سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اختلاف نظرها‌ درباره رویکرد اصلی سازمان بهزیستی/ نادری: رویکرد بهزیستی رویکردی اجتماعی نیست

در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۶ تیرماه درباره عملکرد بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بحث شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: در شرایط سخت قرار داریم در حالی که بسیاری از کشور‌های پیشرفته ارائه خدمات در ایام کرونا را به گروه‌های خاصی محدود کردند، اما این در شرایط در کشور ما برای حفظ سلامت گروه‌های خاصی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، تلاش کردیم.

وی ادامه داد: مددجویانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی ما نگهداری می‌شوند حدود ۲۵۰۰ هستند و بسیاری از مراکز به کرونا گرفتار نشدند. بیش از ۷۰ هزار نفر در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند که از این تعداد هزار و ۵۲۲ نفر به کرونا مبتلا شدند و ۵۹۴ نفر از این عزیزان تحت درمان هستند، ۷۸۲ نفر بهبودی کامل پیدا کردند و متاسفانه ۱۴۶ نفر از دنیا رفتند که ۸۰ درصد فوتی‌ها سن بالای ۸۰ سال داشتند و بیشترین آمار فوتی را در مرکز سالمندان داشتیم.در مراکز نگهداری از فرزندان بدون سرپرست موثر هیچ فوتی  نداشتیم. ۶ نفر بهبودی کامل و ۱۴ نفر تحت درمان هستند. در آمار کلی فوتی‌ها بر اثر کرونا سهم مددجویان سازمان بهزیستی نیم درصد است و یک درصد از آمار کلی مبتلایان به کرونا مددجویان بهزیستی هستند.

نادری رئیس کمیسیون آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه درباره بررسی عملکرد بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: رویکرد ساختاری سازمان بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. برای ورود به آسیب‌های اجتماعی نیاز به یک سامانه کلان داریم که به صورت ریز آسیب‌های اجتماعی را بتوان رصد کند در سال‌های گذشته سامانه سراج راه اندازی شده، اما فعالیت این سامانه متوقف شد اقدامات بهزیستی باید بیشتر در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد.

قبادی دانا ادامه داد: صحبت‌های شما را تایید می‌کنم. سامانه سراج که برای رصد و پالایش آسیب‌های اجتماعی راه اندازی شده است که در سال ۹۸ این سامانه یک پلایشی را انجام داد در ماه‌های آینده نتایج تحلیل آن اطلاع رسانی می‌شود و به طور دقیق آمار آسیب های اجتماعی را اعلام می‌کنیم، اما لازم است که یک دبیرخانه و یک ساختاری برای این سامانه در نظر گرفته شود، که در ماه‌های آینده شاهد افتتاح دبیرخانه این سامانه خواهیم بود. همچنین یکی از موضوعاتی که باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی مدنظر قرار گیرد پیشگیری است.

رئیس کمیسیون آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید آمار دقیقی از آسیب‌های اجتماعی به صورت برخط وجود داشته باشد در حالی که این اتفاق هنوز نیفتاده است چرا که داشتن آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی یک نیاز جدی است.

قبادی دانا افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی نمی‌توانیم یک نسخه کلی ارائه دهیم. باید یک بررسی موردی صورت بگیرد چرا که یک نگاه به همه آسیب‌ها و همه افراد درست نیست. در سال ۹۸ آسیب‌های اجتماعی در تمام حوزه‌ها و شهر‌های کشورها را بررسی کردیم. خدمات سازمان بهزیستی در حوزه‌های دیگر موفق بوده است و نباید آنها را نادیده گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا قبول دارید رویکرد سازمان بهزیستی به جای اجتماعی بودن به سمت پزشکی رفته است؟، گفت: قبول ندارم چرا که بیش از دو سوم مدیران ارشد سازمان بهزیستی از متخصصین روانشناسی، علوم اجتماعی و مددکاران اجتماعی هستند، اما با توجه به اینکه سازمان بهزیستی متولی امر معلولین است و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی است همچنین متولی بحث درمان اعتیاد است و در حوزه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها باید فعالیت کند، علاوه بر نیاز به روانشناس و مددکار اجتماعی نیاز به پزشک نیز دارد.

موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه برنامه به صورت تلفنی در خصوص رویکرد سازمان بهزیستی، گفت: بهزیستی در طول ۸ سال گذشته بیش از اینکه یک سازمان اجتماعی در حوزه مدیریتی باشد بیشتر غیر اجتماعی و پزشکی بوده است. توانبخشی بهزیستی هم باید بخشی اجتماعی باشد ما مسئول درمان نیستیم در طول این سال‌ها هیچ یک از روسای بهزیستی یک مددکار اجتماعی را به عنوان مسئول منصوب نکردند.

