سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدامرادی:

هوشمندسازی حمل‌ونقل از مسیر تدوین استاندارد‌های ملی می‌گذرد

مسئول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: باید برای هوشمندسازی سامانه‌ها و تجهیزات حمل‌ونقل استاندارد‌های ملی و یکپارچه تعریف شود.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وبینار تخصصی استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند در راستای تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

اهمیت استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌و‌نقل هوشمند و چالش‌های عدم وجود آن، تامین تجهیزات و سامانه‌هایی که بیشترین اولویت استانداردسازی را دارند و بررسی استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های موجود محور‌های این وبینار بودند.

شهاب خدامرادی مسئول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: باید برای هوشمندسازی سامانه‌ها و تجهیزات حمل‌ونقل استاندارد‌های ملی و یکپارچه تعریف شود.

او ادامه داد: ضروری است که این استاندارد‌ها به سازمان‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط ابلاغ شود تا آن‌ها بتوانند بر اساس یک پروتکل و استاندارد واحد محصولات خود را تولید کنند و به بهره‌برداری برسانند.

خدامرادی افزود: افزایش سامانه‌ها و وسایل حمل‌ونقل در سال‌های اخیر ما را با فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. به همین دلیل استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری آن‌ها مهم است.

او بیان کرد: در حال حاضر استاندارد‌های زیادی در سیستم حمل‌ونقل هوشمند بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شده است. پذیرش معیار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیگر کشور‌ها به عنوان استاندارد‌های ملی، بومی‌سازی این مدل‌های جهانی و تدوین پروتکل‌های داخلی از جمله استاندارد‌های تعیین شده در این حوزه است.

نصب ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور

در ادامه این وبینار، درباره سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمندی که در مرکز مدیریت راه‌های کشور مستقر است هم توضیحاتی ارائه شد. در این مرکز از دوربین‌های نظارت تصویری، تردد شمار‌های برخط، دستگاه‌های بلوتوث زمان سفر، ردیاب‌های برخط، تابلو‌های ترافیکی، سامانه‌های ثبت سرعت، توزین بین حرکت و شبکه ارتباطات رادیویی بی‌سیم استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور نصب شده است که شرایط ترافیکی را رصد می‌کند. اطلاعات و تصاویر این دوربین‌ها در اختیار دیگر نهاد‌ها از جمله هلال احمر، پلیس، اورژانس و ... هم قرار می‌گیرد تا بتوانند با این اطلاعات خدمات بهتر و سریع‌تری ارائه دهند.

همچنین حدود ۹ هزار و ۴۴۰ دستگاه تردد شمار برخط در کشور فعال است که فناوری این دستگاه‌ها با دیگر سامانه‌ها متفاوت است. علاوه بر آن یک هزار و ۴۳۴ دوربین ثبت تخلف سرعت وجود دارد که در نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری با پلیس مشترک است. گفتنی است از اطلاعات این سامانه‌ها و تجهیزات برای تحلیل ترافیکی هم استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.