سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست دفتر شورای نگهبان در فارس:

نسبت دادن رد اعتبارنامه نمایندگان مجلس به شورای نگهبان، بی انصافی است

حسن جوکار تاکید کرد: اینکه اعتبار نامه‌ای مورد تایید قرار نگرفته نشان از عملکرد نادرست شورای نگهبان نسبت به وظایف خود نیست و اینگونه قضاوت‌ها بی انصافی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسن جوکار سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان فارس صبح امروز در نشست خبری، که به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، گفت: شورای نگهبان یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی است که در قانون اساسی جایگاه ویژه­ ای برای آن تعریف شده است.

او، به رد اعتبار نماینده گچساران در مجلس یازدهم اشاره و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی خود جایگاهی دارد و قانون اساسی تعریف کرده که اعتبار نامه نمایندگان در این مجلس مورد تصویب قرار گیرد و این حقی است که برای نمایندگان ایجاد شده و اگر اعتبار نامه نماینده‌ای رد شد به معنای پشت کردن نسبت به رای مردم نیست.

جوکار تاکید کرد: اینکه اعتبار نامه‌ای مورد تایید قرار نگرفته نشان از عملکرد نادرست شورای نگهیان نسبت به وظایف خود نیست و اینکونه قضاوت‌ها بی انصافی است.

او به فلسفه وجودی شورای نگهبان اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این موضوع به خوبی تبیین نشود، پاسخ‌ها برای مخاطبین اقناع کننده نخواهد بود.

جوکار با تاکید بر این نکته که اگر زمانی به چرایی وجود شورای نگهبان پاسخ داده شود به بسیاری از سوال‌های ذهنی پاسخ داده خواهد شد، افزود: از سال ٤٢ تا ٥٧ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید این موضوع که چه نظامی پس از انقلاب به ثمر خواهد رسید، مورد سوال بود که با برگزاری یک رفراندوم، جمهوری اسلامی مشخص شد.

سرپرست دفتر شورای نگهبان در فارس با تصریح بر اینکه سال ٥٧ کسی نمی‌توانست در بلوک شرق و غرب ادعای استقلال کند، اما جمهوری اسلامی ادعا کرد و به پیروزی رسید، عنوان کرد: در بازنگری قانون اساسی، ۱۷۷ اصل تدوین شد که رسانه‌ها تکلیف دارند تا مردم را نسبت به این قانون مترقی آشنا کنند، چرا که کرامت انسانی در جای جای قانون اساسی موج می‌زند.

جوکار ادامه داد: طبیعی بود که با پیروزی انقلاب، دشمنان تلاش خود را برای از بین بردن آن بکار گیرند، شورای نگهبان برای مراقبت و پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام تشکیل شد.

او با بیان اینکه طی سال‌های تاسیس شورای نگهبان تاکنون، این شورا ١٢ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ١١دوره مجلس شورای اسلامی و ٥ دوره مجلس خبرگان رهبری را برگزار کرده است، به طرح سوالی مبنی بر میزان موفقیت شورای نگهبان در برگزاری این انتخابات پرداخت.

سرپرست دفتر شورای نگهبان در فارس خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس شورای نگهبان تاکنون یک روز هم وجود نداشته که دنیای استکبار شورای نگهبان را مورد هجمه قرار ندهد، چرا که این شورا از قانون، جمهوریت و اسلامیت نظام مراقبت کرده و در واقع دشمنی‌ها نشان از موفقیت شورای نگهبان دارد.

جوکار همچنین با بیان اینکه شورای نگهیان از سال ٥٩ تاکنون سیر تکاملی را طی و دفاتر استانی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: امسال ٢٠ سال است که دفاتر استانی شورای نگهبان تشکیل شده است.

او با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار نفر در سطح کشور و ١٣ هزار نفر شبکه نظارتی در استان فارس، بیان کرد: یک پژوهشکده، مجمع حقوقی و یک بخش فقهی  به عنوان بازوان شورای نگهبان همکاری دارند.

سرپرست دفتر شورای نگهبان در فارس با بیان اینکه متاسفانه با تبلیغ دشمنان اینکونه جلوه داده شده که شورای نگهبان تنها در دبیر و آیت‌الله جنتی خلاصه می‌شود، گفت: این در حالی است که شورای نگهبان شش فقیه و شش حقوقدان دارد.

جوکار با تاکید بر اینکه دشمنی‌های دشمنان بر همین موضوع متمرکز شده و تا شورای نگهبان وظیفه مراقبت دارد، دشمنی‌ها هم ادامه دارد، افزود: دشمن به دنبال دنبال مشروعیت زدایی از شورای نگهبان است و اگر مردم شناخت کافی از قانون اساسی داشته باشند، حرف دشمن کارساز نخواهد بود.

او مجددا تاکید کرد که دشمن درصدد تضعیف و تزلزل شورای نگهبان است و می‌خواهد مشروعیت این شورا را سست جلوه دهد، در صورتی که شورا به خوبی حفظ و پاسداری کرده و صدای دشمن را درآورده است.

سرپرست دفتر شورای نگهبان در فارس همچنین با بیان اینکه در دنیا هم مرسوم است که از هر توانمندی مراقبت شود، به جایگاه شورای نگهیان در احراز صلاحیت‌ها اشاره و عنوان کرد: احراز صلاحیت داوطلبان براساس استعلام از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی است و براساس رای گیری فرایند احراز صلاحیت انجام می‌شود.

جوکار اظهارنظر و ایجاد زمینه رای گیری اعضای شورا در احراز صلاحیت افراد را یک ساز و کار مطلوبی عنوان کرد که در مردم سالاری دینی پیش‌بینی شده و افزود: ١٢ نفر راجع به یک داوطلب اظهار نظر می‌کنند و ممکن است اسنادی ارائه شود که فق‌ها و حقوقدانان نسبت به آن اظهارنظر کنند یا نه.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.