سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرنده ای که کم می خورد، کم می آشامد ولی سود بسیار دارد

پرورش شتر مرغ در حال حاضر پر سودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور و در مشهد به شمار می‌رود.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه شترمرغ تولیدات مختلفی از جمله گوشت، تخم، چربی، پوست و پر دارد، گفت: دوره پرواربندی کوتاه، این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به صرفه می کند.

او افزود: ۹ واحد دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ۴هزار و ۹۳۰ قطعه مشغول فعالیت هستند. شترغ در فصل بهار تخم گذاری می کند و تقریبا در سال بین ۳۰ تا ۶۰ عدد تخم می گذارد که وزن هر تخم تقریبا ۱/۵کیلو گرم است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: فضای مورد نیاز برای پرورش شتر مرغ زیاد است و چون این حیوان  در طول روز باید مسافتی را بدود ، به طور متوسط برای گله سه تایی شتر مرغ بالغ ۱۵۰۰ متر مربع فضا نیاز است.  

طهماسبی زاده با بیان اینکه این پرنده کم می خورد و کم می نوشد و دوره پرورش آن تقریبا ۸ ماه تا ۱۱ ماه طول می کشد که متوسط وزن به ۱۰۰ تا ۱۱۰کیلو گرم می رسد، بیان کرد: این پرنده  حدود ۳۰۰ کیلوگرم خوراک مصرف می کند.
 
او تصریح کرد: متقاضیان برای شروع کار می توانند با مراجعه به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را اخذ و بعد از گرفتن پروانه جهت اخذ تسهیلات بانکی به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: میزان گوشت لاشه ۳۵ درصد و اقلام خوراکی ذرت دانه ای، یونجه خشک، کنجاله سویا، پودر استخوان، پودر ماهی، منوکلسیم فسفات، نمک، آب است.

بیشتر بخوانید:

طهماسبی زاده با بیان این مطلب که گوشت شترمرغ جز گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر چه گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوساله است اما از نظر کیفیت به مراتب از آن بهتر بوده و از جمله مزایای گوشت شترمرغ این است که از کلسترول کمتری نسبت به گوشت گوساله برخوردار است.

او افزود:  پوست شترمرغ یکی از مرغوب ترین چرم‌هایی است که در حال حاضر در بازار موجود است و به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.

انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.