سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ مادر در جشن ازدواج پسرش؛ ماجرای عروسی‌های مرگبار در ایران چیست؟

موج دوم شیوع کرونا را شاهد هستیم اما همچنان بساط میهمانی‌ها و عروسی‌ها در مواردی پابرجاست.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا در ابتدای شیوع روی محیط‌های شلوغ دست گذاشت و این اتفاق نه تنها پس از سال‌ها برخی مراسم‌‌ها نه‌چندان پرفایده را از دایره عادات مردم در نقاط مختلف جهان حذف کرد، بلکه برای چند ماه خبری از مراسم پرخرج و زرق و برق‌دار عروسی و ختم نبود؛ مراسم‌هایی که حتی بعضی خانواده‌ها برای برگزاری آنها پول قرض می‌گرفتند و تا چند سال بعد در حال پرداخت وام و اقساط آن بودند. کرونا هر چقدر بلا به سرمان آورد؛ حداقل از این بابت پا قدمش خیربود و خیلی از عروس و دامادها را با کمترین شرمندگی، آبروریزی راهی خانه بخت کرد.

در این میان برخی نیز هستند که باوجود علاقه‌مندی به برگزاری مراسم عروسی، دست نگاه داشتند و آن را به بعد از دوران کرونا موکول کردند اما یک دسته دیگر وجود دارند که خیلی جالب‌اند! به هیچ عنوان زیر بار نمی‌روند که چند روز عروسی‌شان جابه جا شود چه برسد به چند ماه.  شاید این دسته همان‌هایی‌اند که حاضرند جانشان را به چوب حراج بزنند، اما عروسی و مراسم‌های ولو ساده‌شان لغو نشود.

چند هفته‌ای هست که خبری از قرنطینه نیست و بقیه این روز‌های کرونایی را به دست باور جامعه از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجتماعی‌مان سپردند که می‌توان کم‌ترین آن را  استفاده از ماسک  برشمرد؛ این مسئولیت و فهم اجتماعی نه تنها سلامت و جان خود ما و عزیزانمان بلکه سلامت یک جامعه را تضمین می‌کند.

آن دسته از افراد که به هرطریقی این وظیفه ملی را پشت گوش می‌اندازند، در ابتدا به خود ظلم می‌کنند و جان خودشان را به خطر می‌اندازند گرچه قلب هموطنانشان نیز به درد می‌آید.

خبر ناگوار فوت مادر داماد

یکی دو هفته است که شنونده اخباری مبنی بر ابتلای چندین عروس و داماد و خانواده‌شان به ویروس کرونا هستیم. در کنار این اخبار ناراحت‌کننده، وزارت بهداشت و متخصصان کشورمان به هرشیوه که می‌توانستند، مردم را از برگزاری مراسم عروسی منع کردند چه برسد به جشن‌های شلوغ!

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک یک مورد عروسی دیگر با اتفاقاتی ناگوار همراه شد. یک عروس‌داماد و خانواده اراکی بعد از برگزاری عروسی، به دلیل ابتلای جمعی به ویروس کرونا راهی بیمارستان شدند و متاسفانه مادرِ داماد در بیمارستان امیرالمومنین (ع) اراک جان باخت. به نقل از یکی از پرستاران بیمارستان، بعضی از مهمانان این عروسی از شهر‌های دیگر آمده بودند که البته درحال حاضر تعدادی از آنان به دلیل وخامت حال مراحل پیگیری درمانی را می‌گذرانند و بستری هستند.

وضعیت کرونا نابسامان است، موضوع را جدی بگیرید!

بابک فروتن متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مراسمی مانند عروسی‌ و ترحیم که در دوران کرونا برگزار می‌شود،  اظهار کرد: در بحث کرونا هرجا را کم‌توجهی کنیم قطعاً یک واکنش جدی و خشن را شاهد خواهیم بود. اکنون در مرحله‌ای نیستیم که به یک سطح یکنواخت و با ثباتِ شیوع این ویروس رسیده باشیم و به راحتی می‌شود با اموری مانند ماسک نزدن‌، تجمع در مراکز درمانی، بازار و امثالهم شرایط بدتری را تجربه کنیم. 


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: یکی از اقداماتی که در ابتدای شیوع کرونا بسیار به آن‌توجه شد، محافظه‌کاری و جلوگیری از تجمعات بود که البته به جا بود و تأثیر بسزایی در شیوع بیشتر این ویروس داشت؛ لغو مراسمی مثل ختم، عروسی، جشن تولد، بیرون رفتن و فعالیت‌های جمعی مانند خرید کردن را نمی‌توان برای همه افراد متوقف کرد و عموم مردم را نمی‌توان بالاجبار از این امور منع کرد چرا که برخی امکانات مادی برای رفع برخی نیاز‌های اساسی خود را ندارند. این وظیفه مسئولین و فرهیختگان مملکت است که با جایگزین کردن شیوه‌نامه‌هایی تازه، برای این مسائل مختل شونده چاره بیاندیشند.

