به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فضای مجازی با وجود تجربیاتی که در دوران شیوع ویروس کرونا داشت، نشان داد ظرفیتهای بسیاری برای تولید محتوا فراهم میسازد، و اکنون با وحدت رویه و ایجاد زیرساختهایی مانند اختصاص اینترنت ارزان قیمت به تولیدکنندگان محتوا میشود در این زمینه گامهایی هر چند کوچک برداشت اما به شرط اینکه درآمد هنرمندان را تضمین کند.
اکنون بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ با خلاقیت توانستهاند در نبود امکان حضور در مجامع و برنامهها، تولید محتوا کنند اما کسب درآمد بدین وسیله نیاز به ساز و کاری دارد که مستلزم فراهم بودن امکانات اینترنتی است، شاید اگر نمونه آنچه در پلتفرمهای آنلاین کنسرت تجربه شد مورد توجه قرار گیرد بتواند یاری رسان اهالی هنر و فرهنگ باشد.
مجتبی محنا، رئیس انجمن صنفی شرکتهای تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس اعتقاد دارد که با وجود اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی دیگر مانند باشگاهها، آرایشگاهها، رستورانها و فست فودها چرا بیشتر این صنوف در حال فعالیت هستند و صنف شرکت تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری یکی از اصناف بدون فعالیت بوده که همچنان تعطیل است؟
او، گفت: ما در ماههای عادی حداقل ٢ کنسرت در ژانر پاپ کشوری، بیش از ٣ کنسرت در ژانر سنتی کشوری، ٢ کنسرت در ژانر تلفیقی کشوری و چندین کنسرت در ژانرهای یادشده متعلق به هنرمندان استان فارس را داشتیم که ۶ ماه در تعطیلی صد درصد بسر میبرد، که تئاتر و سینما نیز به همین وضعیت دچار هستند.
محنا بیان کرد: این تعداد کنسرت متعلق به یک ماه بوده که در بعضی از ماهها افزایش یافته و کنسرتهای هنرجویی آموزشگاههای هنری نیز تا قبل از کرونا در١٠٠ آموزشگاه موسیقی فعالیت داشته اند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس، ادامه داد: بهتر است که یک شفاف سازی درباره ساز و کار اجراهای صحنهای داشته باشم، زیرا در اجرای یک کنسرت افراد زیادی درگیر هستند، از مؤسسه برگزار کننده کنسرت که شامل عوامل دفتری، تیم هماهنگ کننده، سایت فروش بلیت، عوامل اجرایی در هنگام اجرای برنامه، نیروهای حراست، خدمات، نیروهای فنی، تیم صدابرداری، نورپردازی و در شاخههای دیگر، هتل محل اقامت، رستوران، پرواز، ترانسفر و در واقع چرخهای از عوامل که همگی از اسفند ماه پارسال بیکار شدهاند و تمامی این افراد به عنوان تامین کنندگان معاش یک یا چند خانواده فعالیت داشتند که باید به این چرخه سالن داران کنسرت و سینما را نیز اضافه کرد.
او، افزود: تعدادی از هنرمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی عضو صندوق توسعه هنر هستند و گزینه بیمه بیکاری ندارد و قرار بر این بود دولت سهم بیمه سه ماهه اول امسال را خود پرداخت کند که به علت ناهماهنگیها در حال حاضر بعضی از هنرمندان به مشکل تمدید دفترچهها و بلاتکلیفی در پرداخت سهم بیمه خود دچار شده اند.
محنا اضافه کرد: درباره تسهیلات سامانهای که از سوی دولت اعلام شد همکاران ما در آن ثبت نام کردهاند اما مبلغ وام بسیار ناچیز و سود و شرایط اخذ آن مشکل بود که همگی از گرفتن این وام منصرف شدند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس اظهار کرد: از شروع اپیدمی کرونا و اعلام تعطیلی کنسرتها، تئاتر و سینماها و همچنین مراکز آموزشی جزو اولین گروههای تعطیل هستند که با توجه به نزدیک شدن به ماهای محرم و صفر تا ٢ ماه دیگر نیز اجراهای صحنهای امکان اجرا را ندارند و پس از آن هم با شروع فصل سرما و احتمال سیر صعودی کرونا چشم اندازی برای اجراهای صحنهای نیست و هنرمندان نمی توانند در سال٩٩ کاری انجام دهند.
او، گفت: آموزشگاههای موسیقی نیز وضعیتی مشابه دارند و در حال حاضر کلاس های انفرادی اجازه برگزاری دارند که با بالارفتن آمار کرونا دستور تعطیلی آنان نیز صادر میشود که مکانهای مؤسسات فرهنگی و آموزشی نیز همگی به صورت استیجاری بوده و در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند که احتیاج به حمایت بسیار زیادی دارند.
محنا، بیان کرد: انجمن صنفی شرکت ها و مؤسسات تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس با رایزنی ها و مکاتبات و ملاقاتهای حضوری با مسئولان استان از جمله مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و مکاتبات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات موجود را به اطلاع همگی رسیده است و منتظر مشارکت همه جانبه و مؤثر مسئولان ذی ربط هستند.
او، تصریح کرد: مؤسسات دارای یک هزینه ثابت شامل اجاره محل و کارکنان هستند و بسیاری از مؤسسات مجبور به تحویل محل اجاره و تعدیل یا نبود نیاز کارکنان خود شدهاند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس ادامه داد:کنسرتهای آنلاین احتیاج به زیرساخت هایی از نظر تجهیزات ارتباطی و غیره دارد هر چند که در دوران کرونا بسیاری از هنرمندان فارس نیز اقدام به برگزاری اجراهای آنلاین رایگان کرده اند، نکتهای که را باید در نظر داشت از بین رفتن چرخه اقتصادی است که در ابتدا توضیح داده شد و انتقال احساسات نوازندگان و خوانندگان در سالن اجرا با حضور تماشاگران قابل مقایسه با یک اجرا با سالن خالی از تماشاگر نیست.
منبع: مهر
انتهای پیام/ت