نادری در ادامه افزود: در این سال‌ها رویکرد بهزیستی رویکرد اجتماعی نبوده است. بهزیستی بالای ۲۰ میلیارد تومن به مددجویان بهزیستی در حوزه توانبخشی مستمری پرداخت می‌کند و این رویکرد پول پاشی سازمان بهزیستی را نشان میدهد. متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در حال گسترش است و پرداخت مستمری و پول پاشی نمی‌تواند جلوی این مسئله را ‌گیرد به جای پرداخت این پول‌ها می‌توان اقدامات بهتری انجام داد و از شرکت های استارتاپی که در معاونت علمی ریاست جمهوری خیلی خوب دارد کار می‌شود کمک گرفت.

قبادی دانا در ادامه گفت: اینکه بگوییم رئیس سازمان بهزیستی پزشک است پس رویکرد سازمان بهزیستی هم پزشکی است یک جفاست. رویکرد اجتماعی این است که مشارکت جامعه را برای برطرف کردن مشکلات جلب کنیم. امروز ۹۳ درصد فعالیت های سازمان بهزیستی بر عهده مردم سپرده شده است، ۴۳ هزار مرکز همکار از طرف مردم ایجاد شده است ۹ هزار خیریه تحت پوشش بهزیستی است و امروز ۱۵ هزار مددکار اجتماعی در مراکز بهزیستی در سراسر کشور مشغول به کار می‌شوند. هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت که تحت پوشش ماست توانمند شود نه فقط به آن مستمری پرداخت کنیم و بتوانیم به یک زندگی مستقل، دارای منزلت اجتماعی و حداکثر مشارکت اجتماعی در جامعه را برای او ایجاد کنیم. ما به یک معلول فقط مستمری نمی‌دهیم تلاش می‌کنیم مسکن او را تامین کنیم، در حوزه اشتغال او را توانمند کنیم، هزینه تحصیل را پرداخت می‌کنیم تا توانمند شود.اینکه بگوییم یک مددکار اجتماعی فلان پست مدیریتی را نداشت یک نگاه اشتباه است.

چلک در ادامه بیان کرد:سازمان بهزیستی یک سازمان اجتماعی است نیازمند یک سیاست‌گذاری اجتماعی است و سیاستگذاری اجتماعی نیاز به یک دانش تخصصی دارد. در حال حاضر چند نفر از شورای معاونین سازمان بهزیستی غیر پزشک هستند؟ واقعیت را باید بگوییم اگر بهزیستی وظایف خود را به درستی انجام داده بود الان باید کوچک‌تر و یا حتی تعطیل می‌شد. خالی شدن سازمان بهزیستی از انجام مسئولیت اصلی خود و فرار دولت از مسئولیت حمایت اجتماعی مشکلات فعلی را ایجاد کرده است.

نادری گفت: ما تلاش‌های آقای قبادی دانا را نفی نمی‌کنیم، اما اجتماعی شدن این چیزی که رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد نیست. همانطور که آقای چلک گفتند با سیاستگذاری‌های اجتماعی مناسب، باید کنشگری کنیم. اصل کار اورژانس اجتماعی خوب است، اما مسئله‌ای که مطرح است آن است که فعالیت اورژانس اجتماعی به صورت سیستماتیک به بهزیستی مرتبط نیست. وقتی یک نیروی اورژانس اجتماعی به محل اعزام می‌شود هیچ نسبت منابع انسانی با بهزیستی ندارد که همین مسئله باعث ایجاد چالش‌های مختلف می‌شود. اورژانس اجتماعی را نتوانسته‌اید در تمامی شهر‌های کشور ایجاد کنید، بهتر است برخی از فعالیت‌های جانبی بهزیستی کم شود و در حوزه اورژانس اجتماعی بیشتر فعالیت کنید.

قبادی دانا ادامه داد: ما در سازمان بهزیستی رویکرد خانواده محوری را در تمامی فعالیت‌های خود را پیاده کردیم. امروز خانه‌های کوچک توانبخشی را راه‌اندازی کردیم یعنی تا پیش از این افراد در آسایشگاه‌های بزرگ سالمندان نگهداری می‌شدند اما حالا در خانه‌های کوچک، چند سالمند با یکدیگر زندگی می‌کنند. مردمی کردن، شفافیت، مبارزه با فساد، زندگی در خانواده، بهره گیری از تمامی شرکای اجتماعی و... اگر معنی‌اش اجتماعی کردن نیست پس چیست؟ اورژانس اجتماعی که ۲۰ سال پیش بنیانگذاری شد درحال حاضر ۳۲ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند طبق مصوبه مجلس قرار شد که در شهر‌های بالای ۵۰ درصد جمعیت اورژانس اجتماعی راه اندازی شود، اما اکنون در بسیاری از شهر‌های بالای ۵۰ درصد جمعیت اورژانس اجتماعی اتومبیل ندارد، اما در آن شهر‌ها مشغول به فعالیت هستند. هرچند که مداخلات مختلفی از دستگاه‌های مختلف در خصوص اورژانس اجتماعی صورت گرفت، اما یک طرح جامع برای اورژانس اجتماعی بر روی آن کار شده و درحال بررسی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشوری در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر آمار تکدی گری و کودکان کار، بیان کرد: تکدی‌گران تحت نظر سازمان بهزیستی نیست و شهرداری آنها را تحت پوشش قرار داده است. اما درخصوص کودکان کار باید بگویم که بیش از ۸۰ درصد کودکان کار در خیابان اتباع غیر ایرانی هستند متاسفانه شناسایی شخصی از هریک از آنها انجام نشده است، اما در طرح جدید سعی کردیم چند مورد را در نظر داشته باشیم؛ برای ساماندهی کودکان کار در ابتدا باید سازمان‌های مردم نهاد پای کار بیایند، از طرفی خانواده‌های این کودکان را توانمند کنیم چرا که خانواده‌ها نیز قربانی هستند. بسیاری از این کودکان برای باند‌های قاچاق کودک کار می‌کند. برخی از این کودکان به خاطر فقر اقتصادی و فقر فرهنگی کار می‌کنند و گاهی نداشتن پدر و مادر آنها را برای کار به خیابان کشانده است.

