تمام ماجرا به ۲ بخش اصلی تصمیم گیرنده در این حوزه باز می گردد؛ شورای رقابت به عنوان مسئول قیمت گذاری در کارخانه و سازمان حمایت به عنوان متولی اصلی در کنترل بازار اواخر اردیبهشت ماه مدیران شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در یک نشست خبری مشترک با اعلام قیمت خودروهای داخلی از افزایش متوسط ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا خبر دادند.
رئیس سازمان حمایت اعلام کرد که مبنای قیمت گذاری در بازار ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه خواهد بود، طرحی امیدوار کننده که علی رغم کاهش محسوس قیمت ها اجرایی نشد و بازار دوباره به دست دلال ها افتاد، حال امروز آشفته بازار خودرو بدتر از همیشه به نظر می رسد و به این سادگی نمی توان مشکل آن را رفع کرد.
هم اکنون خبری جدید مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه آن هم به سلیقه خود خودروسازان در فضای مجازی منتشر شده است. حالا شورای رقابت هم در کنار سازمان حمایت نشسته و از مسئولیت اصلی خود یعنی قیمت گذاری برای خودرو در کارخانه عقب نشسته است.
با این تصمیم عجیب قیمت گذاری برای خودرو درب کارخانه به طور کامل در اختیار خودروسازان خواهد بود و با توجه به بازار کنترل نشده ای که در این حوزه وجود دارد، احتمالا باید در انتظار شوک قیمتی جدیدی برای بازار باشیم.
بیشتر بخوانید:
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می توانند افزایش قیمت داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه ای بود می توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، می توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده های تولید افزایش پیدا می کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.
شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا می کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالاهای دیگر هم این اتفاق رخ می دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.
این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می کند و اگر نهاده های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می تواند اقدام به این افزایش کند.
شیوا در پاسخ به این سوال که خودروسازان خود سر میتوانند اقدام به افزایش قیمت کنند یا خیر و اینکه اگر ۲۰ درصد گران کنند کاری قانونی است یا خیر، گفت: افزایش قیمت باید بر اساس تورم بخشی باشد. ۲۰ درصد گران کردن قیمت خودرو پس از پایان ۳ ماه ممکن نیست و این رقم بسیار بالا خواهد بود.
اما سوالی که این بین پیش میآید، اگر خودروسازان در حال داخلی سازی محصولات خود هستند و از نهادههای داخلی در ساخت آن استفاده میکنند، چرا هر سه ماه یکبار شاهد این افزایش قیمت خواهیم بود؟ خودروسازانی که مدعی داخلی سازی ۹۰ درصدی در محصولات خود هستند، چطور قیمتهای محصولات را تا این حد متاثر از قیمت ارز میدانند؟ اگر چه افزایش قیمت موادی مانند فولاد و پتروشیمی انکار ناپذیر است، اما امروز برخی منابع صحبت از افزایش قیمت ۱۷ تا ۳۵ درصدی را برای این دوره افزایش قیمتها به میان آورده اند.
هم اکنون پس از پایان سه ماه اول سال، و سکوت طولانی مدت شورای رقابت، شرکت سایپا اقدام به افزایش قیمت خودرو کرده است. روز گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت خودرو سایپا منتشر شد.
در این خبر آمده است که براساس توافقات به عمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام میشود، تغییر پیدا کند.
بیشتر بخوانید
برهمین اساس شرکت سایپا بعد از ارائه مستندات در خواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.
براساس قیمتهای جدید شرکت سایپا در تیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
با توجه به اینکه سازمان حمایت هیچ اقدامی برای کنترل بازار و مقابله با موج افزایش قیمت برای این محصولات نکرده است آیا این افزایش قیمت به این زودی باعث بهم ریختگی در بازار آزاد نخواهد شد؟
انتهای پیام/
چطور ادعا میکنن که یه قدرت جهانی شدن
یه دوست داشتیم میگفت یکی همکارا سال ۷۵ دو تا پیکان مدل پائین داشت فروخت سه تا زمین خرید الان میگفت زمیناش شدن ۴ میلیارد پیکانا شدن ده تومن البته مدل بالاش
در مورد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو لطفا پیگیری نمایید که این افزایش خودرو در تیرماه برای خودرو های تحویل تیر خلاف مجوز و دستورالعمل شورای رقابت است زیرا مجوز های افزایش قیمت های در سال جاری در اردیبهشت ماه ابلاغ و ایران خودرو نیز این تغییر را در تحویل های اردیبهشت ماه لحاظ نمود (تحویل های فروردین با قیمت سال قبل محاسبه گردید) حال طبق مجوز شورا افزایش قیمت نمیتواند شامل خودروهای با موعد تحویل تیر ماه شود و باید از مرداد ماه آنهم به صورت منطقی نه افزایش یک شبه 35% لحاظ گردد.
از لحاظ انسانی و عرفی نیز اینکه این کارخانه در طی این ماه هیچ دعوتنامه ای صادر نکند و یک روز مانده به پایان ماه شروع به افزایش قیمت کند و سپس با قیمت جدید دعوتنامه ارسال کند در این بازار وانفسای گرانی کار پسندیده ای نیست
لطفا از طرف ما این موضوع را پیگیری نمایید.
