سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایوان شرقی معبد داش کسن استحکام‌ بخشی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از اجرای فاز اول مرمت معبد داش کسن ویر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، گفت: در طرح حفاظت و مرمت سنگ‌های معبد داش کسن ویر ابتدا خاک برداری و پاک سازی محیط پیرامونی انجام شد و سپس در جهت تحکیم و در جهت مقاوم سازی ایوان شرقی سنگ چینی در پشت ایوان با عمق مناسب انجام شد.
 
او افزود: با اجرای سنگ علاوه بر مقاوم سازی و اجرای پشت بند، منظر مجموعه نیز در این قسمت داری نظم و انضباط برخوردار شد و همچنان حفاظت و مرمت اضطراری در این معبد ادامه خواهد داشت.

ارجمند اظهار کرد: برای ساماندهی فضا‌های این بخش ها، بقایای در معرض خطر شناسایی شده و عملیات استحکام بخشی و حفاظت اضطراری بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد و عملیات مرمت این معبد به صورت مستمر و سالانه انجام می‌شود.

او ادامه داد: حفاظت، مرمت، مستند نگاری دقیق، استحکام بخشی، ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت تا پایان امسال در معبد داش کسن انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به اینکه معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین شده است، گفت: معبد داش کسن قدمت ۷۰۰ ساله دارد و در حاشیه روستای ویر در ۱۸ کیومتری جنوب شرقی شهر سلطانیه واقع است. 
 
انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.