سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر یک واحد خون اهدایی، جان سه انسان را نجات می‌دهد

پلاسمایی که در روز‌های کرونایی برای نجات بسیاری از بیماران استفاده می‌شود، از فرآورده‌های خونی است و نجات جان سه نفر در گرو یک واحد خونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مریم جعفری راد متخصص پاتولوژی و مسئول آزمایشگاه بیمارستان رضوی گفت: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ سی‌سی است و در فرد اهداء‌کننده به‌طور طبیعی در ۳ یا ۴ هفته، این مقدار خون توسط سیستم خون‌ساز جایگزین می‌شود.

او افزود: گلبول قرمز، پلاکت، کرایو و... نیز در کنار همین پلاسما از دیگر فرآورده‌هاست که در شرایط استاندارد و ویژه در سازمان انتقال خون نگهداری شده و در صورت لزوم در مراکز درمانی توزیع می‌شود

متخصص پاتولوژی ادامه داد: اهدای خون برای فرد اهداء‌کننده علاوه‌ بر فوایدی همچون کاهش غلظت خون، کاهش بار آهن ذخیره، کنترل فشار خون، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، احساس افتخار و رضایت‌مندی قلبی را برای او ایجاد می‌کند.
 

بیشتربخوانید


جعفری بیان کرد: داشتن حداقل سن ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال، حداقل وزن ۵۰ کلیوگرم، دارا بودن فشار خون متعادل، مبتلا نبودن به کم‌خونی، هپاتیت وبرخی از بیماری‌های عفونی دیگر، بیماری‌های قلبی- ریوی، اعتیاد نداشتن به مواد مخدر تزریقی و الکلی و نیز گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین زمان اهدای خون از شرایط لازم آن است.

او تصریح کرد: حداکثر دفعات اهدای خون در آقایان ۴ بار و در بانوان ۳ بار در یک سال است همچنین بانوان باردار نباید خون اهداء کنند.

این متخصص پاتولوژی تاکید کرد: خون سالم واقعا نجات‌دهنده زندگی بسیاری از افراد است و هر یک واحد خون می‌تواند جان ۳ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد.

جعفری اظهار کرد: اعمال جراحی، تصادف‌های رانندگی و سوانح، زنان باردار هنگام زایمان، نوزادان نارس و بیمارانی که تحت شیمی‌ درمانی یا رادیوتراپی قرار می‌گیرند، مهم‌ترین مصارف خون اهدایی در بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند.

او افزود: نیاز به خون همیشگی است، باید بگویم که شیوع ویروس کرونا سبب شده که بسیاری از افراد مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته و همین امر در ذخیره‌سازی فرآورده‌های خونی تأثیر گذاشته و باعث کاهش ذخایر خونی بیمارستان‌ها شده است.

انتهای پیام//ف. غ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.