سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید مالکی بر لزوم ایجاد توازن در روابط عراق با دیگر کشور‌ها

نخست‌وزیر اسبق عراق در مصاحبه‌ای بر لزوم ایجاد توازن در روابط عراق با دیگر کشور‌ها از جمله آمریکا، ایران، عربستان و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نوری مالکی، نخست وزیر اسبق عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آسیا بر لزوم ایجاد توازن در روابط بین‌المللی این کشور  با دیگر کشورها تاکید کرد. 

او گفت: اگر عراق پیرو یکی از کشور‌های منطقه یا جهان باشد، شاهد ثبات و بهبود اوضاع نخواهد بود. برای عراق با توجه به موقعیت، ملت، تاریخ و توانایی‌هایش، مناسب هم نیست که چنین جایگاهی داشته باشد.

نخست وزیر اسبق عراق افزود: اگر خواهان برقراری ثبات، پیشرفت، رفاه و حاکمیت ملی کامل برای عراق هستیم، باید روابط ما با همه طرف‌ها بر اساس منافعمان باشد. اگر منافع ما مستلزم روابط با آمریکا باشد، باید چنین روابطی برقرار شود. درباره روابط با ایران، عربستان و ترکیه هم همین طور است. اما اینکه به نفع یک کشور علیه کشور دیگر وارد یک جبهه شویم، به سود عراق نیست.

مالکی اضافه کرد: می‌خواهم این جمله را نقل قول کنم زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود به او گفته بودند که مالکی سیاست ایران را در عراق اجرا می‌کند، بایدن گفته بود نه هرگز اینطور نیست و مالکی نه ایرانی و نه آمریکایی است و هر جایی که منفعت عراق باشد، او آنجاست. من می‌خواهم این مسئله یک اصل برای ما، دولت فعلی و دولت‌های آینده باشد که بر اساس منافع خودمان عمل کنیم.

او در ادامه گفت: فقط اسرائیل است که ما نمی‌توانیم منافعی در تعامل با آن داشته باشیم. اما مشکلی نداریم که با بقیه کشور‌ها روابط خوب داشته باشیم و از نظر تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی از آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.