سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش راهبردی روابط عمومی‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا

یک کارشناس رسانه گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا، نقش ارتباطات و اطلاع رسانی به موقع دو چندان بروز کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی خانیکی، کارشناس رسانه در حاشیه جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها،  اظهار کرد: دغدغه بنده در این ایام کرونایی همانند سایر فعالان وزارتخانه و حوزه دانشگاهی، عوارض این بیماری در حوزه آکادمیک و در محیط اجتماعی است.

او افزود: در این مدت از ظرفیت موجود دانشگاهی کشور برای مواجه با این ویروس استفاده شد. رصد اجتماعی کرونا در ایران به خوبی انجام گرفته و می‌توانیم نقش روابط عمومی در خصوص نحوه نگاهی که جامعه به کرونا داشته است را مشاهده کنیم.

این استاد دانشگاه ارتباطات تصربح کرد: کرونا دو ویژگی مهم داشت که نباید به سادگی از آنها عبور کنیم، یکی نوپدیدگی بود که به صورت مرتب با ناشناختگی مواجه بودیم و میزان جهل ما در این خصوص از میان علم و دانشی که داشتیم بیشتر بود؛ ویژگی دوم هم عالم گیری آن بود که ویروس کرونا هیچ عرصه‌ای از شمول خود حذف نکرده است.

خانیکی ادامه داد: در مرحله اول رصد‌ها حاکی از این موضوع بود که بتوانیم خود را با شرایط کرونا وفق دهیم، اما ناگهان شاهد پیک این بیماری بودیم و مرحله جدیدی شکل گرفت که از این جا به بعد عملکرد روابط عمومی بیشتر نمایان شد. در دوران شیوع ویروس کرونا، نقش روابط عمومی‌ها و دانشگاه‌ها بسیار جدی گرفته شد. در این دوران، نقش ارتباطات و اطلاع رسانی به موقع دو چندان بروز کرد چرا که همزمان با شناخت بیماری باید وب‌ها را هم جست و جو می‌کردیم.

او گفت: برای مرحله اول ویروس کرونا، پرسشی از منظر ارتباطات پیش رویمان قرار گرفت و مجبور شدیم قرنطینه و تنهایی را از یک دیدگاه و میل به ارتباط را با فاصله اجتماعی را از دیدگاه دیگر به عنوان سوژه و تحقیقی به عنوان تمرین دنبال کنیم. این درحالی بود که باید از علم ارتباطات در خصوص ویروس کرونا در همه پهنه‌های زندگی کمک می‌گرفتیم و از فضای ارتباطات استفاده می‌کردیم.

این استاد ارتباطات بیان کرد: در ایران هم شاهد این موضوع بودیم که بیشتر شهروندان به فضای وب مراجعه کردند البته این اتفاق در گذشته تحت تاثیر انقلاب‌های سه گانه یعنی شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و تلفن همراه رخ داده بود.

خانیکی تصریح کرد: تقویت همبستگی اجتماعی، رشد خیرخواهی از علائم مثبت ویروس کرونا بود. طبق آمار‌ها اکثریت چشمگیری در سطح ملی بیش از ۴۰ درصد تجربه کار خیرخواهانه داشتند.

او با بیان اینکه مواجه با پیک ما را در مرحله جدیدی قرار داده است، تاکید کرد: در حال حاضر براساس آمار و ارقام نمی‌توانم بگویم که روند گذشته کرونا تا چه میزان تغییر کرده است، اما طبق آخرین رصد‌ها از افکار عمومی به این نتیجه رسیدم که نگرانی‌ها در جامعه نسبت به آینده افزایش پیدا کرده است و بقای مسئله کرونا این مشکل را بیشتر کرده است.

خانیکی ادامه داد: اپیدولوژیست‌ها که شاید ذی صلاح‌ترین گروه‌ها از حوزه آکادمیک باشند، عقیده دارند که به اوج همه گیری کرونا رسیده ایم و همین عامل باعث افزایش نگرانی‌ها و کاهش خوش خیالی‌ها شده و ما را در یک تله موفقیت انداخته است. گمان می‌کردیم که مسئله را طی کرده ایم، اما این تله موفقیت مانع اصلی کار‌های  ما در شرایط جدید شده است. باید به ساماندهی بیشتر فکر کنیم و به نظر من در این مرحله استفاده از علم ارتباطات درخشان‌تر و برجسته‌تر شده است.