فروتن با اشاره به اینکه تا مدت زیادی نمی‌توان به مردم  گفت که جشن نگیرید، عروسی نگیرید و به خانواده خود سر نزنید، بیان کرد: با توجه به شرایط بد روحی که کرونا ایجاد کرده است، مردم سفر را برای تغییر احوالات خود انتخاب می‌کنند، برخی افراد هم ملاقاتیِ بیماران کرونایی‌اند و به طور طبیعی سخت است که قید دیدار عزیزشان را بزنند علی‌رغم اینکه این کار به احتمال زیاد، ویروس کرونا را راهیِ منزل آن فرد می‌کند.

۴۰ تا۶۰ درصد مردم باید درگیر این ویروس شوند!

او افزود: درحال حاضر ما شاهد ابتلا‌های دست‌جمعی ناشی از سفر‌های دست‌جمعی و مراسم‌های توده‌ای هستیم و قاعدتا باید منتظر افزایش مرگ و میر باشیم. هنوز درصد قابل توجهی از مردم کرونا نگرفته‌اند که ما با خیال آسوده از ایمنی بدن افراد، نگران افزایش مرگ و میر و مبتلایان نباشیم! بین ۴۰ الی ۶۰ درصد مردم باید درگیر این ویروس شوند تا شاید بتوانیم با خیال راحت از الگوی بروز کرونا به الگوی آنفلوانزا برسیم که با دارو و در فصولی خاص قادر به رفعش باشیم. با یک حساب سرانگشتی درخواهیم یافت که ۴۰ درصد از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران چیزی حدود ۳۶ میلیون نفر می‌شود! یعنی باید حدود ۳۶ میلیون نفر مبتلا داشته باشیم تا الگوی ظهور کرونا را به الگو‌های محدود فصلی از نظر دامنه و ارتفاع کاهش دهیم.

کشور نیازمند تبیین شیوه‌نامه‌های جدید است

این متخصص بیهوشی از متولیان امر مبارزه با کرونا مانند متخصصین، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و مسئولان کشوری انتظار می‌روند تا راهکار‌هایی ارائه دهند و شیوه نامه امور مختلف را تبیین کنند تا یک هم‌زیستی با کرونا صورت بگیرد؛ به طور مثال برای محیط‌های مختلف مثل مساجد، تالار‌ها و امثالهم، باید قواعدی با توجه به ظرفیت این اماکن در دستور کار قرار گیرد و به همین شکل رصد شوند. نتیجه این قوانین و شیوه‌نامه‌ها، از بین بردن عوامل شیوع کرونا خواهد بود.

او در ادامه گفت: شاهد هستیم که مجامع علمی کشور، بعد از شیوع کرونا جلسات و وبینار‌های خود را به طور ویدیو کنفرانس و مجازی برگزار کردند.

فروتن در خصوص انتقال کرونا به سایر افراد جامعه به واسطه فعالیت‌های مختلفی که درطی دوران کرونا انجام می‌دهند بر اساس نتایج انجمن پزشکی تگزاس اظهار کرد: یک چارت از عدد یک الی ۱۰ وجود دارد که محیط‌های پر خطر به کم‌خطر از نظر ابتلا و انتقال ویروس کرونا را درجه بندی کرده است و به ترتیب به ذیل زیر است:

شرایط کم خطر

عدد یک که کمترین احتمال انتقال ویروس را دارد شامل فعالیت‌هایی مانند باز کردن نامه پستی است که از پست‌خانه یا صندوق پستی گرفته می‌شود.

فعالیت‌هایی که در رده دوم هستند شامل دریافت غذا از رستوران به صورت تحویل درب منزل، بنزین زدن، فعالیت‌های ورزشی که شامل دو بازیکن و ورزشکار است و بیرون رفتن برای تفریح می‌شود.

شرایط خطر کم و متوسط

درجه سوم شامل سه فعالیت خرید از خواربارفروشی و میوه‌فروشی‌ها، بیرون رفتن برای دوچرخه سواری و پیاده‌روی در محیط باز است.

