سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود:

بیش از ۴ هزار ماموریت اورژانسی در شاهرود انجام شد

آرش صیدآبادی گفت: چهار هزار و ۶۶۰ ماموریت اورژانسی طی سه ماهه نخست امسال در شاهرود انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، آرش صیدآبادی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با همه گیری ویروس کرونا قسمت بیشتر کار اورژانس بر اقدامات اولیه این بیماران متمرکز شد.
او با بیان اینکه در این مدت انتقال بیماران کرونایی به نحو مطلوب انجام شد تصریح کرد: این بیماران با تمهیدات اندیشیده شده و تجهیز آمبولانس‌های ویژه از تمامی مراکز دولتی، خصوصی و منازل بیماران به بیمارستان مرجع انتقال یافتند.

صیدآبادی با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تردد‌های جاده‌ای کاهش یافت ابراز داشت: در طی این مدت تصادف‌های جاده‌ای کاهش داشت و تمرکز اورژانس بر بیماران کرونایی قرارگرفت.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود ماموریت‌های اورژانس در سال ۱۳۹۸ را ۲۱ هزار و ۷۶۸ مورد عنوان کرد و گفت: در سه ماه اول سال گذشته پنج هزار و ۳۰۴ مورد ماموریت انجام شد که امسال در همین بازه زمانی چهار هزار و ۶۶۰ مورد ماموریت به ثبت رسید.

او ابراز داشت: در طی سال گذشته ۸۵ سورتی پرواز توسط اورژانس هوایی این مرکز انجام شد.

صیدآبادی تعداد سورتی‌های پروازی در سه ماه نخست امسال را ۹ مورد برشمرد و اظهار داشت: در سه ماه نخست پارسال هم ۲۳ سورتی پرواز انجام شد که ۲ مورد آن حمل مادرباردار از مناطق دور دست بود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود هدف از انجام این تعداد ماموریت را خدمت رسانی بهینه به شهروندان دانست و تصریح کرد: مرکز فوریتها، حوادث و اورژانس ۱۱۵ وظایف بسیار زیادی دارد که خدمت رسانی بهینه به بیماران اورژانس قسمتی از وظایف این مرکز است.

او با اشاره به اینکه این مرکز دارای ۱۹ پایگاه زمینی و یک پایگاه هوایی است افزود: از ۱۹ پایگاه زمینی تعداد چهار پایگاه شهری و ۱۵ پایگاه جاده‌ای در سراسر شهرستان فعال هستند.

به گفته صیدآبادی در هر ۱۹ پایگاه یک آمبولانس مستقر بوده و ۱۰ آمبولانس پشتیبان هم آماده ارائه خدمات هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود با بیان اینکه این مرکز مجهز به امکانات و آمبولانس‌های به روز دنیا است گفت: به همت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال‌های گذشته این امکانات جذب شده و این مرکز یکی از اورژانس‌های توانمند کشور است.

او ادامه داد: حجم ماموریت‌ها با توجه به وضعیت تصادف‌های جاده‌ای و سایرمختصات جغرافیایی منطقه بسیار بالاست.

صیدآبادی افزود: یکی دیگر از خدمات اورژانس ۱۱۵ خدمات بالگرد هوایی است و بدین ترتیب قادر هستیم مناطق صعب العبور در گستره وسیع تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود را خدمت رسانی کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: این مرکز دارای یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است که به صورت یک بیمارستان سیار طراحی شده و در شرایط لزوم از آن استفاده می‌شود.

او از فعالیت ۱۵۰ تکنسین فوریت‌های پزشکی در تمامی طول سال به صورت شبانه روزی در این مرکز خبر داد و ابراز داشت: تکنسین‌های فوریت این مرکز تلاش بی وقفه‌ای می‌کنند تا اورژانس‌های پزشکی خارج از بیمارستان در بالاترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه گردد.

صیدآبادی با بیان اینکه فواصل پایگاه‌های جاده‌ای در جاده‌های اصلی استاندارد شده است گفت: رسیدن همکاران بر سر صحنه با رعایت زمانبندی مناسب اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود افزود: در جاده‌های اصلی پوشش ۱۰۰ درصدی داریم و درجاده‌های فرعی نیز پوشش ۹۵ درصدی با حمایت بالگرد در حال انجام است که با ایجاد پایگاه‌های جدید این پوشش هم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

به گفته او مناطق صعب العبور و کوهستانی مجهز به آمبولانس‌های ویژه‌ای هستند که در شرایط جوی نامناسب قادر به خدمات دهی هستند.

