سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی تفصیلی با سخنگوی سازمان هواپیمایی:

بلیت هواپیما گران نمی‌شود/ پرواز به شهر‌های قرمز ممنوع می‌شود؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: هیچ برنامه و یا درخواستی در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح نشده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از حوزه‌های حمل ونقلی دچار مشکل شده اند به طوری که صنعت حمل ونقل هوایی در بازه‌ای از زمان با کاهش چشمگیر جابه جایی مسافران رو به رو  شد. البته بعد از مدتی محدودیت ها برداشته و  استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی الزامی شد. در همین زمینه  گفت‌وگویی را با رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  انجام داده ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با ورود ویروس کرونا آخرین وضعیت حمل و نقل در بخش هوایی جهان به چه شکلی است؟ 

جعفرزاده: تمامی کشور‌های جهان هم اکنون درگیر ویروس کرونا هستند، یکی از مدل‌های حمل و نقلی که در جهت توسعه اقتصادی کشور‌ها نقش تعیین کننده و بسیار موثری دارد حمل و نقل هوایی است که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش عمده‌ای از این مدل درگیر این ویروس شده است.

تنها ۱۰ درصد از پروازهای دنیا انجام می شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا میزان  حمل ونقل هوایی در جهان کاهش یافته است؟

جعفرزاده:  در این شرایط شاهد کاهش چشمگیر حمل و نقل هوایی هستیم به طوری که از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون تنها ۱۰ درصد از پرواز‌ها امکان انجام داشت که از این میزان هم بخشی از آن‌ها پرواز‌های موردی و برنامه‌ای بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برداشته شدن محدودیت های هوایی توانسته در توسعه حمل ونقل هوایی موثر باشد؟

جعفرزاده: یکی از راه‌هایی که باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود انجام دوباره فعالیت شرکت‌های هواپیمایی است،  توسعه این فعالیت‌ها هم باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور می‌شود به طوری که با برداشته شدن محدودیت‌ها در برخی از استان‌های کشور و کنترل ویروس کرونا پرواز‌ها را با لحاظ شرایط مصوب ستاد مرکزی کرونا آغاز کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در جابه جایی مسافران به چه شکلی است؟

جعفرزاده:  انجام این پرواز‌ها با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل بهداشتی صورت می‌گیرد و ما باید بتوانیم این بخش را تقویت کنیم   هم اکنون تنها راهکار موفق در این بخش آن است که بتوانیم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی پرواز‌ها را انجام دهیم البته با توجه به آن که سازمان هواپیمایی کشوری نقش حاکمیتی و مدیریتی در این زمینه دارد سعی کرد با تهیه شیوه نامه‌ها و اساسنامه تمامی اقدامات و راهکار‌های پروتکل‌های بهداشتی را در این زمینه ارائه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تمامی شرکت های هواپیمایی باید این موضوع را رعایت کنند؟ 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: همه شرکت‌های هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند از چهاردهم تیرماه هیچ مسافری حق نداشته بدون ماسک سوار هواپیما شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: مسافران بخش هوایی در چند مرحله در حوزه هوایی  چک می شوند؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: هم اکنون در بخش پروازی مسافران در ۴ مرحله چک می‌شوند و باید این موضوع در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های هوایی رعایت شود، برای آنکه چرخ اقتصاد کشور روان‌تر حرکت کند باید بتوانیم از این شرایط سخت بگذریم که این مهم بدون رعایت جدی دستورالعمل‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

مهمانداران ماسک نزدن مسافران را تذکر دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما در مورد برخی از تصاویری که هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود چیست؟ 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که مسافران و یا مردم تصاویری ارسال می‌کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده و یا مسافران بدون ماسک در سالن ترانزیت و یا هواپیما حضور دارند که برخی از این عکس‌ها ممکن است درست نباشد و یا در آن لحظه مسافر چند دقیقه‌ای ماسک خود را برداشته باشد.  ممکن است کروی پرواز به هنگام ورود و در طول پرواز اگر مورد مشاهده کردند که مسافری ماسک نزده باید تذکر دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت می شود؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: این فاصله گذاری در تمامی فرودگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و اتوبوس‌های این بخش تعریف و رعایت شده، اما در داخل هواپیما به دلیل آنکه دستگاه‌های تصفیه هوا هر سه دقیقه هوای داخل کابین هواپیما را تصفیه می‌کنند بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

