سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت روانی از ورزشکاران آسیب دیده

به غیر از درمان عضو آسیب دیده ورزشکار باید به سلامت روان او نیز توجه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مصدومیت یکی از اتفاقات اجتناب ناپذیر برای ورزشکاران است. مصدومیت‌ها گاهی تنها به آسیب جسمی ختم نمی‌شود و ورزشکار را از نظر روحی نیز با تلاطم‌هایی مواجه می‌کند.

متخصصان معتقدند ورزشکار مصدوم باید از ۲ نظر خود را با شرایط جدیدی که دارد، وفق دهد. اولین بعد به لحاظ اجتماعی و دومین جنبه از نظر روانی است. با این توضیح، کمک‌های روان شناختی نیز از مراحل توان بخشی به ورزشکار محسوب می‌شود.

نتایج برخی تحقیقات نشان دهنده رابطه بین خطر مصدومیت با سطح استرس قابل لمس برای ورزشکار است. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی از راهکار‌های مهم برای تقویت وضعیت روانی ورزشکار، مدیریت استرس او است. احتمال بروز مصدومیت در ورزشکاران، زمانی که انرژی بدنی پایینی دارند بسیار زیاد است.

البته واکنش ورزشکار به مصدومیتش می‌تواند ناشی از ۴ جنبه باشد. این ابعاد شامل شخصیت ورزشکار، تجربه قبلی او از مصدومیت، هویت ورزشکاری افراد و مهارت‌های بازیکنان برای سپری کردن دوران سخت آسیب دیدگی می‌شود؛ بنابراین حضور یک روان درمانگر و متخصص پشتیبان روحی کنار اعضای تیم‌های ورزشی و بازیکنان، به اندازه حضور پزشک تیم واجب و ضروری است. درمانگر می‌تواند در مواقع عادی که افراد دچار مصدومیت نشده اند هم به لحاظ کاهش سطح استرس و افزایش قوای روحی، آنان را تقویت کند و در هنگام بروز مصدومیت نیز هم گام با پزشک، برای بهبود هرچه سریع‌تر و مداوای آلام روحی ورزشکار که می‌تواند ناشی از آسیب، درد جسمی، نگرانی، استرس و یا حتی ترس از آینده ورزشی باشد، اثرگذار بوده و تلاش کند، چرا که نمی‌توان قدرت ذهن و روحیه خوب را در پشت سر گذاشتن بحران‌هایی مانند مصدومیت‌های ورزشی نادیده گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.