سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران پلاستیک و محیط زیست در راه است

تاریخچه صنایع پلاستیک در ایران به سال ۱۳۳۷ باز می‌گردد و امروز این صنعت به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به منظور فرهنگ سازی و ارتقا سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیرماه هرسال به عنوان روز بدون پلاستیک نامگذاری شده است.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه پلاستیک‌ها به واسطه ویژگی‌هایی که دارند کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره مردم پیدا کرده اند، لذا می‌توانند پسماند‌هایی را از خود در محیط‌زیست به جای بگذارند که سالیان طولانی در محیط‌زیست باقی بمانند و تجزیه نشوند.


بیشتر بخوانید


او افزود: این پسماند‌ها اثرات مخربی را بر محیط زیست و سلامت انسان می‌توانند داشته باشند.

احمدی اضافه کرد: مصرف پلاستیک و تبعات محیط زیستی آن، دغدغه‌ای جهانی است و سالانه ۵۰۰ میلیارد عدد کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود، و ایران در میان ۱۰ کشور پر مصرف مواد پلاستیکی و نایلون قرار دارد.

او ادامه داد: حجم انبوه کیسه‌های پلاستیکی که برای کوچکترین خرید‌ها به کار گرفته شده اند، پس از بازیافت حداقلی، روانه چرخه سوخت و ساز طبیعت می‌شوند و چون صد‌ها سال طول می‌کشد تا تجزیه و جذب خاک گردند، در آن اختلال جدی به وجود می‌آورند.

احمدی گفت: فرهنگ مصرف درست و اقتصادی می‌تواند از همین جا آغاز شود و خرید با حداقل کیسه‌های پلاستیکی را به یک شعار و فرهنگ عمومی تبدیل کند.

او افزود: وقت آن رسیده که با جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای، امکان زندگی در محیط زیستی پاک را برای نسل‌های آینده مان فراهم کنیم.

احمدی به نقش سازمان‌های مردم نهاد و تقویت آن‌ها برای آگاه سازی و ایجاد فرهنگ مدیریت مصرف و بازیافت پلاستیک اشاره و تأکید کرد که باید از این ظرفیت بهره ببریم.

او در پایان افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده از ماسک و دستکش‌های پلاستیکی و ...، لازم است که همه در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم.

احمدی با اشاره به افزایش مصرف پلاستیک در ایام شیوع کرونا گفت: این امر تبعات زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت و اگر برای کاهش مصرف پلاستیک فکری نشود، با یک بحران جدی در زمینه بحران پلاستیک روبه رو خواهیم شد.

او اضافه کرد: تاریخچه صنایع پلاستیک در ایران به سال ۱۳۳۷ باز می‌گردد و امروز این صنعت به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.