو بردارید بزارید خودرو بیاد داخل
دولت دست دردست خودروسازداردوشکی نیست
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
کاری از دست این نمایندگان در خصوص گرانی اگر بر میامد حتما همان اول انجام میدادند
بعدش هم میگن من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود !
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
اونوقت ببینم کسی واسه پراید الان با دلار 23 تومنی کلا 5 میلیون پول میشماره؟؟
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
این چه قانون و عدالتی است؟؟؟
فقط برای طبقه بدبخت و بیچاره جامعه هستش؟؟؟؟؟
مگر ماشین ملی تولید نمیشه تو مملکت
مسئولین حکومتی و دولتی چرا سوار اتومبیل های تولید داخل نمیشوند برای حمایت از تولید
مگر خونشون قرمز تر هستش؟؟؟؟؟؟؟
حتی لوازم هاشون همه خارجی
پس اینقدر شعار ندهید که مردم در حال بالا اوردن هستند
هنوز برخی از نمایندگان محترم از شرح وظایف خودشون آگاهی ندارن
اینکه مردم چیزی نمیگن دلیل بر نادانی نیست.
هر سه قوا (مجریه، مقننه و قضائیه) باید به این مسائل رسیدگی کنند و ملت شریف ایران رو به حق واقعی خود برسانند
همی اجناس توی مدت کمتر از 12 ماه به قیمت های سرسامآور 300 و 800 درصد افزایش داشته.
مگه قرار نبود بنزین لیتری 3000 تومن تاثیری بر افزایش بقیه اجناس نداشته باشه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
بازرسین محترم اصناف و حکومتی چرا این افزایش ها رو نمیبینن و به درد مستمندان رسیدگی نمی کنند؟؟؟؟!!!!
خود مسئولین درش نقش دارند
اخه یا سهامدار افتخاری هستند یا ماهانه به حسایهای ارزی که فقط شماره هستش م هیچ مشخصات فردی قابل ردگیری در داخل کشور نیست
واریز میشه
تازه گیریم که مجلس کنترلش کنه ایا این قدرت رو داره که قیمت ها رو برگردونه به شش ماه قبل ، جزوه محالات امر هستش ،نهایتش دو یا سه میلیون ، اونوقت باد تو غبغب میکنند که قیمت رو کنترل کردیم
قیمت خودرو کنترل کردین.
کجایید این قیمت های نجومی چیه؟
قیمت خودرو کنترل کردین.
کجایید این قیمت های نجومی چیه؟
کاهش نمیدهند چون خودشان نمی خواهند .دولت با این کارهایی ک انجام میدهد امید و اعتماد مردم رو از دست میدهد.
منی که ۴۴ ساله کارگر ساختمان و بدون بیمه بدون خانه بدون ماشین با هزار بدبختی چ گناهی کردم ک باید تاوان یک عده کلاهبردار و سرمایه دار و دلال که برای سود بیشتر احتکار و یا هر چیزی میکنند رو پس بدم؟؟یک ساله وام گرفتم که یک ماشین کار کرده بگیرم حداقل .که با این افزایش قیمتها نمی تونم بخرم.
ماشین ۱۵ سال پیش رو که فرسوده به حساب میاد رو دلالان به قیمت خون پدرشان قیمت میگن چرا کسی نیست جلوگیری کنه؟
یعنی دولت نمی تونه از پس چند تا دلال بر بیاد.
چرا مردم را زیر پا له می کنند؟؟؟
چرا متوجه نیستن علت گرانی بازار خودرو افزایش بی رویه هر 3 ماه یکبار خودروساز است
چرا کسی نیست مردم را یاری کند
چرا مردم را زیر پا له می کنند؟؟؟
چرا متوجه نیستن علت گرانی بازار خودرو افزایش بی رویه هر 3 ماه یکبار خودروساز است
چرا کسی نیست مردم را یاری کند
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
اووقته که هردوخودروفروش مجبورمیشوندتولیدات خودشان رابه زوراقساط بفروش برسانند.
چرا صدا و سیما از مسئولین افزایش 3ماه یکبار را پیگیر نمی شود و صدای مردم را به گوش مسئولین و قوه قضاییه نمی رساند!!!
چرا صدا و سیما از مسئولین افزایش 3ماه یکبار را پیگیر نمی شود و صدای مردم را به گوش مسئولین و قوه قضاییه نمی رساند!!!
نمی خواهیم بس کنید هر وقت دولت خواست یک چیزی رو کنترل کنه بدتر کرده کی و کجا شاهد کاهش قیمت دولت شدیم که این یکی هم دومی باشه. دولت خودش آب تو آسیاب خودروسازها ریخت و مردم رو بدبخت کرد . نمی خواهیم ماشین سوار نمی شیم نخواستیم اونم دادیم مسئولان ارزانی خودشان.
حالا میخوان پراید ۹۰ تومانی رو ۱۲۰ کنند بعد دو ماه ۲تومن کاهش بدن بعد تیتر بزنند که خودرو به خاک سیاه نشست.۴۴ساله سوار نشدیم مردیم که بعد این هم سوار نشیم بمیریم.
اینجا ایران است و مسئولان هر روز به روز میلیاردر و کارگر و قشر ضعیف هر روز به روز بدبخت تر و گرسنه تر . این است عدالت دولت ایران.
هر کی پولداره جرم گناهش را هم میتونه بخره اما اونی که پول نداره حتی نمی تونه بی گناهیش رو ثابت کنه.
از خبرنگار جوان خواهش میکنم درج کنید.
شما .فقط جلوی ماشنو بگیر
انقدر فیلم بازی نکنید برای مردم کاهشی در کار نخواهد بود
انقدر فیلم بازی نکنید برای مردم کاهشی در کار نخواهد بود