سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبارزه با کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های فارس

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس درخصوص آفت کرم خوشه خوار انگور به باغداران هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هوشنگ محمدی کارشناس مسئول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: به منظور کنترل و مبارزه با نسل سوم کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های استان فارس، باغداران می‌توانند برای سم پاشی باغ‌های خود در سه منطقه گرم و حاشیه شهر، دشت و مناطق سردسیر و کوهپایه‌ای اقدام کنند.

او با بیان اینکه بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، زمان مناسب برای سم پاشی در مناطق بیضا، بانش، مرودشت، زرقان، پاسارگاد، شیراز، گویم، قلات، ارسنجان و بخش‌های تابعه، ۵ تا ۹ مردادماه است، افزود: با توجه به تفاوت آب و هوایی در این مناطق، توصیه می‌شود در مناطق گرم‌تر در اوایل و در مناطق سردتر در اواخر دوره ذکر شده، اقدام کنند.

هوشنگ محمدی گفت: به باغداران توصیه می‌شود در صورت وجود سابقه آلودگی با مشورت کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی و با رعایت دوره کارنس سموم (فاصله زمانی مناسب بین سمپاشی و برداشت محصول که ۱۰ تا ۱۵ روز است) اقدام کنند.

کارشناس مسئول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: در صورت رسیده بودن محصول و رعایت نکردن این دوره، باغداران باید از سمپاشی خودداری کنند.

پروانه خوشه خوار انگور یکی از مهم‌ترین آفت های انگور است. لارو‌های این آفت با تغذیه از جوانه‌های گل دهنده، غنچه‌ها و حبه‌های انگور، خسارت قابل توجهی به محصول وارد می‌کنند.

سالانه بیش از ۶۰۵ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان فارس برداشت می‌شود. این استان ۷۸ هزار هکتار باغ انگور دارد که ۸۵ درصد از این باغ‌ها بارور است.

عسکری، ریش بابا، رطبی، سیاه سمرقندی، سیاه سردشتی، سیاه تاکستانی، قرمز بی دانه، کشکش بواناتی و یاقوتی بیشترین نمونه‌های انگور تولیدی در فارس است.

شهرستان‌های ممسنی، شیراز، کوار، آباده، اقلید، بوانات، سرچهان، مرودشت، خفر، نیریز و استهبان از قطب‌های تولید انگور در استان هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.