سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی گمرک خبر داد؛

صادرات بیش از ۲۱ هزار تن پسته در ۳ ماه

لطیفی گفت: در ۳ ماهه اول سال ۹۹ میزان ۲۱ هزار و ۷۲۰ تن پسته از طریق گمرکات کشور صادر شده است که این میزان برابر با ۱۵۴ میلیون و ۱۲۸ هزارو ۹۰۱ دلار است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح اله لطیفی، دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: در این مدت زمانی، کشورمان به بیش از ۵۴ کشور جهان صادرات پسته داشته است که در این میان اصلی‌ترین مقاصد پسته ایرانی، کشور‌های چین با ۵ هزارو ۵۴۷ تن و با ارزش ۳۵ میلیون و ۴۰۹ هزارو ۷۱۰ دلار وآلمان با ۲ هزارو ۹۸۲ تن، عراق با یک هزارو ۸۶۶ تن، روسیه با یک هزارو ۴۵۵ تن و قزاقستان با یک هزارو ۱۲۹ تن هستند.

او در تشریح وضعیت جهانی تجارت پسته اظهار کرد: پسته تازه و پسته خشک بر اساس (pcI) شاخص پیچیدگی محصول جزئی از این قبیل محصولات جهانی است که خوشبختانه کشور ما و محصول ایرانی پسته سهم بزرگ و جدی از این تجارت را داراست، صادر کنندگان برتر پسته جهان بر اساس آمار‌های سال ۲۰۱۹: ایالات متحده آمریکا (۱.۵۶ میلیون دلار)، ایران (۵۸۶ میلیون دلار)، هنگ کنگ (۳۰۳ میلیون دلار)، آلمان (۱۱۲ میلیون دلار) و ترکیه (۵۲.۳ میلیون دلار) هستند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص کشور‌های واردکننده پسته گفت: هنگ کنگ با۷۲۶ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۹ میلیون دلار، چین با ۲۴۱ میلیون دلار، ویتنام با ۱۹۰ میلیون دلار، بلژیک و لوکزامبورگ با ۱۸۰ میلیون دلار، کشور‌های مهم واردکننده پسته در جهان هستند.

لطیفی در ادامه ضمن توصیه به صادرکنندگان پسته به رعایت استاندارد‌های لازم برای صادرات، توضیح داد: بسیاری از استاندارد‌ها در مورد آزمایش ها‌ی مربوط به محصولات کشاورزی، بر پایه تاکیدبر کیفیت مواد غذایی هستند به طور مثال استاندارد‌های مواد غذایی در کشور آلمان بسیار نسبت به مقادیر آفلاتوکسین سخت گیر هستند به همین جهت فقط پسته‌های با مقادیر بسیار پایین آفلا توکسین به این کشور راه پیدا کنند، بنابر این صادرکنندگان و فعالان تجارت محصولات کشاورزی و خشکبار می‌بایست قوانین و مقررات کشور هدف و استاندارد‌های واردات خشکبار را بدانند و گواهی سلامت محصولات را بر اساس شیوه نامه‌های این کشور‌ها اخذ کنند.


بیشتر بخوانید


لطیفی افزود: ایران یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های تولید کننده پسته در جهان است و پسته جز با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی ایران به شمار می‌آید.

او درخصوص قدمت تجارت پسته در ایران اظهار کرد: صادرات پسته ایران به کشور‌های دیگر جهان سابقه‌ی زیادی دارد و به نحوی از تجارت‌های سنتی ایران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر و با ورود آمریکا به بازار صادرات پسته، رقابت تنگا تنگی میان ایران و آمریکا بر سر این تجارت پر سود در گرفته است و آمریکا با توسعه‌ی مزارع پسته‌ی خود در ایالت کالیفرنیا توانسته است تولید خود را به سطح ایران و حتی بیشتر برساند، برای ازدست ندادن سهم ایران در تجارت این محصول، باید کشاورزان، تجار وسازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی تلاش خود را در حوزه کمی و کیفی و بازاریابی افزایش دهند.

او در پایان بیان کرد: در همین راستا، گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تسهیلات لازم برای تسهیل امر صادرات پسته به کشور‌های مقصد در اقصی نقاط دنیا را برای تجارو تولید کنندگان محترم فراهم کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
به اينا بايد بگي اسمشو نبر چون ديگه تو خوابم نميبينيم