صیدآبادی با بیان اینکه پایگاه‌های شهری با تمام توان در حال فعالیت هستند تصریح کرد: پوشش خدمات در سطح شهر به ویژه در خصوص بیماران کرونایی در چند ماه گذشته حجم کاری وسیعی را ایجاد کرده و تاکنون کارنامه قابل قبولی داشتیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: اورژانس از جهات مختلف مانند آموزش، عملکرد همکاران و نوع برخورد با موارد اورژانس به صورت مداوم در حال پایش است تا موجب ارتقا عملکرد مجموعه گردد.

او گفت: در حوزه کنترل عفونت و آموزش‌های همکاران در مبارزه با ویروس کرونا تلاش زیادی صورت گرفته است

صیدآبادی با بیان اینکه آموزش‌های همگانی هم در دست اجراست تصریح کرد: در طرح همیار اورژانس ۱۱۵ تلاش میشود تا دانش و مشارکت در جامعه اشاعه یابد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود اورژانس را در خط مقدم مبارزه با همه گیری کرونا خواند و افزود: همکاران از روز‌های نخست شیوع این ویروس تمام تلاش خود را برای کنترل این بیماری انجام دادند و تمام ماموریت‌های مرتبط با کرونا به خوبی و با ملاحظات اورژانس پیش بیمارستانی مسائل عفونی و ملاحظات پزشکی مرتبط با کرونا هدایت و عملیاتی شده است.

او از شهروندان خواست با توجه به حجم بسیار بالای کار نیرو‌های درمان و ویژگی این بیماری به لحاظ شیوع، حداکثر تلاش در مراقبت‌های بهداشتی، خصوصا فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را مد نظر قرار دهند تا بتوانیم به بهترین نحو این همه گیری را کنترل کنیم.

صیدآبادی توصیه کرد: برگزاری مراسم، گردهمایی ها، حضور در اماکن ورزشی و برنامه‌های دیگر که افراد در فضای بسته مشترک تنفس می‌کنند می‌تواند خطر ساز و آلوده کننده باشد و لازم است مردم به پرهیز و رعایت مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: اورژانس ۱۱۵ برای ماموریت‌هایی طراحی شده که احتیاج به اقدامات اورژانسی دارند و لازم است برای آن‌ها اقداماتی به فوریت انجام شود.

او از شهروندان خواست از تماس در موارد غیر ضرور و مواردی که لازم است بیمار به صورت سرپایی به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کند و یا فوریت زمانی و شرایط خاص برای بیمار مطرح نیست پرهیز شود تا اورژانس ۱۱۵ بتواند تمام توان خود را برای بیماران اورژانس و مواردی که جان بیماران در خطر است بکار بندد.

صیدآبادی گفت: میانگین رسیدن اورژانس به بیمار در این شهرستان ۵.۸ دقیقه بوده که این زمان درمیانگین کشوری ۸ دقیقه است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود زمان رسیدن اورژانس به محل در جاده‌ها نیز در زمان کوتاهتری از استاندارد‌های کشوری است.

او افزود: برای انجام هرماموریت نهایت استاندار‌های پروازی بر اساس قوانین پروازی و هواناجا انجام می‌شود.

صیدآبادی از درخواست اختصاص یک دستگاه موتورلانس خبر داد و اظهار داشت: باید در سطح شهر تمهیداتی را برای تسهیل دسترسی آمبولانس‌ها و خدمات اورژانس در نظر گرفت که تسهیل و آزاد سازی معابر از تعاملات این مرکز با سایر دستگاه هاست.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود با بیان اینکه سیستم تماس شهروندان با ۱۱۵ به صورت اتوماسیون انجام می‌شود افزود: تماس‌ها و ماموریت‌ها بر اساس سیستم هوشمند آسایار مدیریت شده و از ابتدای امسال پاسخگویی از یک روش سنتی به یک سیستم اتوماسیون تغییر پیدا کرده است که موجب نظارت بیشتر شده است.

او ادامه داد: سیستم‌های ارتباطی این مرکز مجهز به فیبر نوری شده تا تماس‌ها با ضریب اطمینان بالاتری حاصل گردند

صیدآبادی گفت: سامانه اعزام بیماران MCMC در این مرکز فعال است که مدیریت انتقال بیماران بعد از خدمات بیمارستانی را عهده دار است.

انتهای پیام / ر

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.