سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرف ۶ ماهه آینده صورت گیرد؛

تعیین تکلیف سند تک برگ اراضی ارگان های دولتی

موحد گفت: ظرف شش ماه آینده، تمامی ارگان‌های دولتی که به نحوی مالکیت اراضی دولتی را در اختیار دارند، باید نسبت به گرفتن سند تک برگ این اراضی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در شورای قضایی استان کرمان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه اجرای طرح کاداستر به صورت فراگیر در کشور است،  گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، برنامه‌های متنوع و متعددی را در دستور کار قرار داده که  این برنامه ها مورد تاکید ریاست قوه قضاییه نیز قرار دارند.

او افزود: براساس ماده ۹ قانون جامع حدنگاری (کاداستر) کلیه دستگاه‌ها مکلفند تمام مستثنیات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کابری، نام بهره برداری و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه‌های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تهیه نقشه‌های کاداستر قرار دهند.

موحد تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در وضعیت فعلی، مبارزه با فساد در حوزه‌های مختلف از جمله مقابله با زمین خواری و جلوگیری از تعدی به اراضی کشور است و اجرای طرح کاداستر یکی از مصادیق مبارزه با فساد در حوزه زمین خواری به شمار می‌رود.

او بیان کرد: اجرای طرح کاداستر در کشور، علاوه بر شفاف سازی مالکیت‌های مردم و دولت، مالکیت اراضی و املاک کشور را تثبیت می‌کند و با تثبیت مالکیت دولت و مردم از پدیده زمین خواری جلوگیری کرده و همین امر موجب کاهش دعاوی و مراجعات به دستگاه قضایی خواهد شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که با اجرای دقیق قانون جامع کاداستر از جعل اسناد جلوگیری شده و با این اقدام به نوعی پیشگیری از وقوع جرم نیز محقق می‌شود، تصریح کرد: تسهیل و تسریع در سرمایه گذاری، رونق تولید و اشتغال، آمایش سرزمینی و مدیریت زمین از پیامد‌های بسیار مثبت اجرای قانون جامع کاداستر خواهد بود.

او با تاکید بر این مطلب که اقدامات خوبی در استان کرمان به منظور اجرای طرح کاداستر انجام شده است، تاکید کرد: با وجود این موضوع که استان کرمان در سه سال اخیر جزو استان‌های برتر کشور در اجرای طرح کاداستر بوده است، کار در این حوزه نه تنها نباید متوقف شود؛ بلکه باید با سرعت بیشتری تداوم یابد.

رییس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان با اشاره به این مطلب که در اجرای طرح کاداستر باید به بخشی از اراضی که سابقه اعمال مقررات و مشخص شدن مالکیت مردم و دولت در رابطه با آن‌ها وجود ندارد، توجه ویژه‌ای صورت گیرد، گفت: برخی از اراضی در استان کرمان در نقاط بحرانی قرار دارند و هر لحظه ممکن است در معرض تعدی قرار گیرند که برای اجرای طرح کاداستر باید به این اراضی نیز توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

او بر تعیین تکلیف اراضی اختلافی نیز تاکید کرد و گفت: در اجرای طرح کاداستر لازم است به اراضی واقع در حریم شهر‌ها به ویژه شهر‌های بزرگ استان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

موحد بر همکاری دستگاه‌ها با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح کاداستر از سوی این اداره کل نیز تاکید کرد و گفت: ظرف شش ماه آینده تمامی ارگان‌های دولتی که به نحوی مالکیت اراضی دولتی را در اختیار دارند، باید نسبت به گرفتن سند تک برگ این اراضی اقدام کنند.

تثبیت مالکیت ۱۱ میلیون و ۸۶۵ هکتار اراضی کرمان 

محمودی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به این مطلب که برای اجرای طرح کاداستر، ۲۵ میلیون برگ از اوراق پرونده‌های ثبتی اسکن شده است، گفت: طرح کاداستر در گذشته با نقشه‌های دستی و GPS‌های دستی انجام می‌شد که در حال حاضر براساس سامانه ملی یکپارچه ملک (شمیم) اجرایی می‌شود.

او افزود: ۱۶ میلیون هکتار اراضی ملی در استان کرمان وجود دارد که از این میزان، ۱۲ میلیون و ۱۷۳ هزار هکتار مربوط به شمال استان است که تمامی این اراضی در شمال استان جانمایی شده و ۸ میلیون و ۶۶۵ هزار هکتار تثبیت مالکیت شده است.

محمودی تصریح کرد: چهار میلیون هکتار از اراضی ملی در شمال استان باید پس از ارائه نقشه‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه جانمایی و تثبیت مالکیت شوند. 

او  بیان کرد: در جنوب استان کرمان نیز ۳ میلیون و ۸۲۷ هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد که سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تثبیت مالکیت شده اند. 

 اجرای یک چهارم طرح کاداستر کشور در استان کرمان 

رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان نیز با اشاره به اینکه ۸۵ درصد طرح کاداستر در اراضی ملی کشور انجام می‌شود، گفت: ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه‌های ملی در  شمال استان کرمان قرار دارند و همزمان با اجرای طرح کاداستر گپ‌های موجود در این عرصه‌ها شناسایی می‌شوند.

او با اشاره به صدور ۵۲۰ سند تک برگ برای اراضی ملی موجود در شمال استان کرمان، عنوان کرد: یک چهارم طرح کاداستر کشور در استان کرمان اجرایی شده است و این استان در این زمینه کارنامه درخشانی دارد.

رجبی زاده با اشاره به این مطلب که امسال اجرای طرح کاداستر در یک میلیون و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی تعهد شده است، بیان داشت: امسال تاکنون اجرای طرح کاداستر برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمان انجام شده است.

او تصریح کرد: تا ابتدای امسال هفت میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی، تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی تثبیت مالکیت شده که تا پایان امسال به ۱۰ میلیون هکتار افزایش خواهد یافت.

 انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.