درجه چهارم خطر انتقال ویروس کرونا ماندن در هتل به مدت دوشب، نشستن در مطب یک دکتر برای انتظار نوبت، رفتن به کتابخانه یا موزه،  محیط رستوران روباز و همچنین قدم زدن در مناطق شلوغ سر باز شهر است و به طور مثال یک ساعت بازی کردن در اتاق بازی، احتمال متوسط خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

شرایط خطر متوسط

برای درجه پنجم سه محیط ذکر شده است از جمله رفتن به کنار دریا، مهمانی‌های حوالی خانه و در بالکن و دورهمی‌ها و مهمانی‌های این‌چنینی. خرید از سوپرمارکت‌های بزرگ در همین درجه نیز قرار می‌گیرد.

درجه ششم چهار فعالیت است مانند فرستادن بچه‌ها به مدرسه و اردو‌های مدرسه ای. حدود یک هفته کار کردن در ساختمان اداری و شنا در استخر‌های عمومی، دید و بازدید و ملاقات فامیلی به خصوص سالمندان و همچنین مشاغلی که مدام در رفت آمد هستند مثل خبرنگاری.


بیشتر بخوانید


شرایط خطر متوسط تا زیاد

درجه هفتم طیف وسیعی دارد و متوسط رو به بالا محسوب می‌شود، مانند آرایشگاه‌های زنانه که حضور در آنها بیشتر طول می‌کشد. غذا خوردن در رستوران‌های دربسته و‌ شرکت در جشن‌تولد‌ها، ازدواج‌ها، عروسی‌ها و مراسم ختم، سفر‌های هوایی با هواپیما، بازی‌هایی که تماس مستقیم زیاد دارند مثل بسکتبال و فوتبال و بغل کردن و دست دادن افراد هم از این موارد هستند.

