سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد باغ مادری و سازگاری پسته در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:سطح کشت باغات پسته خراسان شمالی ۴ هزار و ۸۳۴ هکتار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد باغات پسته در استان هزار و ۳۸۸ کیلوگرم در هکتار است و شهرستان‌های اسفراین و جاجرم به ترتیب بیشترین سطوح زیرکشت و تولید پسته را به خود اختصاص داده اند.

شریکیان افزود: از این میزان سطح زیر کشت ،۲ هزار و ۹۵۰ هکتار غیر بارور و هزار و ۸۸۴ هکتار بارور با تولید ۲ هزار و ۶۱۵ تن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: ارقام پسته استان شامل کله قوچی، فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اکبری، سفید بادامی و عباسعلی بوده که سازگار به شرایط آب و هوایی استان است و سطح توسعه کشت پسته در سال جاری ۴۰۰ هکتار برآورد می‌شود.

او عنوان کرد: پسته کاری، سرمایه گذاری بلند مدت است و بر این اساس لازم است بهره‌برداران با آگاهی دقیق از نیاز‌های اکولوژیکی، داده‌های اقلیمی منطقه (نظیر دما، رطوبت در زمان گرده افشانی، ارتفاع از سطح دریا و..)، شرایط فیزیکی وشیمیایی خاک و آب و توجیهات فنی و اقتصادی نسبت به احداث باغ پسته اقدام نمایند و همچنین تامین پیوندک سالم از ارقام تجاری سازگار و پر محصول در برنامه ایجاد باغات پسته استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در امسال با تامین پیوندک پسته ارقام تجاری و برتر اکبری، احمدآقائی از باغات مادری شهرستان‌های رفسنجان، دامغان و قم ۷ هکتار باغ مادری پسته در شهرستان‌های اسفراین (۳ هکتار)، جاجرم (۳ هکتار)، مانه و سملقان (یک هکتار) ایجاد شد تا در سنوات آتی امکان تهیه و تامین پیوندک در استان فراهم گردد.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.