رئیس کمیسیون آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: حدود ۲ میلیون کودک کار داریم که برخی نیز آمار تا ۷ میلیون را هم اعلام کردند. کودکان کار از معضلات جدی در کلان شهر‌هاست و این زیبنده کشور ما نیست که در خیابان شاهد کار کردن کودکان باشیم. این معضل به دلی مشکلات مدیریتی است با آماری که آقای قبادی دانا در خصوص کودکان کار اتباع غیر ایرانی دادند مخالف هستم، حدود ۵۰ درصد کودکان کار اتباع غیرایرانی هستند. همواره طرح‌هایی که در نهاد‌های مختلف از جمله بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار اجرا شده موفق نبوده است.

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: برای ساماندهی کودکان کار نیاز است که تمامی دستگاه‌ها ورود کنند چرا که نیاز است به صورت ریشه‌ای این مشکلات را رفع کنیم.

نادری ادامه داد: قبول دارم ساماندهی کودکان کار نیاز به یک همکاری فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند، اما یک سازمان باید متولی باشد که این سازمان متولی بهزیستی است و اگر خللی در هر حوزه وجود دارد سازمان بهزیستی باید به مجلس لایحه ارائه دهد تا فکر جدی برای آن کنیم.

قبادی دانا گفت: از مسئولیت ساماندهی کودکان کار شانه خالی نمیکنیم از همان روز اول که بنده به عنوان رئیس سازمان بهزیستی منصوب شدند پیگیر این موضوع هستم آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار دارای اشکالاتی است امیدواریم که بتوانیم این راه حل کنیم چرا که برای چهره شهر ما زیبنده نیست که شاهد کار کردن کودکان باشد.

وی درباره قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اواخر سال ۹۶ ماه مصوب شد و برای اولین بار توانستیم در سال ۹۸ برای اجرای این قانون بودجه بگیریم که ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این موضوع اختصاص داده شد که به طور شفاف گزارش عملکرد خود را ارائه کردیم. برای سال ۹۹ برآوردی که داشتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که ۱۵ هزار میلیارد تومان از آن باید به سازمان بهزیستی و ۵ هزار میلیارد تومان آن به سایر دستگاه‌ها اختصاص داده شود. یک قانونی که تصویب شده اما فقط ۱۵ درصد بودجه آن اختصاص پیدا کرده، پس سازمان بهزیستی چه کار می‌تواند کند؟

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد معلولیت، ۹ هزار میلیارد بودجه نیاز است. اما بودجه سازمان بهزیستی ۳ هزار میلیارد تومان است بخشی از قوانین مربوط به سایر وزارتخانه‌ها مربوط می‌شود که دبیرخانه نظارت بر اجرای قانون در حال پیگیری است. سازمان بهزیستی به عنوان مطالبه گر با به دنبال این است که این قانون اجرا شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مددکار
۱۵:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
لطف کنید به مناسبت هفته بهزیستی از وضغیت اجتماعی کارمندان اورزانس اجتماعی گزارشی تهیه کنید لطفا در مورد وضعیت استخدامی این نیروها و اینکه کی به حالشان فکری خواهند کرد گزارشی تهیه کنید . نیروهای شرکتی اورزانس اجتماعی خودشان در معرض اسیب قرار دارند و مسولان انتظار دارند این نیروها بدون هیچ انگیزه ای کار کنند
ناشناس
۰۵:۰۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یجوری میگن پول پاشی انگار معلولین دارن ماهی چند میلیون میگیرن معلول جسمی شدید که متاهل هم هست و بیکار و 90درصد کارهاش رو همسرش انجام میده با ماهی 350هزار تومان چیکار کنه؟کجا بره کار پیدا کنه مگه تو این کشور چند تا معلول با وضعیت من هست؟یعنی نمیتونن اینا رو شناسایی کنن و یه مستمری معقول بهشون بدن؟