شرایط خطر زیاد

درجه ۸ و ۹ که بسیار خطر آفرین محسوب می‌شود، غذا خوردن در بوفه‌هاست. فعالیت در مراکز ورزشی مانند باشگاه‌ها، رفتن به شهربازی‌ها، رفتن به تئاتر یا دیدن فیلم در سینما بدون فاصله، کنسرت‌ها و میادین ورزشی برای دیدن مسابقات، کار‌های جمعی مانند مراسم مذهبی که بیشتر از ۱۰۰ نفر در یک فضای بسته باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
حانیه
۰۹:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شماها فقط عروسی های توی شهر تهران و جاهای دیگه رو میبینید شهر های کوچیک هزینه های اونقدری نداره با 50میلیون راحت میشه عروسی گرفت تازه الان با کرونا که هزینه پایین هم اومده پس چه بهتر که زودتر عروسی رو گرفت
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایرانیها خود رو تافته جدا بافته میدونن
ودر هر مسئله ای هنجار شکنی میکنن
کل دنیا داره ماسک میزنه فقط مردم ما!!!!
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایرانی ها کلا از قدیم هنجار شکن و قانون شکن و لجباز بودن .هر کاری رو بگن انجام بده نمیدن و برعکس.با کی و چی لج میکنید اخه..خطر بیخ گوشمونه.نسل داره منقرض میشه اخه.
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خدایا
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
واقعا مردم را نمیفهم
از کسی رسانه داخلی پرسید .چرا ماسک نزدی
گفت گروه خونی o. هستم .کرونا نمیگیرم
چرا به چرندیات و مزخرافات سایت ها .کانالهای معاند گوش میدهید
یعنی وقت تحقیق ندارید
یا وقت گران بها و عمر کوتاه را در فصای مجازی سپری میکنید
که اصلا بجز صرر .منفعتی برایتون ندارد
1345
۱۹:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من عروسی سراغ دارم هم پدر مادر عروس و هم داماد تو عروسی کرنا گرفتن مردن
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ازyjc تقاضامیکنیم پیگیر این قضیه باشند تایه نهادی به این عروسی ها پایان بده اخه عروسی به چه قیمتی بعضیا واقعا درک ندارن دکتراوپرستارای مادارن باجونشون بازی میکنن تامردم رودرمان کنند اونوقت یه سری به فکر عروسی گرفتن افتادن نری میگن دیگه نمیایم عروسی تون بری چجوری بری باید جونتوبذاری کف دستت خواهش میکنم ازتون یه فکری بکنید اینطوری نمیشه
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اقا پسرو...
شما مسبب این مرگید
حسن
۱۷:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
شبها باید جایگاههای سوخت سی ان جی تعطیل بشند تا افرادی که برای تفریح و مسافرت و عروسی بیرون میرند جایی نتونند برند
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بنظرم دولت باید برای این قانون شکنی جرمیه سنگین تحمیل کنه
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
قبلا می‌گفتن پول نداریم عروسی بگیریم، حالا که لازم نیست عروسی بگیرن، زوری می‌رن دنبالش!!
ممد
۱۷:۲۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ماسک رایگان بدین
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خودمون به اون راه نزنیم من ماهی ۵تا ماسک میخرم ۱۱ میشه یعنی ۱۱ تومن این قد زیاد که نخریم ما خودمون به خودمون ظلم میکنیم
عقیل‌پارسا
۱۷:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
الهم‌عجل‌لولیک‌فرج
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
باتشکر از باشگاه خبرنگاران جوان عروس وداماد اصلا متوجه این کرونا نیسن ما ۲ مرداد عروسی داریم همسرم عموی داماد بهشون گفتیم عروسی نگیرید ناراحت شدن که عروس وداماد آرزو دارن حالا من وبچه هام نمیریم ولی همسرم میگه زشت نریم تازه دو شب میگیرن ای کاش جلو این عروسیا نیرو انتظامی میگرفت ولی اگه کسی هم کرونا گرفت مرد اصلا ناراحت نشید حقشون میگن کرونا کجا بوده
من
۱۶:۲۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
عروسها می میرند برای ویروس کرونای مادرشوهرکش
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ضرب المثلی هست که می گه خودم کردم که لعنت بر خوردم باد
وقتی عروسی می گیرید باید منتظر مرگ و میر از کرونا هم باشید
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اینارودیگه نمیشه اسمش رو گذاشت عروسی بلکه خودکشی دسته جمعیه
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
احسنت به نظرت راجب بی پولی آره والله اکثرا دروغ میگن پول نداریم
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فامیلای ما هم میخان عروسی بگیرن تو رو خداعقل داشته باشد عروسی نگیرید
وحید
۱۴:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
لطف کنید پیگیر تعویق کنکورها بشین. از نسل کشی جلوگیری کنین. بخدا زمان اعلام نتایج باید جلوی اسم خیلی ها بنویسن مرحوم و مرحومه.
اقای روحانی جلوی این کارو بگیر. بخدا اگه احمدی نژاد الان رئیس جمهور بود هرگز همچین اجازه ای نمی داد
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
وقتی یکی که خودش مسئول و برای پسرش جشن عقد میگره از بقیه چه توقع
امین غ
۱۴:۰۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چرا باید تابان حماقت ی عده ادم بی فکر را کادر درمان و بهداشت بده والا دیگه خسته شدیم از دست ای ملت
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ما چه گناهی داریم که نمیتونیم دعوت عروسی برادر یا خواهر رو رد کنیم.خدایا به ما رحم کن.حلالمون کنید
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بابای من با کرونا فوت شد با این که توی اعلامیه نوشتیم به خاطر کرونا مراسم نداریم مردم میومدن در میزدن و برای تسلیت میومدن خونمون!!!! ما هم نمیتونستیم در رو براشون باز نکنیم!!!! چند روز بعد فوت بابام یکی از فامیلامون اومدن ازمون اجازه گرفتن برای پسرشون عروسی بگیرن... توی عروسیشون 50 نفر کرونایی شدن!!!!
فرهنگمون باید خیلی خیلی ارتقاء پیدا کنه تا مردم خودجوش رعایت کنن ... لااقل به این نتیجه برسن که با جون خودشون شوخی نکنن....
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
به نظرمن عروس ودامادهمودوست داشته باشندنیازی به عروسی نیس
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
حالا برید غصه بخورید و پشیمون بشید.اخه چرا کاری که 100 درصد با عقل منافات داره رو انجام میدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
وقتی متوجه نیستن که این مریضی همه گیر رعایت نمی کنند میشه عروسی عزا
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
وقتی متوجه نیستن که این مریضی همه گیر رعایت نمی کنند میشه عروسی عزا
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اخه عروس خانما و اقا دامادا جشن چیه والله با اون پولی که قراره خرج عروسی کنید بدهید به افراد فقیر و مستمند بزار حداقل چندین نفر شاد شن و براتون دعا کنن اخه جشن عروسی الان واقعا خودکشیه
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
نه داداش نگرفتیا
فقط پول مکه کربلا باید بره واسه فقرا
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بابا نمیخواد ب فقیر بدن بزار تو جیبشون ولی جشن نگیرن که اینطور داغدار بشن
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
پول عروسی رو به کسی ندید برای خودتون سرمایه کنید حداقل.
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بدهید به افراد فقیر و مستمند چه?انشاالله خیره
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
از حجم و شدت برگزاری مراسمات عروسی در این مدت فهمیدم مردم دروغ میگن که پول ندارند. هیچ کس حاضر نشد بدون این مراسمات پر خرج ازدواج کنه.
تالارها رو میبندن مردم توی خونه میگیرند.
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
دقیقا مردم‌‌ پول دارن فقط آه و ناله میکنن.
اینو میشه تو صف و عروسی و بورس و خیلی چیزا دید
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اعلام کنند هر کس آمار این تجمعات رو بده 20 میلیون جایزه میگیره، اونوقت ببینم کی عروسی میگیره تو خونه اش.
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
توی خونه میگیرند بگیرند
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ما نمی دونیم این دختران این دوره زمانه چرا اینقدر لوس ودست خود راضی هستند نمیدونندویروس کرونا خفت همه را میگیره اصرار به جشن و شادی دارند که ارزش داره که تو این جشن شما چند نفر بیمارشوند ؟ حتما این عروس خانم خیلی خوشحال هست مادر شوهر نداره
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خیلی خوب بود
الان موجی از عروسی گرفتنا واسه محو کردن مادرشوهرا شروع میشه
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
از کجا میدونی به اصرار عروس مراسم گرفتن؟؟؟؟ قاضی!!!!!
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
حق شون نگیرین جشن
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مادرشوهرا نرن جشن
irani
۱۱:۲۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
یک بار نشد خبر خوش بشنویم از سایتتون
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره irani
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
کسی که خربزه میخورد پای لرزش هم باید بنشیند
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سطح شعور افرادی که با این وضعیت با این همه هشدار سفر میرن, انواع جشنها رو میگیرن, مراسم ختم میگیرن, واقعا در چه حدی هست؟!
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خدا وکیلی با طلا گرمی یک میلیون چطور عروس میارن
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
عروس و داماد به کام می رسند و میهمانان به کام مرگ می روند...
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
تالار باغ ها و اریشگاه زنانه وقهوه خانه وپارگ ها را پلمپ کند اینها مردم را برای برگزاری عروسی وکارهای دیگر تشویق می کنند
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فکر کنم خود دولت هم بدش نمیاد جامعه درگیر موجهای کرونا شود چون هیچ امیدی به درمان و واکسن به این زودیها نداره وگرنه جریمه های سنگین برا این اعمال میکردن

