سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه این استان را یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی، سوریه و عراق دانست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه این استان را یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی، سوریه و عراق دانست و گفت : پارسال در مجموع سه میلیارد دلار حجم صادرات این استان با کشور‌های عراق و سوریه بوده و از این رو کرمانشاه تامین کننده ارز کشور در بحث صادرات کالا‌های غیرنفتی است.

او گفت : بیش از ۹۸ درصد مبادلات مرزی مرز‌های استان کرمانشاه شامل صادرات برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و کالا‌های غیر نفتی است و با این وجود هیچ گونه خروج ارزی از این استان نداریم.

او افزود: یکی از موضوعات جدی امروز کشور جمهوری اسلامی ایران، صادرات و برقراری و ماندگاری ارتباطات بین المللی است و کشور عراق به عنوان یک کشور دوست و همسایه برای ما خیلی مهم است و همین طور کشور ما برای عراقی‌ها اهمیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: علاوه بر مساله تحریم، مقوله کرونا هم به موضوعات قبلی اضافه شده و همین باعث شده رفتار‌های جدیدی در سطح بین المللی شکل بگیرد و طبیعی است که کشور‌ها اولویتشان سلامت مردم است تا بیماری کرونا گسترش پیدا نکند.

حاتمی در ارتباط با روابط با کشور عراق ادامه داد: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق نیز برقرار است و حتی در ایام نوروز هم تعطیلی نداشتیم و واردات و صادرات ما فعال بود، ولی بخش عربی کشور عراق محدودیت‌هایی را در رابطه با فعالیت مرز‌ها در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام قایل شد که قرار است به صورت تدریجی شاهد بازگشایی این مرز‌ها و به تبع سومار و خسروی نیز باشیم.

او گفت: یک واقعیت وجود دارد که صادرات ایران به عراق غیر از دلار است و مبادلات با عراق یا با ریال ایران و یا با دینار انجام می‌شود و صادر کنندگان ما هم مقید هستند ارزشان را برای تامین نیاز‌های کشور مبسوط بدارند و از این رو ما موردی نداشتیم که از این مهم سر باز بزنند.

او ادامه داد: عمده صادرات ما با غیر دلار انجام می‌شود و دینار عراق هم ارز خارجی است و برای ما مهم و ارز آفرین است از این رو صادرات ما نسبت به پارسال رشد وزنی و ارزی داشته با وجود اینکه ۲ مرز ما تعطیل بوده است.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.