بابک حجری معاون تحقیق و توسعه ضمن اعلام این خبر افزود: همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در محصولات خانواده ساینا و کوییک، اقدامات اساسی برای ارتقاء و به روزرسانی موتور M۱۵ انجام شد.
حجری اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از نسل جدید سیستمهای کنترل الکترونیک موتور استفاده کنیم لازم بود موتور به جای دریچه گاز مکانیکی و استپر موتور، به سیستم دریچه گاز الکترونیکی مجهز شود که این اقدام انجام شد.
حجری ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از نسل جدید ECUهای ۳۲ بیت به جای ۱۶ بیت نیز در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.
او با تاکید بر اینکه یکی از هدف گذاریهای این پروژه کاهش مصرف سوخت (کاهش تولید CO۲) در کنار اخذ استاندارد یورو۵ در این خودرو بود، افزود: با به کارگیری این سیستم و ارتقاء سامانه کنترل موتور ضمن اخذ استاندارد EU۵، مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانهای تا حد امکان کاهش یافت، به طوری که با کالیبراسیون بهینه موتور و کنترل دور آرام تولید گاز CO۲ به کمتر از ۱۵۵ گرم در هر کیلومتر رسید.
حجری با بیان اینکه بهبود ایجاد شده در مصرف سوخت و ارتقاء آلایندگی، یکی از قابلیتهای شاخص به اجرا در آمده در این خودرو است، تشریح کرد: با طراحی، پیاده سازی و کالیبراسیون نمایشگر راهنمای تعویض دنده، بهینه شده و در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود قابلیت رانندگی، پیشنهاد دنده مطلوب را بر روی نمایشگر به راننده ارائه میدهد، به طوری که اگر راننده مطابق دستورات نمایش داده شده، رانندگی کند، در شرایط رانندگی واقعی مصرف سوخت خودرو حدود ۵ تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.
معاون تحقیق و توسعه یادآور شد: به منظور افزایش ایمنی در این خودرو Anti Start (روشن شدن خودرو در صورت فشردن پدال کلاچ) طراحی و پیاده سازی شد و با استفاده از این عملکرد راننده بایستی قبل از اقدام به روشن کردن خودرو، پای خود را کاملا روی پدال کلاچ فشار دهد تا موتور استارت به حرکت درآید.
او افزود: علاوه بر این و با توجه به لزوم حفظ ایمنی در صورت بروز اشکال در سیستم آنتی استارت، ایمنی دیگری نیز طرح ریزی و پیاده سازی شد تا راننده بتواند با اطلاع از اشکال به وجود آمده نسبت به روشن کردن خودرو اقدام کند.
انتهای پیام/