مقابله با کرونا، نیازمند فرهنگ سازی مناسب

او گفت: در مرحله پیک کرونا به وضوح دیده می‌شود، چیزی که منجر به رسیدن به این اوج شده است، بخش‌هایی از آن به ساخت فرهنگی، آداب و رسوم و سنت‌ها برمی‌گردد که به گونه‌ای دیگر باید به آن فکر کرد، یعنی از حاشیه به متن آمده و از عروسی‌ها و عزاداری‌هایی که در شهر‌ها و بخش‌های کوچک بوده و به شهر‌های اولیه فشار آورده است و به همین علت برای مقابله با این مسئله باید به صورت فرهنگی، علمی و اشتراک دانش با آن برخورد کرد.

خانیکی تصریح کرد: اشتراک دانش در جامعه، بحث فرهنگ علمی و جلب مشارکت مدنی، ۳ ضرورتی است که در حال حاضر مطرح شده و از این به بعد باید ببینیم که وزارت علوم، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی با چه مسئله‌ای رو به رو خواهند بود. شاید بتوان گفت یکی از فرصت‌هایی که توانست در برابر تهدید کرونا باشد، فرصتی بود که در حوزه آموزش شکل گرفت.

او گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ما در کرونا این بود که بحث آموزش‌های آنلاین باعث پیشرفت ما و ساخته شدن ظرفیت‌های جدید شد.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: منظور از افزایش آموزش‌های مجازی یا آنلاین تنها بخش فناورانه آن نیست، بلکه از منظر ارتباطی به نقش ارتباطات در حوزه انسانی و اجتماعی باید بنگریم. ظرفیت اینترنت همه را عصبانی می‌کرد، اما یک مناسبت‌های را تغییر داد، برای مثال در حوزه آموزش و پرورش اگر کرونا نیامده بود؛ نقش معلمان برجسته نمی‌شد.

خانیکی  ادامه داد: ویروس کرونا باعث افزایش قدرت و اختیارات دانشگاه ها، استادان و ... شد که مهم‌تر از بخش تکنولوژیک آن بود. به کمک آموزش توانستیم، پیشرفت کنیم.

روابط عمومی‌ها؛ اولین مکان برای جبران نقص سازمان‌ها هستند

او گفت: روابط عمومی‌ها مرغ عروسی‌ها و عزاداری هستند و هر جا که بخواهیم مشکلی حل شود از روابط عمومی‌ها کمک می‌خواهیم. روابط عمومی‌ها در واقع اولین مکان برای جبران نقص سازمان‌ها هستند و به بیان ساده‌تر از تعریف علمی روابط عمومی می‌توانیم بگوییم که نقش روابط‌های آکادمیک، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در این شرایط چیست.

این کارشناس رسانه ادامه داد: بحث انتشار باز دومین مسئله بود که در دوران ویروس کرونا مورد اهمیت واقع شد و تمامی منابع و کتاب‌ها در اختیار قرار گرفت و حتی در سایت‌ها و فضای مجازی هم دیده می‌شد. این انتشار باز در جایی که انتشارات علمی گران و پر هزینه است، به این معنا بود که امکان دسترسی محققان به تمام منابع حتی در سطح جهانی، کنگره ملی و کتابخانه ملی صورت پذیرفت و اهالی علم یعنی استادان و دانشجویان توانستند از آن استفاده کنند.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه منابع آموزشی باز، باعث فراگیر شدن آموزش در جهان شد، تصریح کرد: روابط عمومی جدید را نمی‌توانیم ادامه روابط عمومی قبل بدانیم. از روابط عمومی‌ها به خصوص در بحث کرونا انتظاراتی به وجود آمد که دیگر نمی‌توان بحث‌های تکذیب، علامت تعجب و ... را از آن‌ها بگیریم، بلکه راه مقابله با این مسئله باید پیدا شود، چرا که از کنار پدیده کرونا مباحث اینفوگرافی صورت گرفت و تمامی مراکز در این امر فعالیت می‌کردند.

خانیکی در پایان تاکید کرد: نسبت بین ارتباطات و ویروس کرونا در این فرایند نباید واکنشی باشد، یعنی منتظر نباشیم که حتما اتفاق رخ دهد و سپس به آن واکنش دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.