سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمک ۲۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری استان همدان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزدداری استان اختصاص یافت.

اسفندیار خزائی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: امسال ۱۵ طرح آبخیزداری و آبخوان داری با اعتباری حدود  ۲۰ میلیاردتومان از محل صندوق توسعه ملی در استان اجرا می شود .

او با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری پارسال استان هم پیشرفت ۸۵ درصدی دارند افزود: پارسال  ۲۴ طرح آبخیزداری در این استان با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان اجرایی شد.

 خزائی بیان کرد: آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکار‌های موثر برای حفاظت از آب و خاک به شمار می‌رود و دولت تدبیر و امید نسبت به این مقوله در جای جای ایران اسلامی و به ویژه استان همدان توجه خاصی به این طرح‌ها دارد.

او ادامه داد: سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب غیرقابل انکار است و مفهوم آن را می‌توان در بخش مدیریت منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

خزائی تصریح کرد: با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری می‌توان ۲۷۰ مترمکعب آب کنترل  و از ۲/۵ تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶/۷ تن است که این میزان فرسایش خاک در مقایسه با سایر کشور‌های جهان بسیار بالاست و این موضوع اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که نقش بسیاری در کاهش فرسایش خاک دارد را نشان می‌دهد.

خزائی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری میزان فرسایش خاک ۲ تن در هکتار کاهش می‌دهد و تولید علوفه در هر هکتار بیش از ۱۰۰ کیلوگرم افزایش  پیدا می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: همدان یکی از استان‌های پیشرو و موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و با اجرای این طرح‌ها در زمان‌بندی تعیین شده از وقوع سیل در بسیاری از نقاط سیل‌خیز استان جلوگیری و بحران‌ها به ویژه در اوایل سال جاری مدیریت شد.

او اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بستر‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام/ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.