آهای مردم خودتون مواظب خودتون باشین
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بابا خیلی باحالید شما تالارا بازن عروسی میگیرن بعد میگید چرا کرونا زیاد شده خو مردشی ببند همه تالارارو
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بنزین زدن رو اینجا زده کم خطر در حالیکه تو کشور ما جزو مراکز پرخطره احتمالا پمپ بنزینهای تگزاس خیلی خلوتند برخلاف پمپ بنزینهای ما که طرف میره توی صف بعد 10 لیتر بنزین میزنه و دوباره فرداش میره تو صف
نرگس سپید
۰۸:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده. شما که اینا رو گفتی میشه بگی الان کنکور دکتری جزو کدوم دسته هست؟ یعنی بریم آزمون؟؟نریم آزمون؟؟ لطفا بگید جزو کدوم دسته هست. ممنون
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بری نری فرق نداره نرگس سپید
انشاالله خیره
ایستاده
۰۸:۳۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اگر فقط یک بار، فقط یک بار برگزار کنندگان این مراسم هایی که تعدادی داخلش کرونا گرفتن رو پلیس به عنوان مدعی العموم بازداشت میکرد، هیچ کس دیگه جرات گرفتن عروسی و غیره رو نداشت.
مشکل از مسئولینه که بلد نیستن حاکمیت رو غالب کنند.
محمدامین
۱۳:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
منم موافقم که باید جریمه بشن که با جون خودشون ومردم بازی نکنن
A min
۱۶:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آفرین حق با شما است واقعا مشکل از مسئولین است
نوشته ام معترضانه نیست یک لحظه به ذهنم خطور کرد گفتم نظر دیگران رو هم جویا شم.عملکرد خانواده ها واقعا اشتباه است و هیچ بحثی نیست ولی
۱.چه کسی میتواند زمان دقیق نابودی کرونا را اعلام کند.
۲.در زمانی هستیم که هیچ ثباتی در قیمت ها وجود ندارد.
۳.ایجاد و ابطال بخش نامه و قوانین لحظه ای.
۴.تبعیض مجرد و متاهل بودن در برخی از شغل ها.
۵.تصمیمات اشتباه مسئولین.
۶.تورم و افزایش و ... در مسکن
و موارد دیگر که خودتون اضافه کنید.
ما هم شرایط زندگی خانواده ها رو نمی دونیم شاید یه چیزهای براشون پیش اومده تصمیم به ازدواج گرفتن.
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چرا