سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمایه‌گذاری بیش‌از ۱۳.۵ میلیارد دلاری در پتروشیمی مکران چابهار

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت: ۱۳.۵ میلیارد دلار برای ساخت پتروشیمی مکران چابهار در حال هزینه است که این طرح نقش مهمی در توسعه محور شرق دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،علیرضا منیری ابیانه : با تلاش‌های صورت گرفته و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران تا سال آینده شاهد تولید ابتدایی در شهرک پتروشیمی مکران خواهیم بود.

او تصریح کرد: زیرساخت‌های پایه و آماده‌سازی شهرک پتروشیمی شامل تسطیح، خیابان کشی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، آب و برق دوران ساخت، فضای سبز و فیبر نوری و مخابرات ۱۰۰ درصد با هزینه‌ای افزون‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی مکران افزود: مرحله اول GTX بدر شرق بیش‌از ۳۰ درصد پیشرفت با هزینه‌ای حدود ۹۰ میلیون یورو مربوط به شستا و مرحله اول GTX سینا با هزینه‌ای حدود ۳۵ میلیون یورو حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

او بیان کرد: عملیات ساخت شهرک پتروشیمی مکران در پی مصوبه هیات دولت برای انتخاب سومین قطب پتروشیمی کشور (بعد از ماهشهر و عسلویه) و انتخاب منطقه آزاد چابهار از میان مناطق مستعد در اواخر سال ۹۱ آغاز و در طرح اولیه استقرار ۱۸ واحد بالادستی صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده بود.

منیری ابیانه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشور در راستای هوشمند بودن اَبَر پروژه‌ها گفت: در این راستا از یک مشاور بین‌المللی و طراز اول جهانی کمک گرفته شده و با مطالعات مفصلی که صورت گرفت مقرر شد بر مبنای تکمیل زنجیره‌ی ارزش گاز متان جمعا ۶ واحد شامل پنج واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره آمونیاک در فاز نخست پروژه منطبق بر استاندارد‌های جهانی و استفاده از تکنولوژی تولید محصولات الفینی بدون نیاز به گاز اتان، ساخته شود.

او اظهارداشت: پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران تصریح کرد: با تمام توان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی و دانش فنی کشور تا سال آینده شاهد تولید محصول در مجتمع پتروشیمی بدرشرق که از نخستین واحد‌های شهرک پتروشیمی مکران است به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهیم بود.

او بیان کرد: توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تسریع توسعه و آبادانی سواحل مکران در سال ۱۳۹۱ در هیات دولت تصویب و اجرایی شده است.

منیری ابیانه افزود: وزارت دفاع در سال ۹۱ طی تفاهمی با وزارت نفت مسوولیت توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل مکران (چابهار) را به عهده گرفته است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.