البته ملزم هستند دو ردیف آخر هر هواپیما خالی باشد تا در صورت دیدن مورد مشکوک سریع بیمار به این قسمت منتقل و اقدامات لازم صورت گیرد.  در فرودگاه هم علامت گذاری جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته و مسئولان فرودگاه موظف هستند که در صورتی که مسافری توصیه‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند از ارائه سرویس به آن‌ها خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان هواپیمایی آیا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی مصوبه ای ارائه کرده است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور:  بر اساس مصوبه بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، که در تاریخ هشتم تیر ماه در حضور رئیس جمهوری برگزار و بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن سرپوشیده تاکید شد، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مسافران، مشایعت‌کنندگان را به استفاده از ماسک ملزم کرد.  بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره)، شرکت‌های هواپیمایی، خدمات فرودگاهی، فرودگاه‌های خلیج فارس، ماهشهر، خارک، سیری، لاوان، بهرگان، آغاجاری، گچساران، کیش قشم، ماکو، کاشان، چابهار، دزفول و جاسک استفاده از ماسک توسط مسافران و تهیه و تامین ماسک جهت ارائه به پرسنل در محیط کار از جمله ترمینال، کابین هواپیما و ایرساید را الزامی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری می شود؟

جعفرزاده: براساس بخشنامه مذکور از ورود مسافران بدون ماسک به ترمینال‌ها، اتوبوس و هواپیما ممانعت می‌کنند در راستای مصوبه مذکور و به منظور رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و کنترل شیوع بیماری کرونا، بخشنامه الزام اجرایی‌شدن استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها و هواپیما‌ها به شرکت‌های هواپیمایی و تمامی بخش‌های مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.

 همه حاضران در سالن‌های فرودگاه‌ها نیز ملزم به اجرای استفاده از ماسک هستند، با توجه به اهمیت و در اولویت قرار داشتن سلامت مسافران در صنعت حمل و نقل هوایی، دفاتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری از جمله دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها شرکت‌ها و موسسات هوانوردی، دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی و دفتر عملیات پرواز به صورت مستمر به بازرسی از فرودگاه‌ها و در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکل‌ها برخورد مقتضی انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت پروازهای خارجی به چه شکلی است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: انجام این پرواز‌ها منوط به رفع محدودیت‌ها از سوی کشور‌های خارجی است و به محض آنکه این محدودیت‌ها توسط کشور‌ها برداشته شود این پرواز‌ها هم آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه ضدعفونی در پروازهای خارجی به چه شکلی است؟

جعفر زاده: در تمامی پرواز‌های خارجی ضدعفونی هواپیما‌ها توسط بخش‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود گفت: در استان‌هایی که وضعیت قرمز در آن‌ها وجود دارد رعایت پروتکل و شیوه نامه‌های بهداشتی در این شهر‌ها با حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا ممکن است پروازهای به دلیل کرونا محدود شود؟   

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌هایی برای انجام پرواز به این شهر‌ها ارائه کند سازمان هواپیمایی هم این اقدامات را به صورت کامل رعایت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است؟

جعفر زاده:  در بعضی از مسیر‌ها نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی هیچ برنامه و یا درخواستی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در صورت مشاهده تخلف شرکت های هواپیمایی  مسافران چگونه اطلاع رسانی کنند؟

جعفر زاده: طبق این اساسنامه بای تمامی بخش‌های پروازی و فرودگاهی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت رعایت نکردن این پروتکل‌ها مسافران می‌توانند گزارشات و شکایت خود را به سایت سازمان هواپیمایی کشور ارائه کنند. مسافران بخش هوایی هر گونه مورد خلاف در خصوص پروتکل‌ها و هرگونه افزایش قیمت بیرون از چارچوب نرخ نامه را از طریق سایت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت تورهای خارجی از جمله ترکیه چیست؟ 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: فروش بلیت تحت عنوان تور خارج از کشور منوط به نظریه عمومی کشور‌های مختلف دارد در حال حاضر کشور‌های که همواره مقصد توریستی یوده است پذیرای مسافران نیست.

جعفرزاده:  ایجاد تعهد برای مسافران قبل از فراهم شدن شرایط لازم برای پرواز‌های خارجی برخورد قانونی در پی خواهد داشت .در حال حاضر کشور ترکیه پذیرای اتباع خود، مسافرینی که تبعیت آن کشور و کسانی است که دارای ویزای کاری هستند خواهد بود و تبلیغات انجام تور و اعزام توریست به این کشور صحتندارد و مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت می‌کنند مطلع باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان: وظیفه شرکت های هواپیمایی  درباره فروش بلیت هواپیما ها چیست؟

جعفرزاده: شرکت‌های هواپیمایی نیز موظفند نسبت به نحوه فروش بلیت‌های خود نظارت دقیق داشته باشند و پس از دریافت مجوز پرواز به کشور‌های خارجی نسبت به فروش بلیت‌های خود اقدام کنند همچنین صراحتا شرایط  مسافرانی مورد پذیرش کشور مقصد را اطلاع رسانی کنند.

