سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور وزیر نفت؛

قرارداد تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی امضا شد

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی، امروز (۳۰ تیرماه) با حضور وزیر نفت امضا شد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و قرارداد احداث واحد فرآورش مرکزی (CTEP) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس در بهره‌برداری از میدان‌های نفتی و توسعه آن‌ها، امضا شد.

مهم‌ترین دغدغه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، ارتقا فناوری ملی با هدف افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی و گاز است که این مهم با فعال کردن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی، همراه با بهره گیری از برترین فناوری‌های روز جهان طراحی شده است. از نظر جغرافیایی نیز توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی در اولویت کاری دولت قرار دارد.

در این مسیر، در همه حال، ایجاد و توانمندسازی شرکت‌های داخلی اکتشاف و تولید نفت در کنار بهره‌گیری از توانمندی فنی و سرمایه شرکت‌های معتبر خارجی از مهمترین اهداف وزارت نفت بوده و هست.

یکی از مهمترین بخش‌های توسعه‌ای میادین مشترک، حوزه غرب کارون است.

مردمان هویزه، سوسنگرد، دشت آزادگان و سایر شهر‌ها و روستا‌های منطقه در زمان جنگ تحمیلی، با رشادت و ایثاری بی نظیر، تاریخی جاودانه برای این مرزوبوم رقم زده اند. امروز هم به برکت جهاد مخلصانه آن چهره‌های فروزان، امیدواریم در جهاد اقتصادی، در همان مسیری گام بگذاریم که آن بزرگان جاودانه تاریخ برای ملت ما ترسیم کردند.

شرکت ملی نفت ایران با الگو گرفتن از این فرهنگ جهادی که با اتکا به خود و باور به توانمندی مردمان این سرزمین نهادینه شده است، پیشاپیش جهادگران اقتصادی کشور، توسعه این منطقه را اولویت اول خود قرار داده و توسعه میدان‌های آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی، یاران جنوبی و میادین سپهر و جفیر را آغاز کرده و با سرمایه‌گذاری گسترده به اهداف بزرگی در صنعت نفت و گاز منطقه و کشور دست یافته است.

میدان نفتی آزادگان جنوبی به عنوان مهمترین میدان مشترک منطقه غرب کارون با وسعت ۱۱۲۵ کیلومتر مربع در مجاورت مرز عراق و در حدود ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

این میدان دارای حدود ۲۷ میلیارد بشکه نفت خام درجا بوده و نفت قابل برداشت آن حدود ۷/۱ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

طی سال‌های اخیر، شرکت ملی نفت ایران با به کارگیری پیمانکاران و سازندگان داخلی توانسته است ظرفیت تولید نفت از این میدان مشترک را از ۴۵ هزار بشکه در روز به ۱۴۰ هزار بشکه در روز برساند که نشانگر افزایش بیش از ۳ برابری تولید از این میدان است.

همچنین ظرفیت تولید نفت از میادین غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۹ رسیده است که نشانگر افزایش ۶ برابری تولید نفت خام از میادین غرب کارون است.

از مجموعه فعالیت‌های صورت پذیرفته در توسعه این میدان تاکنون می‌توان به حفاری ۱۷۱ حلقه چاه و احداث ۲ مجموعه تفکیک‌گر، ۲۵۷ کیلومتر خط لوله جریانی، ۹۰ کیلومتر خط لوله انتقال، ۲۳ کیلومتر خط لوله ارتباطی، و احداث سیستم کارخانه فرآورش پیش ساخته (SKID MOUNTED) اشاره کرد که سبب ایجاد ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز در میدان آزادگان جنوبی شده است.

با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین مشترک با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی، قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح (GC) امضا می‌شود. هدف از این قرارداد دستیابی به تولید ۳۲۰ هزار بشکه در روز طی ۳۰ ماه و در سقف مبلغ قراردادی به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار و ۱۱۸۳ میلیارد تومان است.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری ۳۵ حلقه چاه، نصب ۵۰ عدد پمپ درون چاهی (ESP)، تکمیل ۸ عدد چند راهه، تکمیل ۲ مجتمع تفکیک میانی، احداث ۳۲۸ کیلومتر خط لوله جریانی، ۴۵ کیلومتر خط لوله ارتباطی، و ۶۵ کیلومتر خط لوله ارسال گاز و نفت خام از واحد مرکزی فرآورش و بهره‌برداری مرکزی به تلمبه‌خانه غرب کارون و NGL ۳۲۰۰ است.

همچنین قرارداد دیگری بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس لیمیتد به منظور احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه در روز و در مبلغ قراردادی به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار امضا می‌شود. این واحد که بزرگ‌ترین واحد فرآورشی نفت و گاز کشور است طی مدت ۳۰ ماه ساخته می‌شود.

با تکمیل شرح کار قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی و تکمیل همزمان قرارداد احداث واحد فرآورش مرکزی ۳۲۰ هزار بشکه‌ای، در این مرحله توسعه میدان با حفاری ۲۰۶ حلقه چاه با ظرفیت تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به اتمام خواهد رسید.

بدین ترتیب با امضای قرارداد‌های تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فراورش مرکزی امروز قرارداد‌هایی به ارزش مجموعا ۱۲۶۱ میلیون دلار و ۱۱۸۳ میلیارد تومان بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس امضا می شود.

با اجرای کامل این طرح‌ها ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور و حفظ سرمایه ملی در میادین مشترک، با حمایت از تولید داخلی نقطه عطفی برای نقش‌آفرینی و توانمندسازی روزافزون شرکت‌های داخلی و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی و بومی به ویژه زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.