لطفا دوستانی که خودرو تحویل تیر دارن تکمیل وجه نکنند تا این قضیه روشن بشه
حالا این وسط چه کسانی متضرر شده اند ؟
مگه داریم؟مگه میشه؟
به قول خودتون هر سه ماه یکبار از آخر اردیبهشت تا تیر الان دو ماه گذشته
صبح قیمت را بالا میبره شب دعوت نامه میفرسته
ازماست که برماست حالا کیف کنید حضششوببرید
از همه خاهشمندم خودرونخرید
من نمیدونم مردم عزیز ما چه اسراری دارند به خرید اونم دراین دوره که هیچ ثبات قیمتی درهیچ کالایی وجودنداره
والا بلا نخرید همه چی درست میشه
ادم دیگه با چه زبونی بگه وچجوری
خود اینا میگن نخرید تاارزون شه بارها و بارها گفتن
اما کوگوش شنوا
حالا که گوش شنواندارید الکی ام شلوغ نجنید وننالید وگرونه گرونه رانندازید که مقصر خودتونید...
توجه کنید : پراید ۶۱ میلیونی به ۷۷ میلیون ... و ساینا ۷۸ میلیونی به ۹۱ میلیون تومان افزایش قیمت دادند . در پراید با ۲۶٪ افزایش قیمت ولی در ساینا با ۱۶٪ افزایش قیمت مواجهیم . چطور ممکنه ؟؟!!
یعنی در پراید چه قطعه های متفاوتی نسبت به ساینا استفاده شده که پراید ده درصد افزایش قیمت بیشتری نسبت به ساینا داره ؟؟!! اگر مسئله مواد اولیه بود خب تقریبا در تمام مدل های خودرو در یک رنج قیمتی نزدیک و حتی رنج قیمت متفاوت مواد اولیه مشابه ای استفاده میشه و درصد افزایش قیمت باید نزدیک هم می بود نه با اینهمه اختلاف .
باشگاه خبرنگران پیگیری کن .
ععععععععلللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییی
بببببببببببببببرررررررررررررررررکککککککککککککتتتتتتتتتتتت
الله
چرا واقعا این بود وعده هاتون مردم بدبخت بدبخت تر بشن
فقط شش ماه تحمل کنید.
گروهت منحل شده اعلام میکنم
تا مافیای خودرو را به زانو در آوریم
دیگه آب از سرمون گذشت
در کشوری که مدیر عامل کارخانه ای که خودش تولید کننده مایشن است از تولیدات خودش به علت کیفیت پایین استفاده نمی کند مردم چرا باید پول چند برابری برای پراید اشغال پرداخت کنند مگر کدام اتقاق مهم افتاده که یک باره 33 درصد افزایش قیمت خورده کدام آپشن بهش اضافه شده
تنها راه کنترل قیمت نخریدددددددددددددددددددن هست
فقط نخریدددددددددددددددددددددددددددددددددن
حتی اگر قرار باشد کارخانه تعطیل شود و عده ای به مشکل بخورند
پراید شده 3000$ مفت مفته
شوراي رقابت بي دليل داره با درخواست هاي ايناموافقت ميكنه
خود بنده أذرماه٩٨تقريبا٢٤تومن براي تيبا١به حساب سايپاريختم
اگه همين پولو من تو بورس ميذاشتم و سهام خود سايپا رو ميخريدم الان بالاي ٢٠٠درصد سود.داده بود
شوراي رقابت بايد اين مورد رو هم براي خودروهاي ثبت نامي لحاظ كنه
اينجوري سايپا هي سود ميكنه و منمصرف كننده با يه سود ١٥درصدي مشاركت توضررم
ارزش پولي رو هم كه تو دلار١٠تومني ازما گرفته لحاظ كنه
پراید شده 3000$ مفت مفته
پراید شده 3000$ مفت مفته
خسته نباشید
سال گذشته تا توان داشتم کار کردم و با پسندازم جمع کردم تا بتونم ماشین بخرم آخرش ماشین گرون شد،بعد گفتم لااقل ثبت نام کنم که ماجرای باز نشدن سایت پیش امد،تا اینکه با هزار درد سر و مکافات اسفندماه گذشته ثبت نام کردم.
زمان ثبت نام قیمت تمام شده کارخانه 46 میلیون بود (تیبا 1) امیدوار بودم گفتم ما بقیش رو کار میکنم جور میشه بعد از مدتی دوباره قیمت رفت بالا شد 54 میلیون،الان هم دوباره که خبر امده افزایش قیمت داشته دیگه سطح حقوقمون بالا نمیره ک وام هم ک رویا شده برامون دیگه چه کاری باید انجام بدم،جوونیم تموم شد ماشین افسانه شد.
شما که کوچکترین سوادی از بورس نداری چرا سعی در تخریب بورس میکنی
پراید شده 3000$ مفت مفته
#شورای_رفاقت
خدا بخیر کنه
جالب اینکه اکثر این ژنهای خوب از دانشگاهای بی نام ونشان در انگلیس و آمریکا مدرک گرفته اند .
فقط نخریم
جز ما ملت ......... قهرمان هیچ جای دنیا این تولید اشغال را نخواهد خرید حتی بقیمت تولید
کدام گرانی??
پراید شده 3000$ مفت مفته
11 سال که همه هزینه ای حاملهای انرژی اعم از برق، آب، گاز، بنزین و کالاهای اساسی هزار برابر شده و افسار قیمتهای نظام گسیخته هر روزافزایش می یابد ولیکن یارانه ثابت مانده و هیچ افزایش نداشته است
مردم راساده فرض کردید؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
تولید کننده سرمایه دار گناه داره اما من بدبخت باید برم بمیرم؟!! به این سکوتتون خاتمه بدین حرف مردم رو بزنن.
ای خدا بداد ما برس
از کجا بیاریم بدیم؟ یعنی سه ماه دوم نسبت به سه ماه اول اینقد تغیی قیمت؟ چه خبره
سرانی که توانایی کنترل قیمت کالا در کشور را ندارند بیخود میکنند حکومت می کنند
حالا خدا رو شکر که اکثر قطعه هاش داخلیه و گرنه .......