در صورت مشاهده هرگونه فروش بلیتی که توسط مراکز فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و چه مراکز فروش بلیت الکترونیکی که صندلی پروازی برای آن در نظر گرفته نشده را به سازمان هواپیمایی کشوری جهت برخورد با آن‌ها معرفی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شرایط پروازهای خارجی در وضعیت کرونایی کشور چیست؟

جعفر زاده: شرایط انجام پرواز‌های خارجی منوط به وضعیت شیوع بیماری آن کشور‌ها و نوع پذیرش مسافران و شرایط اعلامی آن‌ها خواهد داشت.

سخن آخر 

بنابراین انتظار می‌رود مسافران به تبلیغات مراکز فروش غیرمعتبر اعتنا نکنند و قبل از سفر از وضعیت پرواز‌های آن مسیر‌ها مطلع شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir گزارش دهند.

گفت‌وگو از علی خانی و محبوبه کباری

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، هواپیمایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
هواپیمایی وارش بلیط فروخته و مارو سوار نکرده با این که ما تو فرودگاه بودیم و هواپیما هم هنوز حرکت نکرده بود گیت رو بستن
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
حیف که نمیشه بلیط هواپیما رو پیش فروش کرد و احتکار کرد..........
اسد
۱۵:۳۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام بلیط پرواز تهران دبی تهران قبل کرونا حدود ۱/۸۰۰ میلیون بود ماه پیشبنده بیشاز۶ میلیون پرداختم چگونه افزایش نداشته ایم؟ لطفا باطلاع این مسیول محترم بزرگوار برسانید یا مثلا شرک هواپیمایی تخلف کرده استیا آژانس هواپیمایی .
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
ملت شریف ایران توجه کنید

هرگاه دیدی در سایتی نوشته شده فلان چیز گران نمی شود

حتم به یقین گران می شود

به عنوان مثال گفتند: بلیت هواپیما گران نمی شود

مطمئن باشید 120 درصد، 100 هم نه، 120 درصد گران میشود
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
ملت شریف ایران توجه کنید

هرگاه دیدی در سایتی نوشته شده فلان چیز گران نمی شود

حتم به یقین گران می شود

به عنوان مثال گفتند: بلیت هواپیما گران نمی شود

مطمئن باشید 120 درصد، 100 هم نه، 120 درصد گران میشود
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
خبری هست خبری درراه است
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
انشااللاه ظهور آقا امام زمان
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
واقعا
جمال
۱۰:۲۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
خب متوجه شدیم که همین روزاست که گرون بشه
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
چقدر خوبه که مردم به مسئولین و وعده هاشون اعتماد دارند
سام
۰۸:۴۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
هروقت گفتید گران نمی شود بدان که گران خواهید کرد.
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
وقتی مسئول میگه گران نمی شود مردم بدانید:
که قرار هست گران بشود-
رضا
۰۷:۴۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
همین روزهاس که بلیط گرون بشه یکی از بهونه هاشون کرونا و کمبود مسافر
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
عجب
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
بابا تورو خدا بلیطارو گرون کنید.اینقدر اروزن تا حالا بلیط من که ندیدم.۹۰۰ و ۷۰۰هزار تومان بلیط که چیزی گوگولی.
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
بابا تورو خدا بلیطارو گرون کنید
ح
۰۵:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
هر وقت هر مسئولی اومد گفت گرون نمیشه
شک نکن دو هفته دیگه گرون میشه
ناشناس
۰۵:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
مسافر موقع حرف زدن ماسکو میاره پایین، مواد ضد عفونی کننده ی خط در میون صندلیها رو ضد عفونی میکنه تازه نمیدونن اصلا کجارو بزنن، جناب خلبان جاش امنه بیچاره مهمانداران که همیشه تو بدو بیراه گفتنای مسافر جلوی دید هستن، همه جاهم پرواز تا کله پرمسافر میره کجا شهرای قرمز ممنوعه
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
اووه قراره بلیت هواپیما گران بشه!
ناشناس
۰۳:۲۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
اووه قراد بلیت هواپیما گران بشه!!!
حکمت
۰۱:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
تجربه نشان داده هروقت مسءولی گفته چیزی گران نمیشودبرعکس گران میشود
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
همه چی که گرون شده اینم گرون کنید.کی میتونه هواپیما سوار شه.ای اقایون دولتی معلوم هست چکار میکنید