سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور:

آمار بی سوادان کشور کمتر از یک میلیون نفر است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: با اطمینان می‌گوییم جمعیت بی‌سوادی مردم ما براساس سامانه سوادآموزی، کمتر از یک میلیون نفر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شاپور محمدزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در آیین بهره‌برداری از طرح فرهنگی آموزشی کتاب خوانی "سردار دل‌ها" که امروز در گلزار شهدای کرمان و جوار مزار سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار شد، گفت: امام (ره) با شعار اینکه "ایران را سراسر مدرسه کنید" نهضت سوادآموزی را تاسیس کرد.

او با بیان اینکه شهید محمدجواد باهنر دومین رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از استان کرمان بوده است، افزود: بر اساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب، بالغ بر ۵۱ درصد ملت ایران بی‌سواد بوده‌اند.

محمد زاده با اشاره به اینکه به یاری خدا در این چهار دهه انقلاب با تلاش‌های انجام شده براساس سرشماری سال ۹۵، درصد باسوادی کشور به ۹۴.۷ درصد رسیده است،  بیان کرد: از هر ۱۰۰ نفر ایرانی فقط پنج نفر بی‌سواد هستند.

او با بیان اینکه در حال حاضر با اطمینان می‌توانیم بگوییم نرخ سواد در گروه سنی ده تا ۴۹ سال بالای ۹۶.۶ درصد است، افزود: قبل از انقلاب بین سواد زنان و مردان اختلاف ۲۶ درصدی وجود داشت و باسوادی مردان بیشتر بود.

محمدزاده با اشاره به اینکه امروز اختلاف به ۲.۶ درصد رسیده و مردان فقط ۲.۶ درصد بیشتر از زنان جامعه باسوادتر هستند، بیان کرد: امروز عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش اجرا شده و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

او با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی در دورترین نقاط کشور وجود دارد، افزود: در قبل از انقلاب درصد باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان زیاد بود؛  اما امروز اختلاف باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان به ۶.۸ درصد رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی) وظیفه ما فقط باسوادی بی‌سواد‌ها نیست و باید برای تثبیت و تعمیق سواد در جامعه گام برداریم، تصریح کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ که بر مبنای خوداظهاری مردم بوده است، دو میلیون و ۶۹۰ هزار بی‌سواد در کشور در گروه سنی ده تا ۴۹ سال داریم که بیش از ۶۰۰ هزار نفر آن‌ها از اتباع بیگانه هستند.

او با اشاره به اینکه با اطمینان می‌گوییم جمعیت بی‌سوادی مردم براساس سامانه سوادآموزی کمتر از یک میلیون نفر است، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که هر چه سریع‌تر شاهد پایان جشن بی‌سوادی در کشور باشیم.

محمدزاده با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی نیز در نهضت سوادآموزی بیکار ننشسته‌ایم؛ چرا که فعالیت‌ها با مدارس متفاوت است، افزود: کار ما در نهضت سوادآموزی عرضه محور بوده و شناسایی و جذب بی سوادان در دستور کار است.

اوبا بیان اینکه اولویت ما گروه سنی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است، گفت: امید داریم در شرایط کرونا بتوانیم مفید باشیم و آموزش تلویزیونی نیز در حال انجام است.

برنامه های آموزش و پرورش همزمان با اولین سالگرد سردار سلیمانی 

احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته سوادآموزی و یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهید سلیمانی گفت: ترویج مکتب شهید قاسم سلیمانی بین دانش آموزان و فرهنگیان از رسالت‌های آموزش و پرورش است.

او افزود: طبق فرمایش پیامبر مکرم اسلام (ص)، شرافت مندانه‌ترین نوع مرگ، شهادت است و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی)، علت آنکه شهید قاسم سلیمانی قهرمان ملت است و قشر‌های مختلف مردم او را تکریم و به او ابراز احساسات کرده اند این بود که شهید سلیمانی، تبلور ارزش‌های فرهنگی ایران و ایرانی بود.

اسکندری نسب بیان کرد: شهدا گنجینه‌های انقلاب اسلامی و الگو‌های ایثار و مقاومت هستند که در نزد مردم و خداوند متعال جایگاه والایی دارند، حفظ امنیت و بقای کشور مدیون قطره قطره خون شهدا است و ارج نهادن به مقام والای شهیدان، گرامیداشت یاد و خاطره آنان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه همه‌ افراد جامعه است و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا جز با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امکان پذیر نیست.

او گفت: شهید سلیمانی حیات و شهادتش موجب احیای بشریت و جامعه انسانی بود، او مصداق آیه شریفه (وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا) است که این آیه نیز با آموزش و پرورش افراد رابطه مستقیمی دارد؛ زیرا نجات یک فرد با سوادآموزی و آموزش، نجات جامعه انسانی از جهل، نادانی و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: حاج‌قاسم نه تنها زنده؛ بلکه حیات بخش و جریان ساز است و همگان به وضوح مشاهده کردند که این سردار بزرگ با شهادت خود موج و حرکتی بی نظیر را نه تنها در ایران اسلامی؛ بلکه در میان امت اسلام و سایر ملت‌ها ایجاد کرد.

او بیان داشت: سردار سلیمانی با آن شکوه شخصیت و محبوبیتی که می‌تواند هر انسان بزرگی را به غرور کشاند، روز به روز متواضع‌تر از قبل بود، در عین حال در برابر دشمن صلابتی بی مثال داشت و به معنای واقعی «اشداء علی الکفار» بود.

اسکندری نسب مکتب حاج قاسم را راه و ستاره‌ای درخشان در سپهر افتخارات انقلاب اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با برگزاری جشنواره فرهنگی "علمدار" ویژه دانش آموزان و فرهنگیان سراسر کشور این مکتب را در مدارس و جامعه ترویج دهیم.

او  با اشاره به برگزاری جشنواره کشوری علمدار و ارسال بیش از ۱۰۷ هزار اثر به این جشنواره از سوی فرهنگیان و دانش آموزان سراسر کشور، گفت: آیین اختتامیه این جشنواره ۱۵ دی ماه همزمان با سالگرد شهید سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه ساخت بیش از ۱۲۰ کلاس درس همزمان با سالروز شهادت شهید سلیمانی در شهرستان‌ها و مناطق رابر، گلباف و کرمان آغاز می‌شود، بیان کرد: تغییر نام و نام گذاری بیش از ۳۹ واحد آموزشی در استان به نام شهید سلیمانی، راه اندازی اردوی راهیان نور مکتب حاج قاسم سلیمانی با همکاری سپاه ثارالله و آمادگی پذیرش روزانه بیش از هزار دانش آموز از سراسر کشور و اجرای طرح فرهنگی - آموزشی کتاب خوانی با عنوان سردار دل‌ها کتاب "سرباز وطن" ویژه سواد آموزان با هدف آشنایی سوادآموزان با رشادت ها، ایثارگری‌ها و خدمات ارزنده شهید سلیمانی  برای پاسداری از دین و انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس و جامعه سوادآموز از برنامه‌های پیش بینی شده آموزش و پرورش استان کرمان در اولین سالگرد شهید قاسم سلیمانی است.

در این مراسم از کتاب "سرباز وطن" با محوریت آشنایی با زندگی سردار دل‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری وی و وصیت نامه شهید سلیمانی برای آموزش به سوادآموزان رونمایی شد.

 انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.