سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت مکانیزه برنج در گیلان

نخستین برداشت مکانیزه برنج امروز در روستای پس ویشه رشت انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، نخستین برداشت مکانیزه برنج با حضور ارسلان زارع ، استاندار، درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و جمعی از مدیران استانی در روستای  پس ویشه شهرستان رشت انجام شد.

علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خرید بیش از هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده برنج، گفت: از این میزان هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده برای امسال توزیع و در ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان کشت شد.

او با بیان اینکه پیش بینی می شود  امسال ۱۸۰ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد از شالیزار‌های استان مکانیزه برداشت شود،افزود:برداشت مکانیزه در شالیزار‌های گیلان با ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین و دروگر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش سطح استفاده از ارقام اصلاح شده امسال شاهد تولید یک میلیون و ۲۰۰ تن شلتوک برنج  به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان باشیم.

درجانی با اشاره به اینکه ۲۳۸ هزار هکتار سطح برنج کاری استان گیلان،افزود: از این میزان ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی از ارقام اصلاح شده و پرمحصول از قبیل گیلانه، آنام، خزر و مابقی به ارقام محلی هاشمی، علی کاظمی برای کشت استفاده کرده اند.

او  با بیان اینکه برنامه ریزی و اجرای عملیات زراعی تولید دو هزار و ۷۰۰ تن بذر برای فرآوری و توزیع میان کشاورزان گیلانی در قالب بذر گواهی شده و مادر با سطح پوشش حدود ۵۵ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به وجود پنج هزار و ۸۷۹ دستگاه نشاکار  در استان اشاره و تصریح کرد:امسال ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه کشت و نشاء شده است. 

ارسلان زارع، استاندار گیلان هم گفت: نظارت‌ها برای جلوگیری از واردات و عرضه محصول برنج همزمان با فصل برداشت با جدیت استمرار دارد.

او افزود: شعار راهبردی جهش تولید برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و ایستادگی ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه استکبار و در ابعاد گوناگون به ویژه در عرصه تولید محصولات کشاورزی، تامین محصولات استراتژیک و خودکفایی داخلی نقش بسزایی دارد.

استاندار گیلان با اشاره به جایگاه جهش تولید در اقتصاد، برنج را از جمله محصولات راهبردی کشور دانست که استان گیلان در تامین آن جایگاه مهمی دارد.

زارع گفت: با تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و کشاورزان شاهد افزایش کمی و کیفی محصول برنج در استان هستیم.

او افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها با افزایش مکانیزاسیون در کشت برنج، قیمت تمام شده کاشت این محصول نیز پایین‌تر آمده، زحمت و تلاش کشاورزان به مراتب کمتر شده و از نظر اقتصادی برای فعالان این بخش مقرون به صرفه‌تر است.

استاندار گیلان گفت: به رغم بارندگی اندک پس از نشاء در استان، افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای از ذخیره سد‌ها استفاده شد و کمبودی در تامین و توزیع آب درون شبکه و خارج از شبکه نداشته ایم با آنکه از نظر زمان برداشت و کیفیت محصول هم شرایط خوبی داریم.

زارع افزود: دولت علاوه بر حمایت‌های تسهیلاتی که در طول سال از کشاورزان دارد، با توزیع نهاده‌ها و ترویج آموزش‌های کشاورزی از سوی کارشناسان مربوطه از این بخش حمایت می‌کند و به یقین کنترل بازار و تعادل قیمت برنج نیز همچون پارسال یکی از دغدغه‌های دولت در سال جاری است.

او با بیان اینکه پارسال برای جلوگیری از واردات برنج و عرضه آن به بازار همزمان با فصل برداشت این محصول نظارت کافی انجام شد، تصریح کرد: پارسال توزیع برنج وارداتی، غیر از فصل برداشت انجام شد و امسال نیز پیگیری‌های لازم در این خصوص جزو سیاست‌های دولت خواهد بود تا ضربه‌ای به قیمت برنج در زمان برداشت وارد نشود.

انتهای پیام/م.ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.