سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اطلاعیه اداره دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی درباره ذبح دام

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی گفت : افرادی که ذبح دام قربانی بر آنان واجب است حتما بایستی پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی مبنی بر پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و تب کریمه کنگو را رعایت کنند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مرادی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی با تبریک فرا رسیدن عید سعید "قربان" با اشاره به شیوع بیماری ویروس کرونا و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو خطاب به مردم و شهروندان گفت : افرادی که ذبح دام قربانی بر آنان واجب است حتما بایستی پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی و تذکرات دامپزشکی مبنی بر پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و تب کریمه کنگو را رعایت کنند.

او گفت : طبق سنوات گذشته برای پیشگیری از هر گونه آلودگی و انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام و برابر هماهنگی‌های بعمل آمده در روز عید سعید قربان کشتارگاه دام شهرستان دام‌های قربانی شهروندان را به صورت رایگان و تحت نظارت‌های شرعی و بهداشتی دامپزشکی کشتار خواهد کرد که لازم است مردم و شهروندان از این ظرفیت به منظور حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه بخوبی استفاده کنند.

مرادی افزود : به مردم توصیه می‌کنیم دام قربانی خود را حتماً در کشتارگاه ذبح نمایند و درصورتیکه ناچار به ذبح دام در منزل هستند قبل از شروع ذبح هماهنگی‌های لازم را با اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی بعمل آورده تا ذبح دام تحت شرایط شرعی و بهداشتی مدنظر دامپزشکی انجام شود که در اینصورت حتماً پس از نگهداری لاشه دام بمدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (چهار درجه سانتی گراد)، گوشت قربانی توزیع و مصرف گردد.

او افزود : چهار اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در شهرستان ثلاث باباجانی در روز عید سعید قربان آماده ارائه خدمات هستند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین همزمانی عید سعید قربان با تشدید دمای هوا و فعالیت بندپایان و حشرات در بین دام‌ها، کارشناسان این اداره با حساسیت بیشتر نسبت به سنوات گذشته کار بازرسی بهداشتی از لاشه دام‌های قربانی را در دستور کار خود قرار داده که شایسته است شهروندان در این خصوص با کارشناسان دامپزشکی همکاری لازم را بعمل آورند.

مرادی ادامه داد : از شهروندان گرامی تقاضا داریم در شرایطی که بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت می‌تواند رخ دهد، از مواجهه مستقیم با دام در این ایام و تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری نمایند.

او افزود : مهمتر اینکه در این ایام کرونایی تامین دام و حضور در محل‌های شلوغ می‌تواند انتشار بیماری کرونا را تشدید نماید.

مرادی گفت :  علاوه بر بیماری تب مالت، بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق تماس با لاشه حیوان انتقال یابد پس تنها راه جلوگیری از این بیماری‌ها این است که از کشتار غیر مجاز جلوگیری و از تماس با لاشه‌هایی که مورد تایید دامپزشکی قرار نگرفته‌اند، خودداری شود. بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها فاقد علامت بوده و تنها با رعایت تمهیدات بهداشتی از جمله استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار است که می‌توان حداقل تماس با لاشه‌ها و کنه‌ها از انتقال بیماری به انسان جلوگیری بعمل آورد.

او گفت : در هنگام خرید دام، از خرید و تهیه دام‌هایی که دچار لاغری شدید، ترشحات آبکی و چرکی از چشم و بینی، کنه، ظاهری ژولیده، لنگش، مشکلات گوارشی نظیر اسهال و مشکلات تنفسی مانند سرفه شدید باشند، خود داری نمایید و از مصرف گوشت و جگر دام قربانی به صورت خام و یا نیم پز خودداری کنید.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.